Albuebeskyttelse

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Albuebeskyttelse

Postby hotshot » 09 Feb 2015, 11:16

Jeg tenker på dette i ny og ne etter en smell for lenge siden i forbindelse med "rockhopping light" i indre Oslofjord. Vi snakker ikke om stor dramatikk; bare lett surf mot et skjær på ca 1/2 meter bølgehøyde. Alle kan komme borti slikt, jeg "traff land" med albuen da jeg kom sidelengs inn mot skjæret. Pent og varmt vær og badevann, så jeg hadde lite polstring under tørrtoppen. Uansett, albuen var ømfindtlig vond og ugrei leeeeenge. Uten denne episoden hadde jeg vel plassert dette innlegget i elvepadling.

Temaet har vært luftet før; og jeg har prøvd og eksperimentert litt opp gjennom årene.
Problemet er å finne en god løsning. Det tilbys produkter som ser fine ut, men kommentaren på denne siden illustrerer hvorfor jeg ikke bruker slikt til hverdags:
http://www.nrs.com/product/2032/nrs-elbow-pads

Noen av elvepadletøffingene som jeg kjenner, bruker omfattende polstring; typisk leverandør er Strie Strømmer som har flere modeller:
http://www.striestrommer.no/sikkerhet/diverse-sikkerhet

På tide å utforske dette og andre sikkerhets-ting litt mer før sesongen kommer skikkelig i gang?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Albuebeskyttelse

Postby hotshot » 04 Mar 2015, 16:27

Forskerferd i garasjen i dag, fant en sekk som jeg visste om. Den inneholder div. beskyttelser til skateboard, BMX, ishockey osv.
Slikt ble solgt billig da sportsbransjen mistet interessen for å satse tungt på slikt. Det meste var tiltenkt neste generasjons risiko-adferd så det er mye små størrelser. Men enkelte av knebeskytterne er store nok til at de er brukbare albuebeskyttere for meg. De har ganske bra festeopplegg med elastisk stoff og strikker med borrelås. Noen av dem er helt ubrukt. Tror kanskje denne blir testet ved neste padling i "hardt" miljø:

Albuebeskyttelse1168.jpg
Albuebeskyttelse1168.jpg (44.54 KiB) Viewed 1986 times

I dag slenger det vel noe slikt enkelte steder, og man ser fortsatt en del tilbud på loppemarked. Sesongen er snart i gang: hjelmer, våtdrakter, dykkermasker osv. er også verdt å kikke etter.....
hotshot

Postby ugla » 10 Mar 2015, 23:20

Har HEBO albue og underarm beskyttere som ble kjøpt av Strie Strømmer til elvepadling...
Dem funker fint på havet og på terrengsykkelen også.

Ikke spesielt dyre.
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby hotshot » 23 Nov 2016, 14:08

Bare litt selvmedlidenhet / en påminnelse:

Tidligere omtalt smell i høyre albue må være 3-4 år siden nå. Merker det ikke til hverdags lenger.
Men: Når den belastes mot hardt underlag, merker jeg at den er der: slike ting varer en stund.
hotshot

Return to Annet Utstyr