Oppbevare treårer utendørs.

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Oppbevare treårer utendørs.

Postby Marius Engelsen » 18 Jun 2019, 20:21

Er det greit å oppbevare treårene mine utendørs, under ett takutstikk, der de holder seg for det meste tørr?
Eller bør de komme seg inn i garasjen?

Det begynner å bli fullt i garasjen, derfor jeg spør ;)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Oppbevare treårer utendørs.

Postby hotshot » 24 Jun 2019, 23:52

Utendørs på Askøy mener du?

Jeg regner med at dere har ganske fuktig luft. Kanskje ikke bare en ulempe, siden de jo også utsettes for fuktighet under bruk. Men kanskje lurt å skylle dem i ferskvann etter padling på sjøen, så de ikke blir hygroskopiske. Også en faktor om de er oljet eller lakkert. Trebåter tåler jo fuktighet året rundt. Hvis årene er limt/laminer kan fuktig oppbevaring påvirke sammenføyningen. Hel-tre er nok gunstigere.

Men tørt/under tak? Du sier det, men jeg har opplevd at gamle bilder i oval treramme som ble flyttet fra kystklima utenfor Stavanger til Osloområdet, slo sprekker da ramma tørket og krympet. Innendørs begge steder.........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 25 Jun 2019, 12:23

Ser ut til at det er vanskelig å få en fasit på dette, så jeg bare oppbevarer de på garasjeveggen under takutstikket :)
Blir de noengang ødelagt lager jeg bare nye ;)

De er forøvrig oljet.

Men skylle de i ferskvann, skal ikke saltvann konservere tre? Skyller alltid kajakk (dekksliner, lukepakninger), vest, spruttrekk etc. med hageslangen etter det er hengt opp på garasjeveggen, så det koster igenting å rette slangen på årene også.
Marius Engelsen

Postby Marius Engelsen » 25 Jun 2019, 18:38

hotshot wrote:Utendørs på Askøy mener du?

Det hele endte med ett årestativ på garasjeveggen, strikkene som holder de på plass i vinden er de jeg bruker for å feste kajakken til tralla som også henger på veggen.

Da er alt oversiktig samlet sammen på ett sted, og her kan det våde spyles og tørkes. Hageslangen henger såklart rett ved siden av på en trommel, og padleeldoradoet er 100 meter trilling på asfalt med betongflytebrygge som utsettingsplass *thumright*

Kajakken henger i en sånn kajakkheis til 300kr. Fungerer utmerket :)
Attachments
05566313-4F33-4DB9-8BCB-1E84F07857B7.jpeg
05566313-4F33-4DB9-8BCB-1E84F07857B7.jpeg (110.93 KiB) Viewed 976 times
30E3B93B-D6E2-4245-8957-D9FDE9005C60.jpeg
30E3B93B-D6E2-4245-8957-D9FDE9005C60.jpeg (110.9 KiB) Viewed 976 times
Marius Engelsen

Postby hotshot » 27 Jun 2019, 09:05

Ser ut som bra utnyttelse av "død plass".

Ved ettertanke:
vi har et par robåt-årer som har ligget i en fuktig uoppvarmet kjeller på Kvitsøy ute i havgapet i Rogaland.. .
De er fra ca 1970 og av ubehandlet heltre, og har vært oppbevart i kjelleren de siste ca 10 år.
De har ikke blitt skylt ferskvann etter bruk, og jeg må innrømme at jeg ikke tenker mye på slikt.
I kjelleren har vi også lagret div. trematerialer og en Lahna kajakkåre i lakkert tre/kryssfiner. uten å bekymre oss over dette.
Kan ikke se noen skader........
Kjelleren har murvegger og murgulv under bakkenivå, og inneholder bla. en gammel brønn! Jeg målte luftfuktigheten der til ca 85% i sommer.
Viktigste forskjell på dette og utendørs lagring antar jeg er sollys, evt. regn og frost.
Kajakkene mine ligger også ute med unntak av 3 stk. som henger under tak i kjelleren. Alt dette har gått bra.

Som kontrast har vi noen gamle treårer som har ligget ute om sommeren i en båt i Østfold, og vekselvis ute og inne om vinteren.
Disse er limt og lakkert. Lakken har flasset av og limfuger sprukket opp. I fjor ble det nødvendig å lime noen sprekker, men trevirket er OK.

Så dette med lagring kan nok variere, variasjon i luftfuktighet som får tre til å svelle/krympe kan se ut till å være største påkjenning.
Men det henger nok også sammen med formgiving og evt. laminering. Grønlandsårer i heltre tåler antagelig ganske mye!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Annet Utstyr