Valg av åre nummer to.

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Valg av åre nummer to.

Postby Mareng » 06 Nov 2018, 17:34

Jeg har lyst å prøve en annen åre enn den jeg har. Rett og slett for å se om det er mulig å få mer fart og lengre rekkevidde.

Jeg har en 215 Thygesen Grønlansåre, og jeg er kjempefornøyd med den! Den fungerer godt til alt, og på paderunden min på en liten time holder jeg 8,4kmt i gjennomsnittsfart i en Norse Freyja. Jeg merker at med min kombinasjon av kropp og kajakk kunne åren kanskje vert totalt 5 cm lengre. (Tror jeg).

Jeg har bestemt meg for å forsøke en Aleut åre, eller en Aleut-tur åre. Åren må fungere å rulle med, og den må
gi enda bedre framdrift enn grønlandsåren min.

Noen som har prøvd Aleut årer (fra thygesen?)? Hvikle av de årene vil gi best framdrift under fokusert padling?

Wingårer og euroårer har jeg ikke lyst på, spesielt ikke åre med vridning pga kronisk senebetennelse i håndledd.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Re: Valg av åre nummer to.

Postby hotshot » 07 Nov 2018, 01:58

Hei Mareng, det er vel skrevet ganske mye om Aleutårer diverse steder. Jeg har ikke prøvd annet enn mine egne Aleutinspirerte eksperimenter, så kan bare bidra med generelle tanker.
Min Thygesen Grønlandsåre er også 215cm og jeg syns det blir litt puslete, derfor har jeg plusset på 10cm når jeg har spikket egne varianter. Historisk har jeg inntrykk av at Aleut-tradisjonen betyr lange årer og sterke padlere. Hvis man har trøbbel med håndledd, skuldre osv. er det på sin plass med en advarsel her!

Ellers er det verdt å nevne et par ting.
1) Selv om du øker årelengden, så ønsker du å beholde greps-avstand tilpasset deg, dvs. at det bare er bladene som er lengre. Fordelen med dette er jo at du kan kappe tuppene hvis åra blir tung å padle med. I tillegg så gir 10cm lengre åre bare 5cm lengre "arm" på den halvdelen som du til en hver tid har i vannet. På den annen side blir økningen 10cm ved "extended grip" når du ruller.

2) Tanken bak Aleut åra har noe til felles med Euro åre med dihedral og evt. "heng" i plassering av blad i forhold til skaft. Sammenlignet med en symmetrisk GP er begge de andre selvstabiliserende og "selv-scullende", dvs. at de finner riktig vinkel uten flutter ved forover-padling, og vrir seg så de gir løft ved sculling. Dette gjør det teknisk lett og avlaster samtidig håndleddene. Euroårer som har bredere blader, har gjerne også asymmetrisk form på bladene slik at man belaster håndleddene mindre av denne grunn. En ytterligere mulighet som koster penger, er ergonomisk bøyde skaft. Det gir en bedre vinkel for håndleddene. Vær obs på at bøyde skaft kommer i flere utgaver: Werner har skjønt hvordan det skal gjøres, AT årene er ustabile omtrent som en Aleutåre brukt baklengs. Jeg skjønner ikke at noen bruker dette og liker det........

3) Euroårer er gjerne delbare, med variabel vridning og ofte også variabel lengde så det med belastning a håndleddene bør ikke være noe argument. . En vinkel på ca 20 +/- 5 grader er ergonomisk gunstig. Lav åreføring tilsier lite vridning. Turårer har gjerne ganske smale blader. Elveårer er vanligvis ikke delbare og kan ikke justeres uten "inngrep".

Hvis du padler sammen med andre, så er det jo mulig å byttelåne for å få testet litt årer, og klubbene har utlånsutstyr. Selv om du funderer på en Aleutåre, kan det også være nyttig å gjøre diverse erfaringer med annet enn GP.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 08 Nov 2018, 17:34

hotshot wrote:Hei Mareng, det er vel skrevet ganske mye om Aleutårer diverse steder. Jeg har ikke prøvd annet enn mine egne Aleutinspirerte eksperimenter, så kan bare bidra med generelle tanker.
Min Thygesen Grønlandsåre er også 215cm og jeg syns det blir litt puslete, derfor har jeg plusset på 10cm når jeg har spikket egne varianter. Historisk har jeg inntrykk av at Aleut-tradisjonen betyr lange årer og sterke padlere. Hvis man har trøbbel med håndledd, skuldre osv. er det på sin plass med en advarsel her!

