Vanntett kamera?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Vanntett kamera?

Postby Miamaria » 12 Sep 2010, 17:37

Inntrykk etter 2 gangers bruk:
1. Videofunksjonen var ikke så lurt som først tenkt - kvalfilmene jeg trodde jeg tok opp forsvant. ;) - Men det blir nok bedre når man får lært seg apparatet bedre. :)

2. Det tar ikke merkbart bedre bilder enn though-en gjorde, slik det ser ut så langt. Har hittil ikke sett noen bilder Olympusen ikke hadde taklet like bra - men det er mange flere uklare bilder enn jeg hadde da jeg brukte Olympus though. Altså ser det så langt dårligere ut der også.

3. Savner luke foran objektivet!!! Det er like merkbart at der mangler beskyttelse, som jeg fryktet. I tillegg til at der ikke er luke, så står ringen rundt mindre ut, slik at det ikke er så merkbart når man er i nærheten. Man kan altså faktisk TA på objektivet uten at man legger merke til det. (Ikke før man ser masse grå bilder, pga. fingermerket...)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Ringperm » 12 Sep 2010, 19:05

Hvis du vil ha video, så kanskje et GoPro HD kamera bør vurderes?
Langt i fra like brukervennlig, men tar filmer og forsåvidt også bilder bedre enn mitt Olympus 8010. Nå blir riktignok bilderesultatet noe merkelig til tider. Men som videokamera i kajakken er det mye bedre, om enn mer tungvindt. Full HD klarer det også å levere

Her er en liten testfilm jeg tok opp tidligere i uken. Litt mye motlys for å kunne kalle forholdene perfekte. Men jeg er likevel ikke misfornøyd:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zQwPvRCHmDY[/youtube]
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby thostr » 13 Sep 2010, 19:27

Miamaria wrote:Inntrykk etter 2 gangers bruk:
1. Videofunksjonen var ikke så lurt som først tenkt - kvalfilmene jeg trodde jeg tok opp forsvant. ;) - Men det blir nok bedre når man får lært seg apparatet bedre. :)

2. Det tar ikke merkbart bedre bilder enn though-en gjorde, slik det ser ut så langt. Har hittil ikke sett noen bilder Olympusen ikke hadde taklet like bra - men det er mange flere uklare bilder enn jeg hadde da jeg brukte Olympus though. Altså ser det så langt dårligere ut der også.

3. Savner luke foran objektivet!!! Det er like merkbart at der mangler beskyttelse, som jeg fryktet. I tillegg til at der ikke er luke, så står ringen rundt mindre ut, slik at det ikke er så merkbart når man er i nærheten. Man kan altså faktisk TA på objektivet uten at man legger merke til det. (Ikke før man ser masse grå bilder, pga. fingermerket...)

Takk for tilbakemeldinger. Dette var jo litt urovekkende. Hadde vært fint om du kunne postet dine erfaringer etter la oss si 10 gangers bruk. Tipper problemet med fingeren foran objektivet er et problem som går over av seg selv, men bildekvalitet-problemet synes jeg vel høres litt mer alvorlig ut.
thostr

Postby smaavoll » 13 Sep 2010, 20:01

Fikk melding fra FotoVideos serviceavdeling vedrørende fukt på linse og irringen på Lumixen:

Trykktestet kamera og dette er tett. Fuktskade skyldes trolig sand/rusk på pakninger. Kamera er ikke mulig å reparere. Etter bruk i saltvann skal kamera ligger i ferskvann i minst 10 min.

Det heter videre:
At aluminiumen er tæret er egentilig uten betydning . Det er nok pga bruk i saltvann og at apparatet ikke er forskriftsmessig behandlet etterpå (Skal ligge i ferskvann i min 10 min,) Dette har ikke noe å si for kameras tetthet ,men kun et tegn på at apparatet er meget godt brukt og ikke godt vedlikeholdt..Det er kommet vann i kamera . kamera er trykktestet og funnet tett.
Årsak til at det da er kommet vann inn er da feil bruk. dvs. støv , sand eller hår på pakninger.

Mao hevder de at det er en brukerfeil og dekker ingenting :shock: .

