Utvikling av gpskart for padlere

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Utvikling av gpskart for padlere

Postby kartmannen » 10 Feb 2019, 17:44

Hei,

Jeg ønsker å videreutvikle kartet på https://kartmannen.no for padlere (turkart for Garmin GPS). Men jeg ønsker innspill på hva som er nyttig informasjon og håper noen her har gode ideer.

Det finnes ingen fritt tilgjengelige data for sjøkart som er komplett, men det finnes noe sprett:
- Dybdekart
- Sjømerker
- Fyrlykter
- Hovedleia
Hva er viktigst? Er det noe annet som bør prioriteres?
kartmannen

Re: Utvikling av gpskart for padlere

Postby Kinnguffix » 11 Feb 2019, 07:29

Spennende!

Sikkert mye som kan foreslås, men jeg kan begynne med

- fredningsområder for sjøfugl - som det er lett å padle uforvarende inn i hvis man ikke er kjent,
- parkeringsplasser med lett tilgang til vannet

Usikker på det siste, forresten. Jeg er ikke sikker på om jeg har lyst til å dele alle de gode stedene med vannscooterfolket.
Kinnguffix

Postby Miamaria » 11 Feb 2019, 10:33

Jeg ønsker meg det samme som Statkart sine kart hadde, helt enkelt. Altså både sjøkart og vanlig karts info. Dybder, sjømerker, fyrlykter, hovedlei - rubbel og bit. Det er tungvint å bytte mellom sjøkart og annet kart hele tiden, så om jeg kan få dette er det ingen tvil om at jeg vil bruke det.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Miamaria » 22 Apr 2019, 14:00

Kinnguffix wrote:- fredningsområder for sjøfugl - som det er lett å padle uforvarende inn i hvis man ikke er kjent,

Godt poeng – er dette ikke på dagens vanlige, eller er det noe av det som forsvinner hvis man zoomer ut? Jeg vet ikke, men akkurat dette er en av hovedårsakene til at jeg alltid har med meg kart på papir når jeg er ukjente plasser. GPSn er ikke til å stole på sånn sett heller. (Men forskriften må man jo sjekke utenom uansett da. Men den vet man i hvert fall at man skal se etter, om det er merket grønt på kartet.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Marius Engelsen » 04 May 2019, 17:40

Fredningsområder.

Landmerker, fjelltopper, fyr, staker osv. Alt man kan se fra kajakken og navigere etter - ett slags sjøkart med høydekurver der det er aktuelt å navigere etter fjelltopper.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Return to Annet Utstyr