Vanntett kamera?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Vanntett kamera?

Postby hotshot » 27 Sep 2018, 07:15

Eksempel på video med Gopro montert på hjelm:
https://www.youtube.com/watch?v=t4W3dXhzFUM

Fordel: du trenger ikke ha med fotograf
Ulempe: ingen oversiktsbilder

Video med Gopro stående på land, tatt samme sted som forrige:
https://www.youtube.com/watch?v=Y3vX0WIvrLg

Fordel: nesten umulig å komme utenfor bildet
Ulempe: ikke mange padletak før man er laaaangt borte i bakgrunnen.

Vanlig kompakt-kamera stående på land
https://www.youtube.com/watch?v=beHzZks5h18

Bedre utsnitt enn Gopro på tross av større avstand, jeg kunne ha zoomet inn........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 19 Oct 2018, 19:31

Jeg vil ha ett actionkamera, hvilket bør jeg velge?

GoPro7, eller Garmin Ultra?

Hvordan er gopro å betjene med hansker i forhold til Garmin? Gopro kan ta bilder i Raw format, og der er visstnok en fordel har jeg hørt?
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 20 Oct 2018, 07:16

Har bare eldre Gopro, men knottene er ganske store. Pluss fjernstyring. Til hverdags bruker jeg ikke RAW på speilrefleks kamera heller. Det bruker mye mer lagringsplass og jpeg holdrholder for de fleste.
hotshot

Postby TurboJens » 20 Oct 2018, 23:56

Det kommer litt ann på bruken.

Ved opptak i raw så har du større muligheter til å kunne redde feileksponerte bilder, og du vil i ettarbeid kunne få bedre resultat enn kameraet kan gi selv (når du har fått litt erfaring med det, kamera kan ofte gi bedre jpg-filer enn du selv klarer).

Størrelsesmessig har det ingenting å si med formatet de bruker, raw-filene er bare 5-7MB på GoPro. De har også innebygd jpg-preview.
Hvis du fikler med bilder selv, velg RAW hvis muligheten er der. Jeg ville også si at du bør bruke raw hvis du primært bare ser på bildene selv på egen maskin. Laster du bilder direkte opp uten noe etterabeid eller deler med andre, velg jpg. (Kameraet har kanskje mulighet til å lagre både jpg og raw samtidig).
Men det er langt andre ting som bør avgjøre valget på et actionkamera, mulighet for tilbehør, fjernstyring etc.

Bruker selv RAW til alt, men filene fra hovedkameraet mitt blir fort 100MB da.

Jeg kjøpte nylig selv ett Garmin VIRB 360. Filmer i 5.7k (5760x2880) (kan velge 4k etc også) med to 220 graders vidvinkler, slik at man får 360-graders video med nærmest sømløs stitching. Kan fjernstyre det fra mobil eller fra Garmin-klokker. Men det er dyrt.., ca 8000..

Har også kjøpt nytt kamera til undervannsbruk (så har et Nikon 1 AW1 til salgs). Kjøpte et brukt Canon G7X på finn.no, 4x zoom og 1" sensor. Og så kjøpte jeg et undervannshus til dette på ebay som vil koste litt ca 1600-1700 etter fortolling. Får da et kamera med tilsvarende 24-100mm f/1.8-2.8, som riktignok blir litt større (blir en del høyere) enn AW1, men får leve med det. Men uten huset så er det derimot vesentlig mindre, ikke noe problem å ha det i en bukselomme f.eks.
TurboJens

Postby Mareng » 21 Oct 2018, 08:34

Ja, finnes flere alternativ ser jeg.

Jeg bruker det også til tippturer og slikt. En en lomme blir det druknet i svette/kondens, og basic betjening med hansker/vitter er som sagt viktig.
Mareng

Postby hotshot » 21 Oct 2018, 09:11

Mht. Betjening med votter er undervanns hus ideelle
hotshot

Postby Mareng » 22 Oct 2018, 05:49

hotshot wrote:Mht. Betjening med votter er undervanns hus ideelle

Ulempen er at ett kompaktkamera blir gigantisk med undervannshus. Det må være lommevennlig. til mitt bruk.
Mareng

Postby hotshot » 26 Oct 2018, 13:17

Mareng wrote:Ulempen er at ett kompaktkamera blir gigantisk med undervannshus. Det må være lommevennlig. til mitt bruk.

Jeg ser poenget, samtidig som det finnes forskjellige hus, se bildet.

thumbnail_20181026_133528_resized.jpg
thumbnail_20181026_133528_resized.jpg (177.75 KiB) Viewed 177 times

Det største er en dykkerutgave med rustfrie stålgjennomføringer med O-ringer overalt. Tåler gjere 40 meters dyp osv.
Det lille har enklere overføringer med membrantetting på alle gjennomføringer som ikke roterer. Derfor kan det gjøres mer kompakt. Teoretisk betyr det at knappene kan utløses av vanntrykket, og det er derfor angitt mindre max dybde. Knottene er lettere å betjene enn kameraet direkte. Huset er også mye billigere å produsere nnn det store. Begge husene og kameraene er gamle, men funker fortsatt. Jeg ser at bla. Scandinavian Foto og Multicom fortsatt tilbyr lignende (enda enklere) hus som det minste på bildet til et par Canon modeller for en rimelig penge.
hotshot

Postby Mareng » 29 Oct 2018, 09:43

Har samme kamera og hus som du har til venstre der.
Kameraet et temmelig defekt etterhvert. Fokusering fungerer av og til etter litt kraftig «mekanisk manipulasjon» :lol:
Mareng

Postby hotshot » 29 Oct 2018, 10:49

Hvis du er interessert i å følge opp dette undervannshuset billig:

Det ligger så vidt jeg kan se 3 stk Canon Ixus 800is ute på Finn.no.
En av annonsene er fra TurboJens her på forumet
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =130688799
hotshot

PreviousNext

Return to Annet Utstyr