VHFradio og sikkerhet

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

VHFradio og sikkerhet

Postby rambler » 04 Jan 2012, 17:03

Det er så mange som mener VHF er viktig sikkerhetsutstyr på sjøen. Telenor maritim radio tilbyr visst en håndholdt vhfradio med gps og nødknapp til redusert pris og en litt lavere årsavgift for padlere tilsluttet NPF. Men man må likevel ut med nesten fire tusen og dessuten lære seg et pensum og bestå en prøve for å få lisens. Er det verd prisen og strevet tro, eller blir det bare enda en "cool dings"?

Jeg har i mange år hatt med meg mobiltelefon på sjøen men kan ikke huske at dekningen har vært dårlig noe sted i rimelig avstand fra land. Antall basestasjoner for mobil er vel langt flere enn for vhfsambandet og antagelig vesentlig mer avanserte?

En annen ting er at batteritiden for en mobiltlelefon er vesentlig lenger. Når man har en vhf med seg på sjøen er det påbud om å la denne stå på og dette vil vel for de fleste radioers vedkommende bety at batteriet dreneres ganske raskt? Kanskje trenger man to-tre grisedyre batterier for en helgetur?

Men noe jeg har lurt på er om en vhf i større grad vil kunne holde linjen hvis man befinner seg i bølger slik at dekningen blir borte hver gang man er nede i bølgedalen. I tilfelle vil kanskje dette være et tungtveiende argumet for vhfradio i kajakk. Særlig hvis man rett og slett skulle havne i vannet og befinne seg tyve centimeter over vannflata.

Noen som har erfaring med dette?

Kanskje er det bare en vhf som kan sende et nødsignal med gpsposisjoner ved et enkelt tastetrykk som virkelig kan kalles sikkerhetsutstyr i forhold til en mobiltelefon?
rambler

VHFradio og sikkerhet

Postby BerntS » 04 Jan 2012, 22:39

Hei paddler mest uten for bergen
Sliter ofte med mobildekning, stor forskjell mellom de forskjellige telenor og netcom.

Men vhf har jeg med så lenge turen går i litt utsatt farvann eller steder der det er mye store båter.
Jobber litt på sjøen selv og vet at de store båtene liker at eg roper de opp for å informere at vi venter til de har passert feks.
Vet mange skippere blir veldig usikre når det plutselig er mange kajakker rundt de.......

Ang dekning så er det ikke noe problem å snakke med båter som du kan se, har hatt en del komunikasjon med håndholdt i store bølger fra liten båt og det går helt fint.
Har ikke prøvd kontakt med kystradiostasjonene med håndholdt.

Og når eg er på tur så ligger vhf avslått i dagsluken, min prioritering ang lyttevakt er at eg har lite å bidra med fra kajakken i en redningsaksjon.
Så eg skrur den på hvis jeg føler det er behov eller hvis det er andre padlere som har vhf med.
Men min vhf holder langt over en helg med litt masing...

Så kombinasjonen mobil sammen med vhf føler eg er det beste for meg.
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Re: VHFradio og sikkerhet

Postby rambler » 05 Jan 2012, 09:18

BerntS wrote:Men vhf har jeg med så lenge turen går i litt utsatt farvann eller steder der det er mye store båter.
Jobber litt på sjøen selv og vet at de store båtene liker at eg roper de opp for å informere at vi venter til de har passert feks.
Vet mange skippere blir veldig usikre når det plutselig er mange kajakker rundt de.......

Ja. Det var nok et poeng. Større båter snur ikke akkurat på femøringen og er helt avhengig av styrefart I trange farvann. I noen tilfeller, på steder i Oslofjorden f.eks, kan det å foreta en nødmanøver for å unngå en småbåt som plutselig dukker opp forut være ensbetydende med stor risiko for grunnstøting. Har hørt at mange velger bort denne risikoen.
rambler

Postby Sven K » 05 Jan 2012, 13:27

vhs høress kult ut! prate med store båter og greier. Kjempegøy sikkert..hehe :D
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

VHFradio og sikkerhet

Postby BerntS » 05 Jan 2012, 20:06

Er ikke noe leketøy SK, så er det sikkert greit at man må ha kurs for å bruke den og......
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby ViTo » 05 Jan 2012, 21:41

BerntS wrote:Og når eg er på tur så ligger vhf avslått i dagsluken, min prioritering ang lyttevakt er at eg har lite å bidra med fra kajakken i en redningsaksjon.
.

