Spruttrekk størrelse

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Spruttrekk størrelse

Postby hotshot » 17 Sep 2013, 21:45

Først: jeg har fått tak i noen flere spruttrekk i sommer :D
Det viste seg at det som hang hos Seabird hele tiden, er ganske OK.
For en stund siden dukket opp et trekk hos Bull fra NRS som jeg også kjøpte.
det kan virke ekstravagant, men begge disse opplever jeg som bra og billig.
Milslukern har også fått inn en Pyranha modell som frister: Kevlar forsterkning og doble prisen........

Alle har magemål XXL og selve trekkene er størrelse L/Bigdeck, dvs. sittebrønn lengde rundt 90 cm.
De to jeg kjøpte har litt tynnere strikk enn typiske elvepadletrekk (e.g. Pyranha) og viste seg å være lette å strekke.....
Med unntak av et par trekk fra i våres og noe flattvannsræl, så er det hel neopren.
Diskusjonen om neopren er farlig, foregår et annet sted.......

OK, da har jeg litt å velge mellom, og det trengs hvis du har flere kajakker. Her er en rekke påstander om hva som teller:

Neoprentrekk er mer fleksible mht. størrelse: stofftrekk strekker seg ikke og selve dekket må passe rimelig bra til kajakken for ikke å bli et "badebasseng" eller umulig å få på. Det betyr at det ofte er nødvendig å kjøpe et trekk beregnet til en spesiell båt.
Tommelfinger-regelen min er at trekk passer ganske bra hvis de lett utstrukket er like lange som sittebrønnens utvendige lengde. Det blir som oftest noenlunde riktig med normale sittebrønner og er lett å sjekke.
I klubben har de mange trekk som er innmari slitt, hullete og reparert div. ganger fordi de er for små og blir halt og dradd i. Elvepadlere tror trekket må være veldig stramt for å bli tett og ikke dette av. Min erfaring sier at et elastisk neoprentrekk med isydd rund strikk og god design sitter greit under nesten alle forhold og strekker seg uten å "poppe", selv om du klarer å smette det på uten kamp: Hvis kajakken fylles med vann mens du slåss for å få på trekket, er dette en risiko under tøffe forhold.
Trekk med "rubber rand", kompakt gummikant som er limt/sveiset fast, anses som topp, men de må passe perfekt for ikke å skape problemer.
Jeg har litt blandet erfaring med disse.

OK, men størrelse er også bredde: Mange kajakker har oppgitt mål på sittebrønn, for eksempel 90 x 40 cm.
Det sier litt, men ikke alt: noen brønner har rette sider, mens andre har runde former omtrent som et egg.
De siste er ofte effektivt sett bredereog gir god stramming hele veien rundt periferien, og har også større omkrets ift. de oppgitte mål.
Dvs. at de krever et større trekk og at trekket blir strammere tversover. Bredden ved tuben er ikke så farlig, for der har jo trekket en stor åpning som gjør at det tilpasser seg. Men smale sittebrønner føre ofte til et trekk som har langsgående "krøller/rynker" og virker slapt selv om det er stramt i lengderetning. Det sitter også slapt langs sidene selv om strikken er stram.
Det er dette området som kommer mest under vann når du kanter kajakken og det gir mest lekkasje.

Det er to ting som gir tetting mot kajakken: stram strikk i sporet under sittebrønnskanten (sargen). og stramt stoff rundt ytterkant av sargen.
En "leppe" av neopren som blir liggende i beknip under strikken vil gi ekstra god tetting inne i sporet, likeså en innvendig flate av "naken" neopren eller påsmurt gummi/latex som ligger an mot ytterkanten. På trekk som blir for brede for en smal brønn med rett kanter, vil særlig det siste ligge helt løst og ikke tette stort.

En lang sittebrønn får rettere kanter enn en kort, så Grønlandsinspirerte "Ocean" sittebrønner har antagelig en fordel her.
OK, det får holde foreløpig, noen flere som har sterke meninger om eller erfaringer med disse sakene?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Spruttrekk størrelse

Postby JF » 17 Sep 2013, 22:25

Aquatherm fra Reed. Enkelt, rimelig og evt. målsøm. Bare nesten tett.
JF

Re: Spruttrekk størrelse

Postby hotshot » 19 Sep 2013, 16:26

Noen eksempler.

