Wingåre til havpadling?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Wingåre til havpadling?

Postby Marius Engelsen » 29 May 2019, 17:36

Jeg var med på Eidsvågrunden i helgen, ett løp som er ca 10 km langt, hvor man stiller i forskjellige klasser. Surfski, treningskajakker, havkajakker etc.

Jeg padlet med hjemmelaget grønlandsåre, 90% av de andre padlet med Wingårer av carbon. Jeg kom på 3. plass i havkajakklassen! *hello2* (var ca 20 havkajakker). DET hadde jeg ikke drømt om, og det var veldig gøy å få det til med grønlandsåre! Jeg følte jeg fikk bevist at en tradisjonell treåre IKKE er det samme som en treg åre! :D

Han som driver den lokale kajakkbutikken mente at med en wingåre ville jeg trolig fått kanskje 10-15% mer fart, så jeg slo til på ett svært godt tilbud på en fullkarbon delbar kajner 4 Wingåre. Jeg får ett «fattig liv» om jeg ikke prøver wingåre i kajakken min tenkte jeg. Han var så sikker på at jeg ville bli fornøyd, at jeg kan komme tilbake med åren om jeg ikke liker den *thumleft* . Jeg liker høy fart og lang rekkevidde når det gjelder kajakk, manøvrerbarhet kommer som nummer to, så dette blir spennende!

Jeg har prøvd åren noen ganger, og jeg har fått til teknikken etterhvert, og jo mer jeg bruker den jo mer glad blir jeg i treårene mine! Ulempene med wingåren begynner allerede i garasjen:
- De store bladene er bare i veien. Grønlandsåren stikker jeg under strikken på fordekk eller bakdekk på kajakken og den er unna veien.
- På bryggen må jeg passe på wingåren, den tåler trolig ikke at jeg trakker på bladene engang. Grønlandsåren tåler det meste.
- På vei ut fra bryggen til åpen sjø er det en del styretak som må tas, og det samme er det på flere partier underveis. Wingåren kan ikke måle seg med en grønlandsåre når det gjelder å ta styretak. Ikke er det noe særlig å hente på «ekstended grip» med wingåren heller, det er grønlandsåren laget for.
- Sveipetak i strøm, vind og bølger for å korrigere kursen er mer effektivt og enklere med grønlandsåren. Jeg bruker mer ror med wingåren, og ett ror har svært mye motstand. (I følge pålitelige erfarne kilder ganske mye. Merkes noen ganger mer på økt puls enn på farten).
- Med aggresive styretak med wingåren mister mer fart enn med grønlandsåren.
- Ligger den som reserveåre på dekk, så tar den enormt med plass ifht. en grønlandsåre.
- Grepet er bredere, man svinger mer rundt på armene. Jeg synes jeg får trykket bedre i fra med grønlandsåren når jeg har armene lavere og mer samlet foran i kraftretningen. Blir som ved benkpress, man løfter mindre i skråbenk i forhold til flat benk og omvendt skråbenk.
- Totalvekten på åren er høyere (en 210 grønlandsåre i gran veier 600 gram, og det meste av vekten ligger mellom armene, ikke uti bladene).
- Vinden herjer mer med bladene, mye mer.
- Jeg blir fortere sliten.
- Skaftet er glatt, kaldt og rundt.
- Wingåren egner seg ikke med hansker.
- Åren bråker, grønlandsåren er helt stille.

Fordelen er:
- Litt høyere fart rett fram.

Jeg er vant med grønladsåre, så det har nok mye å si. Teknikk og vane spiller inn. Jeg ser fordelen med wingåre til flattvannspadling og rettfrem padling. Til variert havpadling hvor man må svinge, det er bølger, det er vind, det er strøm og åren må være praktisk å ha med seg, har jeg blitt ekstremt skuffet. Jeg skal levere den tilbake såklart, så ingen penger tapt.

Før jeg leverer den tilbake, er det noe jeg ikke har forstått med denne typen åre til havpadling? Bør jeg prøve den mer, eller har dere andre samme erfaringer som meg?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Wingåre til havpadling?

Postby Miamaria » 30 May 2019, 09:06

Det er mye smak og behag det der med åre. Jeg har lyst til å like grønlandsåre, men gjør det ikke. Elsker vingåre, og etter at jeg ble flinkere på svingteknikk med annen åre er det plutselig blitt ganske lett med vingåre også. (Når jeg bare visste at det går an, for jeg har sett ei med vingåre gjøre ting like lett som med andre årer.)

Men vingåra mi er den letteste jeg har. Det finnes forskjellig bladstørrelse på dem også, kan være du skulle hatt litt mindre hvis du blir så fort sliten. (Det blir jo som å padle med tyngre gir, på en måte.)