Vet ikke helt jeg, hadde vert stilig å bistå en supertanker inn til Sture eller Mongstad terminalen... :)
Husk å ta med lang nok line, ta sikte på 10% av forsikringspremien i honorarer..
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Sven K » 06 Jan 2012, 15:02

det var en spøk, bernt. Noe man KAN bidra med er jo feks leting langs land etc..men det er en annen diskusjon.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby rambler » 06 Jan 2012, 16:10

SK wrote:det var en spøk, bernt. Noe man KAN bidra med er jo feks leting langs land etc..men det er en annen diskusjon.

Ikke nødvendigvis en annen diskusjon.

Det oppgis mange grunner for lytterplikten. I tillegg til det du nevner kan man tenke seg å være tilgjengelig for vitneobservasjoner, vidresending av nødmeldinger, mottak av viktige meldinger som kan ha betydning for egen sikkerhet osv osv.

Men telenor maritim radio reklamerer med at man kan skravle med hverandre også. Flere av kanalene er reservert for privat skravling. Det kan jo godt hende at kapteinen på en supertanker er kajakkpadler og ønsker å slå av en prat.

Så forresten at Biltema selger en veldig billig VHFradio som bruker vanlige AA-batterier. Tar man med seg en neve med oppladbare slike batterier så kan man sikkert padle en lang tur med vhf'en på. Biltemaradioen har ikke så høy utgangseffekt men i praksis har visst ikke dette så stor betydning.
rambler

Postby AndersRS » 06 Jan 2012, 16:56

Til personlig bruk i de områder jeg padler kommer jeg nok ikke til å ta med meg noen radio og gjør risikovurdering deretter. Jeg har sjelden med meg mobiltelefon heller. En sikkerhetsansvarlig på et padletreff derimot burde for eksempel kunne ha nytte av å kunne kommunisere direkte med deltagerne i en eventuell redningsaksjon.

Kanskje alle håndholdte VHF'er har dette, men jeg ville dobbeltsjekket at det er effektiv tastelås på enheten så man ikke risikerer å padle rundt og jamme. Jeg har mange somre i båt lyttet til oppgitte operatører fra Tjøme radio prøve å komme i kontakt med folk som sitter på knappen eller har klart å aktivere automatisk nødsending med tom posisjon. Sånt gjør ikke akkurat havet sikrere for noen.

Hvis noen av dere lytter mens dere padler har jeg et par spørsmål: Bruker dere ørepropp eller kringkaster dere til omgivelsene med høytaler? Radioen festet utenpå vest, i lomme eller noe annet?

Jeg burde absolutt ha tatt sertifikat, siden det er VHF i den båten jeg pleier å låne. Jeg ser man kan ta prøve hos forhandler etter selvstudie også: http://www.maritimradio.no/index.php?pid=369 Kanskje noe å legge til listen med nyttårsforsetter. Eget apparat og lisens kommer jeg nok ikke til å ta meg råd til.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby rambler » 06 Jan 2012, 19:03

AndersRS wrote: Eget apparat og lisens kommer jeg nok ikke til å ta meg råd til.

-Anders

Så vidt jeg har forstått koster ikke lisensen noe? Trodde det nærmest bare var snakk om å registrere en radio.

Pensumboken for sertifikatet koster kr 198,- og selve prøven kr 699,-

En vhf-radio får man som nevnt billig på biltema. Kr 799.- Billigere enn sertifikatet mao.
rambler

Next

Return to Annet Utstyr