Selv synes jeg at 4 måneders levetid - riktignok brukt ofte og vedlikeholdt iht brukerveiledning - er lite for ett slikt kamera som er fremstilt i reklamen som ett "tøffing" kamera. Må nok si at jeg er overrasket over den dårlige kvaliteten på kameraet. Mitt 5 år gamle Wpi ser nesten nytt ut. Tilsvarende for Mjuen.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby Miamaria » 13 Sep 2010, 21:08

Nåh. En ting er nå at det der er svaret bruksanvisningen er skreddersydd for å kunne gi i de fleste tilfeller med feil på kamera. (Det er det svaret der man ser for seg når man leser bruksanvisningen, for å si det sånn.)

- En annen ting er da at det svaret der inneholder konkrete feil. Det står HØJST ti minutter i min bruksanvisning på papir.

Sånn på toppen av det hele. :roll:

Det spørs om ikke mitt åker i retur, det der var ikke bra i det hele tatt.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby thostr » 14 Sep 2010, 17:14

Mitt Lumix-kjøp er herved satt på vent etter dette. Ble plutselig litt mer glad i Olympusen SW-850en min...
thostr

Postby smaavoll » 14 Sep 2010, 18:20

Ja, dette var kjedelige greier. Trodde jeg hadde funnet ett skikkelig kamera.

Har nå funnet ut at flere er i samme situasjon selv om de aller fleste opplever kun irringen - på mitt kondenserte kameraet også. Det er flere teorier omkring irringen se http://www.kajak.nu/2009/08/panasonic-l ... altvatten/

Særlig kommentaren til Ola Oskarsson 04 augusti 2009 at 5:50
Hallå! Jag jobbar med undervattensteknik. Det ser ut som om kameran har en anslutning mellan huset och minuspolen på batteriet. Mät och prova. Det går bara att åtgärda om man kapar den förbindelsen. Be om ett kopplingsschema så kan du se. Om det är kopplat så är det bara ständig sötvattenssköljning som gäller annars försvinner kameran på några veckor. Nybörjarfel av Panasonic.

Også på dette forumet diskuteres div. problemer med Lumixen, og det virker som strategien fra Panasonic og forhandlerne er å skylde på kjøperen av kameraet.
http://translate.google.se/translate?js ... ry_state0=

her er bilder av mitt kamera:

Image
Image
smaavoll

Postby thostr » 14 Sep 2010, 18:42

Smaavoll,
du må jo for all del ikke gi deg på dette, spesielt om du mener å ha overholdt produsentens vedlikeholdsbeskrivelse. Selv om det jo er forbundet med ubehag å drive gjennom en slik klagesak, så er det svært bra for alle forbrukere. Det er jo også i produsentens opplyste egeninteresse å ha fornøyde kunder. Selgeren har jo i slike tilfeller dessuten bevisbyrden, og verkstedet synes jo ikke å ha ført en overbevisende argumentasjonsrekke her ut fra det du har lagt fram. Jeg ville ha forholdt meg direkte til butikken, og i neste omgang importørleddet og også inkludert forbrukermyndigheter om nødvendig.
thostr

Postby 29er » 14 Sep 2010, 18:51

... og det er jo interessant at dette kameraet har vunnet flere tester i sommer. Lurer på om testerne har utsatt kameraene for saltvann over tid når de har testet vanntette kompaktkameraer...

Hold oss orientert om oppfølgingen fra Panasonic.

Jeg er veldig fornøyd med mitt Panasomic Lumix LX-3 kompaktkamera, men her snakker vi jo ikke om noe vanntett kamera.

Som smaavoll også skriver lenger oppe i samme tråd, så har jeg også hatt gode erfaringer med Pentax WP. Den gamle WP - første generasjon - ga gode nok bilder til at to av dem ble brukt som helsides fargebilde i kajakkboka.

Harald
29er

Postby smaavoll » 14 Sep 2010, 20:35

Nå er det ikke så mye penger det er snakk om, men mener at leverandøren må ta sitt ansvar. Det verste jeg vet er utstyr av dårlig kvalitet, og hadde vel forventet bedre kvalitet i dette tilfelle, særlig når kameraet har mottatt så mye positiv omtale/tester. Har ellers aldri vært mer nøyaktig mht å følge instruksene for skylling m.m enn for akkurat dette kameraet, og liker generelt å være forsiktig med alt utstyr for å holde det i orden.

Nå er jeg ikke kjent for å være den som gir meg ved første treffning, så jeg skal bite meg fast og gjør det som må gjøres. Informerer om videre fremdrift.

Hilsen Kjell
smaavoll

PreviousNext

Return to Annet Utstyr