Vanntett kamera?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Vanntett kamera?

Postby torbjlek » 30 Aug 2010, 13:20

Hei

Eg har førsteutgaven av Panasonicen, Lumix DMC-FT1, og sliter også som lph med blasse og
til tider uskarpe bilder. Sikkert innstilling, men har ikke klart å finne ut av det. :?
Praktiserer også stort sett "point & shoot" filosofien.
Mitt gamle Canon Ixus var bedre i så måte den gang det virket.

Kanskje ett kurs eller noe innen foto/kamera må til?

Torbjørn
torbjlek

Postby oivind » 30 Aug 2010, 13:39

Hei!

Jeg har, som torbjlek, den forrige generasjonen. Er rimelig godt fornøyd, det er tross alt et kamera fullt av kompromisser.
Kjøpte det her http://www.dustinhome.no/pd_5010249830.aspx og det er en grei pris.
Utløseren er ganske kjapp til kompaktkamera å være og video-funksjonen er også grei. Det som er mest irriterende på dette kameraet er at du må holde av/på-knappen i to sek før det slås på.

Hilsen Øivind
oivind

Postby ugla » 30 Aug 2010, 13:45

Om ønsket er å få gode bilder så ville jeg kanskje kjøpt et Canon G11 (eller eldre modell) + undervannshus...
Seff ganske stort og klumpete ift et kompaktkamera, men det er det som må til...

Jeg venter et Canon Powershot S90 hjem i posten når som helst (tilbud hos fotovideo.no - 1999,- vs 2999,- tidligere), og er veldig spent på hvordan bildene blir med dette...
Ser ikke bortifra at jeg kjøper meg et undervannshus også.
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Miamaria » 30 Aug 2010, 13:56

En diger klump er uaktuelt, det har jeg ikke plass til i lommen. Får jeg det ikke i lommen kan jeg like gjerne kjøpe undervannshus til speilrefleksen - men det gjør jeg jo ikke, for jeg vil heller ha et jeg får i lommen, og som dermed blir hyppig brukt.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby smaavoll » 30 Aug 2010, 14:30

Enig med deg Miamaria, ett stort og klumpet kamera er en skikkelig showstopper mht å ta bilder, gjerne fra en litt vanskelig posisjon i en kajakk som beveger seg i bølger. Ett lite kamera som passer i vesten er ett must i så måte.

Jeg har kun mistet kameraet enn gang i bjerkreimselven, og heldigvis slik at jeg kunne fiske kameraet opp igjen, slik at jeg slapp med skrekken - det var det kameraet jeg dessisdert har tatt flest bilder med - Pentax Wpi som jeg har hatt fra 2005 og som fortsatt tar relativt ok bilder og er lite og meget funksjonelt. Det er nok lurt å ha en karabinkrok til å feste kameraet til vesten.

Jeg kjøpte ett olympus mju vanntett som jeg kvittet meg raskt med da jeg fant det tilnærmet ubrukelig pga dårlig bildekvalitet og treg aktivering av kameraet + dårlig knappeløsning, og gikk tilbake til pentaxet -som jeg da forsto var meget bra.

I vår (april) kjøpte jeg Panasonic Lumix Ft 2 dvs andre versjonen. Det tar meget bra bilder dvs fargegjengivelsen er god, også under vanskelige forhold, super videofunksjon, har relativt bra knappeløsning for enkel bruk i kajakken (om enn ikke like bra som Wpi som er hyper enkel), og er nok litt stort kamerahus etter min smak.

Etter snart ett halvt års omfattende bruk kommer jeg til å reklamere på det - kameraet har fått relativt store etseskader/saltskader, og det dogger inne i linsen. Vurderer å bytte til 12 generasjon pentax. Vi får se.

Lykke til med innkjøp av nytt kamera.

Kjell
smaavoll

Postby Sven K » 30 Aug 2010, 17:47

jeg trenger et videokamera til hjelmen. Men jeg vil ha et normalt perspektiv..
jeg vil helstå ha det på hodet så det filmer dit man ser :P
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby lph » 30 Aug 2010, 19:09

MiaMaria, jeg liker lumixen godt til nærbilder, da, særlig makrobilder er morsomt å ta og fargene blir ofte fine.
lph

Postby Miamaria » 30 Aug 2010, 20:19

Jeg tar ikke så mange makrobilder når jeg er på padleturer, men det er absolutt en fordel om den kan det også. :) Heller litt imot en sånn Lumix.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby lph » 30 Aug 2010, 20:56

Å, men det er fint, skjønner du - skli sakte og helt tett oppunder en interessant bergvegg og ta makrobilder av lav og småting. Har holdt på å velte mange ganger på grunn av det :lol:
lph

Postby smaavoll » 31 Aug 2010, 08:07

Dersom man er opptatt av å nærfotografering, og det kan jo være kjekt, har pentax også en funksjon som de kaller det digitale mikroskopet der man kombinerer makrofotografering, zoom og tre LED-lamper som lyser opp motiver som ellers ville ligget i skyggen.

Iom at jeg er litt i "tenkeboksen" om jeg skal holde Lumixen som jeg liker bildekvaliteten på eller om jeg skal bytte til et kamera som tåler saltvann bedre så fant jeg disse aktuelle testene. merk at Canons vanntette D1 er på den gamle testen. Personlig liker jeg ikke formen og synes jeg dette kameraet tar for stor plass i min vestlomme, men tar gode bilder.

http://www.lydogbilde.no/kameraene-for- ... tid4797189
http://www.lydogbilde.no/ta-deg-vann-ov ... 17331.html

Pentax har også vunnet flere internasjonale priser for W90.
smaavoll

PreviousNext

Return to Annet Utstyr