Valg av ny Grønlandsåre

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Valg av ny Grønlandsåre

Postby borealbaffin » 17 Oct 2014, 15:46

Avannaq-åra er symmetrisk, men framsida og bakside av blada er forskjellig, hotshot. Og den er heller ikke delt nei.

Eg ringte til Jan (han som lagar årene), og spurte om det samme som eg har spurt om her.
Åra passar nok ikkje alle padlarar like godt, men eg begynner å få trua på at den passar til mitt bruk som turpadler og allværspaddler.
Dei ulike teknikkane som finst kan tilpassast åra, noko som er ein fordel med ein slik hybrid.

Jan skal no sende meg åra, slik at eg får prøve den før eg evt. kjøper den. Eg skal skrive her på forumet kva eg syns når eg har prøvd den.
borealbaffin

Re: Valg av ny Grønlandsåre

Postby hotshot » 09 Feb 2017, 21:24

Var innom Milslukern, og de hadde et par grønlandsårer fra Rebel.
Pent laminerte og ganske lette treårer i to forskjellige bredder; det spesielle var asymmetrisk "skulder".
Det ga et behagelig og naturlig grep. Syns på bildene og er beskrevet i teksten: http://www.rebelkayaks.com/product_category/paddles/

Pris 2300 og noen kroner, midt i mellom standard og luksus utgavene fra Thygesen.

Enkelt å "plagiere" hvis man er litt hendig med kniven, og dette er en detalj som kan være vanskelig å få helt symmetrisk når man lager padleårer uansett. Samtidig som total symmetri er en fordel med grønlandsårer. Samme hvordan du griper dem så er det OK......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Annet Utstyr