Ellers er det verdt å nevne et par ting.
1) Selv om du øker årelengden, så ønsker du å beholde greps-avstand tilpasset deg, dvs. at det bare er bladene som er lengre. Fordelen med dette er jo at du kan kappe tuppene hvis åra blir tung å padle med. I tillegg så gir 10cm lengre åre bare 5cm lengre "arm" på den halvdelen som du til en hver tid har i vannet. På den annen side blir økningen 10cm ved "extended grip" når du ruller.

2) Tanken bak Aleut åra har noe til felles med Euro åre med dihedral og evt. "heng" i plassering av blad i forhold til skaft. Sammenlignet med en symmetrisk GP er begge de andre selvstabiliserende og "selv-scullende", dvs. at de finner riktig vinkel uten flutter ved forover-padling, og vrir seg så de gir løft ved sculling. Dette gjør det teknisk lett og avlaster samtidig håndleddene. Euroårer som har bredere blader, har gjerne også asymmetrisk form på bladene slik at man belaster håndleddene mindre av denne grunn. En ytterligere mulighet som koster penger, er ergonomisk bøyde skaft. Det gir en bedre vinkel for håndleddene. Vær obs på at bøyde skaft kommer i flere utgaver: Werner har skjønt hvordan det skal gjøres, AT årene er ustabile omtrent som en Aleutåre brukt baklengs. Jeg skjønner ikke at noen bruker dette og liker det........

3) Euroårer er gjerne delbare, med variabel vridning og ofte også variabel lengde så det med belastning a håndleddene bør ikke være noe argument. . En vinkel på ca 20 +/- 5 grader er ergonomisk gunstig. Lav åreføring tilsier lite vridning. Turårer har gjerne ganske smale blader. Elveårer er vanligvis ikke delbare og kan ikke justeres uten "inngrep".

Hvis du padler sammen med andre, så er det jo mulig å byttelåne for å få testet litt årer, og klubbene har utlånsutstyr. Selv om du funderer på en Aleutåre, kan det også være nyttig å gjøre diverse erfaringer med annet enn GP.

Takk for svar :)

Jeg har letet etter egnet materiale på byggmaks, meg jer er usikker på hva som egner seg å lage åre av. Er det bare å finne noe gran som ser ut som det har lite kvister? Årrigene er ofte veldig variert innen samme stykket, så det er litt vanskelig.

Jeg har fundert på å lage en blåkopi av åren min, men rett og slett forlenge bladene med ca 5 cm per side. Bladendene blir da noen millimeter bredere enn på dagens åre.

Når det gjelder kronisk senebetennelse, så drar jeg i åren med «fingertuppene», holder ganske løst på åren. Jeg merker ingen verdens ting til vondt i håndledd uansett hvor mye jeg padler, så åretypen passer nok meg bra.

Hva er en AT åre? :)

Er det siden på aleutåren som har en rygg, og to konkave (hule) flater som skal vendes mot padleren? Og da slipper man canted stroke?

Euroårer synes jeg ikke er fine, selv om ikke det er det viktigste. De gir ikke godfølelsen som en tradisjonell treåre. Så synes jeg de har lettere for å vandre oppover eller nedover i vannet under padling, mens grønladsåren «suger» seg litt nedover og jeg føler det gir ekstra støtte. Det har sikkert bre med teknikk og vane å gjøre ;)
Mareng

Postby qussuk » 08 Nov 2018, 20:30

For å sikre formstabilitet og unngå vridning kan det være lurt å laminere. F.eks. gran konstruksjonsvirke 36x48mm. Da får du et stabilt emne til en rimelig pris. Ellers ligger det mye stoff på forumet. Søk på «lag grønnlandsåre»
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby hotshot » 09 Nov 2018, 03:11

Sitater:

Hva er en AT åre? :)
Adventure Technology selges bla. av Aktiv Fritid. ORACLE derfra er for tiden hverdagsåren min, men utgaven med bøyd skaft ikke etter min smak. .
http://www.aktivfritid.no/kajakk-og-kan ... ikk/kajakkårer/adventure-technology-kajakkårer/item/81-adventure-technology-oracle-glass-straight-shaft

Er det siden på aleutåren som har en rygg, og to konkave (hule) flater som skal vendes mot padleren? Og da slipper man canted stroke?
Riktig, det har lignende virkning som "dihedral" på en euroåre. Man taper litt kraft, men vinner stabilitet, åren blir "selvscullende" ved høy sveipestøtte.