Var ute med denne nylig, og det ble ikke så tett som det burde.
Necky Jive, liten og smal sittebrønn:

NeckyJiveBrønnA730.jpg
NeckyJiveBrønnA730.jpg (50.11 KiB) Viewed 9580 times

Langer Bigdeck trekk, strikken er strammet før den ble sydd inn i trekket.
Det er vanlig på "fine" trekk idag og gir en "tunnel" rundt kanten som passer fint på sittebrønnsargen:

LangerBigdeckA729.jpg
LangerBigdeckA729.jpg (65.39 KiB) Viewed 9580 times

Det blir slik, legg merke til slakken:

NeckyLangerBDA731.jpg
NeckyLangerBDA731.jpg (45.96 KiB) Viewed 9580 times

Fortsettelse følger
hotshot

Postby hotshot » 19 Sep 2013, 16:35

Langer trekket er bredere enn det ser ut som. Selv om strikken er stram, blir det slakk i dekket, og langs ytterkant av sargen:

NeckyLangerBDB732.jpg
NeckyLangerBDB732.jpg (45.23 KiB) Viewed 9577 times

Dette gamle Prijontrekket har ikke forhåndsstrammet strikk og ligger derfor helt flatt på bakken:

PrijonTrekkA737.jpg
PrijonTrekkA737.jpg (69.4 KiB) Viewed 9577 times

Det ser bredt ut, men sitter ganske tett rundt kanten fordi neoprenstoffet blir strammere.
Legg merke til at Prijontrekket har småreparasjoner etter slitasje fordi det har sittet stramt.
Langertrekket sitter tryggere; det hopper ikke av så lett, men det tetter ikke like godt.
Langer har også spandert Kevlar langs kanten, så her blir det ikke mye behov for lapping.
Sittebrønner er forskjellige, her er Prijon Delirious som har en ganske rund fasong.
Runde former tetter bedre:

DeliriousBrønnA733.jpg
DeliriousBrønnA733.jpg (45.44 KiB) Viewed 9577 times

Har noen flere eksempler som får komme etterhvert
hotshot

Postby hotshot » 19 Sep 2013, 20:59

Hittil har vi sett på elvekajakker og tilhørende spruttrekk.
Flattvannstrekk i hel neopren er litt sjeldnere, men nå som sesongen er på hell, begynner de å komme i butikkene.
Like før de setter frem skiutstyret, så det var på tide.

Flattvannsaktører bruker litt tynnere strikk i trekkene enn elvepadlefolket. Det gjør at trekk som virker i minste laget, lar seg strekke over store sittebrønner. Jeg fant ut at langvarig oppspenning under lagring gjorde trekkene mer håndterbare når jeg skulle ta dem på når jeg skulle utpå.

Seabird sin utgave, ganske enkel, men det har latexbelegg langs kanten på innsiden:

SeabirdtrekkA738.jpg
SeabirdtrekkA738.jpg (62.98 KiB) Viewed 9562 times

NRS har kostet på seg et plastbelegg utenpå for å beskytte kanten. Strikken har vært strammet under påsying, så den får trekket til å krølle seg, bildet viser innsiden. Kjøpt hos Bull:

NRSTrekkA739.jpg
NRSTrekkA739.jpg (67.67 KiB) Viewed 9562 times

Hav/Tur-kajakker har gjerne litt større sittebrønn enn elvekajakker. Noen av elvekajakkene kan klare seg med et trekk i "Keyhole" størrelse. Størrelsesangivelsene stemmer sånn omtrent, men egentlig må dette prøves, og det er en fordel å ha et lite utvalg. Venture Kayaks "Easky" har en ganske stor sittebrønn, bred og med avrundet omriss:

EaskyBrønnA734.jpg
EaskyBrønnA734.jpg (60 KiB) Viewed 9562 times

Trekk som har sittet på denne en stund, er store nok til det meste etterpå ;)
Jeg har fått på både Seabird og NRS etter litt kamp........
hotshot

Postby hotshot » 19 Sep 2013, 21:22

Wilderness Tsunami 145 har like lang sittebrønn, men litt smalere enn Easky.
Litt lettere å ta trekk på denne:

Tsunami145BrønnA736.jpg
Tsunami145BrønnA736.jpg (62.88 KiB) Viewed 9559 times

Og lille Tsunami 120 er enda litt greiere. Brønnen er mindre enn på T145, det er bare jeg som har komprimert bildene litt forskjellig:

