Vanntett kamera?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Vanntett kamera?

Postby Miamaria » 31 Aug 2010, 09:02

Den testen talte ikke akkurat imot Lumixen. Scorer bra på de tingene som er viktigst for meg, bortsett fra det med beskyttet objektiv. Men når det funker for andre, går det sikkert bra for meg også...

Men skulle det dukke opp flere erfaringer eller tester, post gjerne her. Det er ikke kjøpt før det er kjøpt. ;)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby thostr » 31 Aug 2010, 09:13

Jeg kommer nok til å gå for en Lumix selv, men kanskje en FT10 og ikke FT2. FT10 har samme fotografiske egenskaper, men tåler 3 meter vann hvor FT2 tåler 10. Den dagen jeg befinner meg dypere enn 3 meter med padleutstyr på så tror jeg ikke at jeg vil kunne sette pris på 10 meters vanntetthet...
thostr

Postby Ringperm » 31 Aug 2010, 09:20

Smaavolls Lyd og Bilde link wrote:Som tilbehør finnes et undervannshus som klarer ned til 60 meters dybde, samt en vanntett fjernkontroll for trådløs fotografering.

Denne likte jeg. Med kameraet montert på et kamerastativ så har jeg savnet en fjernkontroll. Bare dette er god nok grunn til å kjøpe. :)
Nå må jeg sjekke om Olympus har noe tilsvarende, men jeg tviler.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby smaavoll » 31 Aug 2010, 09:25

Mht beskyttet objektiv så har heller ikke Pentaxen dette. Har vel funnet ut at det er både fordeler og ulemper med beskyttet objektiv, og er egentlig fornøyd med at det ikke er beskyttelse, en må da være litt mer forsiktig med linsen for å unngå skader, men det er til gjengjeld lettere å tørke vann av linsen under bruk. Lumixen scorer bra, men husk at dette ikke er en langtidstest.

Jeg er negativt overrasket over at Lumixen ikke tåler vann bedre enn den gjør, og er nok redd for at etsingen rundt knappene medfører at kameraet begynner å lekke etterhvert. Jeg har benyttet silikondekselet. At det kommer kondens på innsiden av linsen er også en alvorlig feil fra ett slikt kamera. Har hørt om dette problemet fra flere.

http://www.kajak.nu/2010/05/utbytt-baks ... ge-kamera/
http://www.kajak.nu/2009/08/panasonic-l ... altvatten/

Image
Image

Bilder tilhører http://www.kajak.nu/Erik Sjöstedt

Mitt kamera ser likt ut - etter 5 mnd bruk.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby Ringperm » 31 Aug 2010, 09:31

Har det vært mye under vann, eller er det kun et resultat av tilfeldig sjøsprøyt?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Miamaria » 31 Aug 2010, 09:41

Det der så alvorlig ut, ja. Jeg har brukt mitt Olympus siden november og det hadde ikke antydninger til sånt nå. Det er jo rart om det ikke er tatt med i beregningen at det skal tåle saltvann, det er vel i sjøen de fleste tar mest undervannsbilder? Nå ble jeg noget skeptisk - men jeg går ut ifra at man får sånt på garantien? Uansett irriterende å måtte returnere apparat, man blir jo fri i mellomtiden. Det der var verre enn jeg klarte å se for meg, ja. :shock: :?

Søren og.
Last edited by Miamaria on 31 Aug 2010, 17:52, edited 1 time in total.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby oivind » 31 Aug 2010, 10:00

Ojsann Smaavoll, det så ikke bra ut! Men har du vært nøye med å skylle kameraet i ferskvann etter hver saltvannstur?

Hilsen Øivind
oivind

Postby thostr » 31 Aug 2010, 10:04

Hvis man leser i kommentarfeltet på den øverste linken som smaavoll la ved, så kommer det fram at kameraet ikke ble skyllet forskriftsmessig i ferskvann ifm. at denne skaden oppstod. Det er svært viktig å skylle i ferskvann etter at kameraet har vært i kontakt med saltvann. Jeg har etseskader på batteriluken på Olympusen etter at jeg glemte av dette ved en anledning. Men dette så jo svært alvorlig ut! Dugg på insiden av linsen er jo også umiddelbar reklamasjonsårsak.
thostr

Postby smaavoll » 31 Aug 2010, 10:40

Ja, mitt kamera er skyllet forskriftsmessig dvs i forhold til instruksjonscden.

Jeg har også erfaring fra bruk av flere ulike vanntette kamera, slik at rutinene er i orden. I tillegg har jeg benyttet kameraet en god del i brakkvann dvs Østersjøen der saltproblemet er betydelig mindre enn på vestkysten av Norge. Kameraet er minimalt benyttet til undervannsfotografering muligens 10 bilder av 1000. Men det er jo vått når en padler kajakk og ruller hører jo med, men dette må et slikt kamera etter mine kriterer tåle, det har de andre kameraene tålt. Lumix er også ett av de dyrere kamereane.

Hvor alvorlig skadene faktisk er er vanskelig å bedømme fra ett bilde, det kan jo være overflate feil, dvs estetisk problem, uten funksjonell betydning. Duggingen på innsiden av objektivet er i en annen kategori. Men har nå levert kameraet tilbake til butikken, så får vi se hva som kommer utav dette.

Benyttet også anledningen til å kjenne på W90 og liker formen på kameraet bedre enn noe annet vanntett kamera. Smart med ruglete avtrekksknapp. Tror også plast er ett bedre materiale å lage ett vanntett kamera i for vårt bruk.

Vær greie med å ikke kopiere innelgget som viser til kajak.nu, da jeg vil ha muligheten til å slette hele/deler av innlegge for å ikke gi et uberettiget dårlig inntrykk av Lumix dersom det viser seg å være en enkeltstående feil med mitt kamera.
smaavoll

Postby thostr » 31 Aug 2010, 14:41

smaavoll wrote:Ja, mitt kamera er skyllet forskriftsmessig dvs i forhold til instruksjonscden.
Benyttet også anledningen til å kjenne på W90 og liker formen på kameraet bedre enn noe annet vanntett kamera. Smart med ruglete avtrekksknapp. Tror også plast er ett bedre materiale å lage ett vanntett kamera i for vårt bruk.

Sant, plast er å foretrekke foran metaller for marine anvendelser hvor dette er mulig. Ser ut som om Lumix er laget med aluminiumsplater som ikke er elokserte.

Har lest litt mer om Optio W90, og den er plutselig en kandidat for meg. Har aldri likt Pentax, men kanskje dette blir mitt første? Klarer ikke å finne ut noe som er en "deal breaker" med dette kameraet.
thostr

PreviousNext

Return to Annet Utstyr