Euroårer synes jeg ikke er fine, selv om ikke det er det viktigste. De gir ikke godfølelsen som en tradisjonell treåre. Så synes jeg de har lettere for å vandre oppover eller nedover i vannet under padling, mens grønladsåren «suger» seg litt nedover og jeg føler det gir ekstra støtte. Det har sikkert bare med teknikk og vane å gjøre ;)

Skyldes ikke dette at du "canter" grønlandsåra? Uten canting wobbler jo grønlandsårer. Euroårer med "skjeform" (hult blad i motsetning til dihedral) er effektive, men ustabile; nærmer seg vingårer og funker med ving-teknikk. Men de er ugreie å sveiperulle med.

Ellers er treverk i euroårer sjarmerende, jeg har en slik som dette, den er koselig å padle med. Men den tåler ikke så mye juling:
https://www.kober-paddel.de/de/paddel/t ... abond.html

Gran er fint til GP, og ganske billig, prøv å finne emner med symmetriske årringer. Helt kvistfritt virke er sjeldent; tenk i gjennom hvordan kvisten vil havne i åra.
hotshot

Postby Mareng » 09 Nov 2018, 08:15

hotshot wrote:Sitater:

Skyldes ikke dette at du "canter" grønlandsåra? Uten canting wobbler jo grønlandsårer. Euroårer med "skjeform" (hult blad i motsetning til dihedral) er effektive, men ustabile; nærmer seg vingårer og funker med ving-teknikk. Men de er ugreie å sveiperulle med.

.

Joda, helt sikkert, og det er vel en av flere grunner til at man skal cante en slik åre.

Men jeg har aldri følt at jeg canter åren egentlig. Siden den har en kantete form i overgangen blad/skaft, der man holder, så canter den seg naturlig selv. Jeg holder åren ute i fingrene for å rekke lengst mulig fram, samtidig som jeg skyver siden på hoften fram, og andre hånden har jeg løst på åren når jeg skyver. Åren er svakt cantet, men det skjer av seg selv pga, formen på åren der jeg holder. Hadde åren vert rund der man holder, måtte man sikkert jobber og holdt hardere for å cante åren. Tror jeg .
Mareng

Postby hotshot » 09 Nov 2018, 09:52

Det du skriver om nå, er egentlig ganske spennende og interessant., så jeg tillater meg en liten avstikker fra grunntema:

Det er altfor lite bevissthet rundt dette med åreskaftets tverrsnitt i grepet. Opp gjennom tidene har det kommet flere gode ideer om andre tverrsnitt enn tradisjonelt rundt skaft. Den runde fasongen har vel kommet naturlig da man begynte å lage skaftene av aluminium eller glassfiber rør. Hva som var vanlig på årer med treskaft tidligere, vet jeg lite om. Jeg har et par gamle tre-årer, og de faller vel innenfor "ovalt grep" evt. med en viss tendens til rektangulært tverrsnitt. Vet ikke hvor bevisst dette har vært, men padlingen har en kort historie i det moderne Europa. Vi gikk over til å ro for ganske lenge siden.

Ovalt skaft er lett å lage på aluminium ved å skvise det litt.

Man fant også på å legge en skinne langs røret med tape eller krympeslange utenpå. Slik fikk man et tilnærmet eggformet tverrsnitt. Funker best med fingrene rundt skinnen og den tykke siden (selve røret) inn mot tommelen.

https://www.kayakacademy.com/products/p ... price-each

Et par varianter til: Ovalt skaft som er litt flatklemt på den ene siden, dvs. en avrundet D-form. Denne fasongen har jeg sett tendenser til på enkelte årer; jeg tror det er litt tilfeldig, kanskje nærmest en produksjonsfeil som fabrikken neppe er klar over. Men det fungerer! Med den runde siden inni hånda og fingrene rundt flatsiden blir denne formen veldig god å gripe.

En variant som jeg liker, er Ty-Warp elve-åra med et tverrsnitt som er nærmest et rektangel med avrundete hjørner. Den er behagelig og ligger veldig støtt i hånden.

Hovedpoenget er at avvik fra rundt skaft hindrer åra fra å rotere i hånden slik at det blir lettere å styre bladvinkelen.

Grønlandsåra har jo en overgang fra litt kantete ovalt til tverrstilt kantete "Diamond"-formet eller spiss-ovalt tverrsnitt i greps-området, evt. med en skulder i overgangen til bladet. Den er vel kanskje alene om å ha grepet delvis innpå bladet. Og som du skriver, blir det naturlig å kante åra for at den skal ligge godt i hånda.
hotshot

Return to Annet Utstyr