Tsunami120BrønnA735.jpg
Tsunami120BrønnA735.jpg (60.24 KiB) Viewed 9559 times

I "hva har jeg lært" tråden har vi nettopp diskutert problemet med å få av trekket når man har veltet. De fleste neoprentrekk er ikke vanskelige å få av, selv om det har vært lagd noen "bomber" utgaver som har skapt noen myter. Men det er viktig at man har en solid hempe som er lett å finne når man skal ut. Her er et utvalg:

TrekkStropperA740.jpg
TrekkStropperA740.jpg (57.8 KiB) Viewed 9559 times

På Prijon trekket har jeg festet en plastkarabin i stroppen som "håndtak". Dette trekket er ganske lett å få av fordi det ikke har strikk som er strammet før den ble sydd inn i trekket. Likevel sitter det bra under padling og popper ikke selvom det får dumpet en skyllebøtte på dekket. Innsiden er "naken" glatt neopren som tetter bra. Et veldig greit trekk, men ikke særlig slitesterkt.

Det knallblå gamle YAK trekket med pålimt kompakt "gummi rand" har også fått en hjemmelaget patent: en plastkaus i stroppen gir et bra "håndtak".

Langer trekket hadde opprinnelig bare en tversoverstropp: den er grei å finne også med votter. Hvis stroppen er stram, gir den også en viss mulighet for å få av trekket ved å presse opp med knærne. Dette er ellers ikke så greit med neoprentrekk fordi de er elastiske og gjerne suger seg fast når innvendig volum økes. Men ofte går det bedre å åpne med en stropp helt foran, så jeg har sydd på min egen stropp forrest og tredd på en plastslange for å gjøre den lettere å få tak i under vann.

Seabird har ikke skjønt problemet: de har en stropp som trenger å fikses for å være hyggelig.
Ikke bra, selv om det er enkelt å feste en karabinkrok eller lignende i stroppen. Ikke alle som er helt på skinner i dette gamet......... :?

NRS gjør som mange andre: det er tredd på et plastgrep som gjør stroppen greiere å finne selv når man ikke ser under vann. Dette eller en påtredd plastslange blir heldigvis stadig vanligere. NRS trekket er i grunnen ganske OK.
hotshot

Postby hotshot » 28 Mar 2016, 18:10

Det har vært litt spruttrekk-action her i det siste (Mars 2016). Jeg har tatt del i det, og tenkte at det er greit med noen bilder til forklaring av det jeg prøver å si.
Tok frem Seabird og NRS trekkene, og testet dem på WS Zephyr 160. Tre bilder av hver, påsatt, utstrukket og løst for å vise relativ størrelse ift. sittebrønn.
Først NRS Drylander Large, det passer på den 90 cm lange sargen, men man må ta i litt for å få det på. Noen vil kansje slite med dette:

.
NRSDeckA1583.jpg
NRSDeckA1583.jpg (92.7 KiB) Viewed 8425 times

NRSDeckC1585.jpg
NRSDeckC1585.jpg (93.77 KiB) Viewed 8425 times

NRSDeckB1584.jpg
NRSDeckB1584.jpg (93.11 KiB) Viewed 8425 times

Neste innlegg Seabird trekket.
Last edited by hotshot on 28 Mar 2016, 18:28, edited 1 time in total.
hotshot

Postby hotshot » 28 Mar 2016, 18:22

Seabird neoprentrekket: Det sitter stramt og er litt smalt, litt betenkelig, store kroppsbevegelser og dumpesjø kan tenkes å løsne det langs siden. Må være påpasselig her med å brette det godt under kanten når man tar det på.

SeabirdDeckA1580.jpg
SeabirdDeckA1580.jpg (86.81 KiB) Viewed 8423 times

Ser omtrent like lang ut som NRS? Men NRS har prestretched strikk. Begge er omtrent like lange som sittebrønnen når de ligger strukket.
Prijon trekket er mye lettere å ta på: hvis du har tatt av trekket mens du sitter ute på sjøen,, er det viktig å kunne ta det på igjen..........

SeabirdDeckC01582.jpg
SeabirdDeckC01582.jpg (91.56 KiB) Viewed 8423 times

SeabirdDeckB1581.jpg
SeabirdDeckB1581.jpg (86.12 KiB) Viewed 8423 times

Legg merke til at kroppsåpningen, "tuben", sitter lengre frem på NRS enn på Seabird. Det er nyttig å kunne variere avhengig av hvor langt fremme man sitter.
Ikke mye å hente i butikken når man begynner å snakke om slike detaljer........
hotshot

Return to Annet Utstyr