Dårlige forhandlere?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Dårlige forhandlere?

Postby veltern » 20 Oct 2015, 10:33

Da har vi hentet vår etterlengtede SeaBird Expedition LV, i ønsket farge. Fikk kyndig og velvillig behandling; pga stort salg hadde ikke SB igjen den delbare og justerbare glassfiberåren som var oppgitt i "pakken", men fikk da, uten initiativ fra meg, en delbar og justerbar karbon-åre som erstatning!
Godværspadler
veltern

Postby veltern » 08 Oct 2016, 11:39

Denne uken dukket et par annonser opp på Finn.no, der firmaet "Aktiv Fritid" i Sandvika annonserer 2 Nelo kompositt surfski, demopadlede, for salg. En Viper 55: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=82416159 .
Sendte en forespørsel gjennom meldingstjenesten på Finn.no, og fikk raskt et svar, som lød:
"Hei. Kun en bruker!"
Helt greit, mener du kanskje? Ikke helt, fordi jeg hadde etterspurt andre opplysninger(!) Et "God dag, man - økseskaft"-svar.

Et par dager senere svarte jeg på den andre annonsen fra samme firma for en Nelo surfski, en Nelo 520: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=82415532
Der jeg nok en gang via meldingstjenesten på Finn.no etterspurte noen opplysninger, samt opplyst at jeg hadde kjøpt kajakker fra dette firmaet i tidligere år.

Svar kom raskt igjen: "Hei. Kun en bruker!"
Altså samme svar, som forrige gang, på litt andre spørsmål. Altså nok en gang et ekte "God dag, mann, økseskaft"-svar.
Hva kan årsaken til denne underlige svar-policy være?

- At de har fått et uhåndterlig antall henvendelser i forbindelse med disse annonsene, om demo-surfski i øvre prisklasse, - produkter i en nisje for spesielt interesserte? Har liten tro på det.
- At svaret er auto-generert? Tja, litt merkelig det også, men..
- At meldingene leses av en person med liten eller ingen kjennskap til norsk språk, og at derfor et standardsvar sendes på lykke og fromme?

Noen som har vært innom dørene der i senere tid, og følt på dette firmaets sjel?
Last edited by veltern on 18 Oct 2016, 19:46, edited 1 time in total.
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 08 Oct 2016, 21:20

Kanskje et par måneder siden jeg var der sist. Har besøkt dem nå og da i flere tiår og er på hils.
Drives av en litt eldre kar og et par yngre ansatte som for så vidt virker faglig interessert, men det virker ikke som de har nok volum og trøkk til å fungere ordentlig i markedet. Og som mange andre, ser de ikke ut til å følge så my med i annet enn egne produkter. Lagerbeholdningen virker tilfeldig og det er mye overliggere som det bør gå å prute på. De virker ikke særlig begeistret for de store høstsalgene hos enkelte andre, og de har vel rett i at det gjør markedet vanskelig å forholde seg til. Men sånn er det i dag......

De som flere andre tar vel da inn noen billigbåter fra Jolly Roger osv. for å kunne vise frem noe "konkurransedyktig".

Hvis de gjør noe avansert på data, er det nok i tilfelle satt bort til noen utenforstående. Websiden virker såpass avansert at det nok er tilfelle her.
Men jeg er fristet til at dine svar ganske enkelt er lagt inn med automatisk fraværsassistent i e-post løsningen deres. Tipper jeg selv kunne fått til dette på 5 minutter.....

Men du må vel stikke innom for å få et inntrykk.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Dårlig - og god (!) kundeoppfølgning

Postby veltern » 11 Oct 2017, 21:38

"Hi, sorry, we don`t use it anymore! (Ref. Aquarius i Polen).

Har en Aquarius Aqua 1 havkajakk i kompositt. I sommer røk pedalfestet. Bilder ble tatt, og forhandler i Norge, samt produsent av Aquarius i Polen ble kontaktet.
Fikk etter noe tid svar fra Aquarius i Polen:
Fra:
Bartek Aquarius <aquarius@aquariusport.com>

"Hi i am very sorry we don't use it any more"
reg Bartek

AQUARIUS: Sea & Touring Kayaks / Life Vests & PFD's
+ 48 604 60 90 80
http://www.aquariusport.com
http://www.facebook.com/AquariusKayaks

verken mer eller mindre.
Et "god dag,- økseskaft" svar på en måte kan jeg vel si. Ikke mye hjelp å få der!

Legger til at kajakkmodellen fortsatt selges av en norsk forhandler.

Min henvendelse til denne norske forhandleren (i juli) har hittil ikke blitt besvart. På tross av at denne forhandleren, med avdelinger både i Vestfold og Nord-Trøndelag, på sin hjemmesider opplyser at:

"•Vi har alltid reservedeler på lager til alle kajakkene for raskt å kunne bistå kundene våre".

Et utsagn som er lite verdt i praksis, ser det ut til.

Fikk til slutt et mekanisk verksted til å lage ny del til pedalfestet.
- - - - - - - -

I høst røk en pedalsokkel på en Seabird Expedition havkajakk. En kort telefon til Seabrids lager i Vestby, samt en mail til Seabird kontor, medførte at jeg fikk tilsend ny pedal, samt en annen reservedel, vederlagsfritt, - betalte kun porto. Ikke dårlig for en kajakk der garantitiden var utgått (ca 6 år gammel kajakk).

Gledelig oppfølging av kunder fra Seabird der.
Godværspadler
veltern

Postby Miamaria » 12 Oct 2017, 22:20

Det er et godt tips verdt å merke seg. Jeg fikk ny del til mitt ror fra en forhandler, men det viste seg å ikke passe. Uvisst hvorfor, det fant verken jeg eller forhandler ut. Men jeg gikk rett og slett til et mekanisk sveiseverksted som lager ting til fiskeindustri og båter, og de laget meg akkurat den delen jeg hadde behov for. Man tenker gjerne ikke over at deler faktisk kan lages, men det er ofte fullt mulig. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Previous

Return to Annet Utstyr