Men ja. Den er jo laget for fart fremover, først og fremst. Det er den vel ganske god på også. Men liker du den ikke så gjør du ikke det, er min erfaring (som nevnt, med grønlandsåra). Men jeg synes det er lett å få til god padleteknikk, det er bare å late som man spidder en fisk framme, og så føre åra slik den vil sjøl.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 30 May 2019, 12:47

Gratulerer med konkurranseresultatet!
Det beviser vel min anelse om at du kan holde dampen oppe så du ikke fryser så lett med lite klær?

Ellers er jeg enig i store trekk med dere begge.
Jeg har en wingåre, og det står på to-do lista mi å teste den ordentlig, dvs. at det frister ikke så veldig siden det ikke har skjedd..........
Min har for øvrig ovalisert skaft, i form av oppbygning på et rundt rør, og det kan man lett lage selv hvis man vil.

Jeg har for mange år siden bevist i praksis at det lar seg gjøre å rulle med wing-åre, men alle andre årer er bedre egnet til slikt. Wing funker egentlig bare til C-to-C rulle. Men egentlig kan man jo rulle med hva som helst. :mrgreen: .......
Dessuten er ikke wing-åra så robust at den egner seg til kontakt med bunn og svaberg. Dvs. at den er til for å padle fort og flatt.

Men, wing-teknikken KAN overføres til andre årer, også GP. Min erfaring er at det gir en merkbar gevinst mht. både fart og kraftforbruk i forhold til vanlig Europaddel teknikk. (testet med GPS, og tidligere publisert her i Forumet). Det gjelder særlig blader med "spoon" fasong, som kan ansees som en forløper til wing-åra. Spoon kan brukes til alt, men man må være litt påpasselig med bladvinkel for å unngå at den skjærer ned ved sveipetak/rulle. Til hverdags trives jeg bedre med dihedral som gjør åra "selvsveipende".

Wing-teknikk gir også tydelig økt fremdrift når man padler med kort åre.

Grønlands teknikken er slik jeg forstår den, en slags omvendt wing teknikk, med tilleggsgevinst av at åre-taket kan fortsette langt bakover på en måte som gir fremdrift uten å svinge, dvs. at det ligner kano-padling med enkelt-åre. Det kan sikkert være gunstig å veksle mellom disse teknikkene for å gi avvekslende belastning underveis.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 30 May 2019, 15:07

Takk :)

Jeg holder varmen så lenge jeg er i aktivitet ja. Padlevesten kan vel ses på som en god isolator, og nedi cockpiten blir det jo alltid varmt ;)

I følge Anders Thygesen er Aleutåren meget bra til intensiv padling - den frister. Diheral siden gir avslappet padling, mens flatsiden mot padler gir mest kraft under intensiv padling. Bladarealet er større enn på grønlandsåren.
Marius Engelsen

Postby qussuk » 30 May 2019, 20:41

Jeg padler met med GP og etter flere år med GP en del med wingåre. Wingåren kun til en havracer jeg lot meg friste til å kjøpe til en gunstig bruktpris. Tl det bruket er den fortreffelig, men det tok en del tid og øving før jeg følte at teknikken satt.

Her er en praktisk test av hastighetsptensialet til GP, Euro- og wingårehttps://paddling.com/learn/choosing-the-best-paddle/, og en sammenligning av euroåre, aleutpre og GP:http://www.off-ladhyx.polytechnique.fr/people/pascal/pdf/SPEN2017hemon.pdf.

Valg av åre blir uansett et spørsmål om hva man trives med.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby Marius Engelsen » 30 May 2019, 21:32

qussuk wrote:Jeg padler met med GP og etter flere år med GP en del med wingåre. Wingåren kun til en havracer jeg lot meg friste til å kjøpe til en gunstig bruktpris. Tl det bruket er den fortreffelig, men det tok en del tid og øving før jeg følte at teknikken satt.

Her er en praktisk test av hastighetsptensialet til GP, Euro- og wingårehttps://paddling.com/learn/choosing-the-best-paddle/, og en sammenligning av euroåre, aleutpre og GP:http://www.off-ladhyx.polytechnique.fr/people/pascal/pdf/SPEN2017hemon.pdf.

Valg av åre blir uansett et spørsmål om hva man trives med.

Takk for linkene :)

Er det mulig å padle stille med wingåre, eller lager den uansett mer lyd enn grønlandsåren? Jeg synes det ble litt vel mye lyd i forhold til hva jeg er vant med.
Marius Engelsen

Postby qussuk » 31 May 2019, 20:19

Det blir definitivt mer lyd enn med grønnlandsåre slik jeg padler. Har imidlertid ikke annet sammenligningsgrunnlag.Det kan være det er teknikkavhengig. Til mitt bruk har det iliten betydning.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Return to Annet Utstyr