God design

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

God design

Postby hotshot » 13 Oct 2015, 20:39

Noen ganger dukker det opp gode utstyrsdetaljer...........

Kjøpte nylig et spruttrekk hvor stroppen er montert oppå og peker innover:

SpruttrekkStropp1323.jpg
SpruttrekkStropp1323.jpg (53.06 KiB) Viewed 3033 times

Dette betyr at det skal ganske mye til for å sette på trekket med stroppen på innsiden.
Betyr ikke at man skal bli slepphendt, for det har skjedd ulykker på grunn av slikt.

Suppler gjerne med en knott, krok eller lignende for å gjøre det lett å finne stroppen under vann.
Husk at en tung gjenstand som synker henger fritt fra dekket når man er opp/ned.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: God design

Postby hotshot » 19 Oct 2015, 21:09

God design, i forhold til dårlig design?

Fotstøtter og pedaler er jo interessant her. De kajakkmerkene som vinner dette kappløpet er de som har fusjonert med elvepadle-produsenter og overført erfaringene fra disse. Når vi snakker om dyrt og billig eller godt og dårlig, blir vi konfrontert med en teknisk utvikling som ikke er til å bli klok på. Nordmenn har sett det i ski-bransjen, særlig de som har kjørt Telemark i noen ti-år. Fra å være turski i slalåmløypa til å bli noe som er nesten som å kjøre med alpinutstyr har man vært gjennom en rekke årganger med treg utvikling som har kostet utøverne dyrt. Elvepadlerne har opplevd omtrent det samme: Vi lekte med "bat" båter i basseng og surf allerede i 60-åra, "Topolino" har vært der siden steinalderen, men lenge trodde man at elvekajakker måtte være 4 meter lange. I dag vet vi bedre, men hvorfor plage oss så mange år med konservativ design?

http://www.eskimo.de/spirit-of-eskimo

Og siden dette ligger under annet utstyr: elvepadlerne har gått foran med fotplattformer som er bombesikre. Vi har fylt fronten av kajakkene med skumplast, det er laget fotstøtter som ligner på en Sacco-sekk osv., men fortsatt selger man små fislepedaler som glipper unna føttene i kritiske øyeblikk. Hvorfor må det være sånn? Den gamle Skerrayen min har en aluminiums-profil tvers over skroget som gir grei fotstøtte. Det var slik vi gjorde det på Streamlyte KW7 i 1967. Hva har skjedd i mellomtiden? Smarttrack og Yakima har overkjørt gammel grei erfaring og selger som varmt hvetebrød. Er det rorbetjening som er årsaken? Fysjom uansett: dette er ikke god design, og det er ikke fordi det er vanskelig. Hadde jeg fått surfet mer med kajakk, så hadde jeg gjort noe med dette for lenge siden: på elva har jeg aldri akseptert slikt, men mekket og modifisert i timevis.
hotshot

Postby hotshot » 07 Nov 2015, 23:55

Padleåredesign er mye rart. Noen ganger finner kjente produsenter på rare ting:

Aarer1334.jpg
Aarer1334.jpg (80.43 KiB) Viewed 2888 times

Her har Werner designet en merkelig elvepadleåre med smal tupp (den gule, tror de kalte den Freestyle).
Syns å huske at Werner fremhevet at dette ga mer "finesse" i manøvrene når man surfet osv. kombinert med "full kraft" når hele bladet er nedi. Jeg kan se at skrånende "underside" kanskje kan gjøre den egnet til bruk i grunne elver, og mulig den er snill mot håndleddene.
Kanskje den skal få en ny sjanse til våren; litt dumt at den har 60 grader vinkel: skal jeg dele den og vri litt mon tro?
Uansett, så forsvant denne modellen ganske fort. Rare årer med kompakte glassfiberblader er antagelig ganske lette å endre fasongen på i produksjon, så det er lite kostnader forbundet med å lage en ny modell for å se hvordan markedet reagerer.

Den andre åra på bildet er stikk motsatt: AT har laget en åre med bred tupp og smalere lenger opp mot skaftet.
Den oppleves som ganske "kraftig" selv om bladarealet ikke er så stort. En grei åre, og fra elvepadlingen vet vi at det avsmalnende bladet her kan gi god frigang mellom åre og kajakkskrog. Man taper kanskje litt arbeidsflate ved rulling osv. , men jeg liker denne åra og bruker den til hverdags.

Men de fleste årene på markedet er en mellomting mellom disse ekstreme påfunnene. og det er kanskje like greit?
hotshot

Postby Kvase » 08 Nov 2015, 04:09

Lit stor forskjell på disse bla-a
Image
Shuna å en med brå store blad
Image
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby hotshot » 08 Nov 2015, 16:36

Interessant å se at Shuna er en mellomting mellom AT Oracle og moderne elveårer.

Mange moderne paddelårer henter inspirasjon fra "the Backlund Slasher".
de eldste av disse er nok samlerobjekter, her kan man beundre slasheren:

http://worldkayakblogs.com/billsblog/20 ... nd-paddle/

http://worldkayakblogs.com/billsblog/20 ... -backlund/

På dette bildet kan man se tydeligere hvordan nye "lekeårer" ligner på Backlund sin design:

AarerB1357.jpg
AarerB1357.jpg (109.05 KiB) Viewed 2858 times

Tywarp er nok den mest brukte av mine elveårer. Den er asymmetrisk på en "agressiv" måte som favoriserer høy åreføring: Tuppen griper direkte i vannet og innsiden av åren gir frigang mot kajakkskroget. Utsiden har en "pukkel" som balanserer bladarealet slik at åra blir nøytral i vannet med hele bladet nedi. Åra var enda "sintere" før: jeg har kuttet av hjørnet litt for å gjøre den snillere mot håndleddet.

Werner Powerhouse ved siden av på bildet er tiltet på motsatt vis! Her begynner padletaket forsiktig, men arealet øker brått når hele tuppen kommer nedi. På undersiden er det en "hengemage" som balanserer arealet på oversiden uten å ta hensyn til om man dunker borti båten. Kanskje bedre egnet for lavere åreføring? Powerhouse er nok designet for at man skal kunne ta i mye uten å overbelaste håndleddene med vrikrefter. "Freestyle" åra i forrige innlegg har noe av det samme når man ser bort fra den smale tuppen.

Enkelte av Werner sine turårer har lange smale blad, men lignende linjeføring.

Det er en fascinerende variasjon i åredesign, og det er vanskelig å tro at alle er "ideelle". Enkelte varianter har hatt kort levetid i marrkedet, kanskje med god grunn? Kjent fabrikat garanterer ikke god design.....

Mange varianter ser ut til å være markedsført for å teste hva padlerne vil ha, eller bare for å vekke kjøpelysten når man vil ha noe nytt :?

Når man ser på bilder av gamle "innfødte" årer på museum får man inntrykk av at denne jongleringen med åresdesign har pågått så lenge det har vært padlere. En klassiker som jeg har sett for mange tiår siden og som jeg snappet opp som billige "overliggere" hos Bull S & K, er treåren fra Hertinge. Et vakkert og funksjonelt blad i kryssfiner limt på et helt greit treskaft. Det har ikke skjedd vesentlige nye ting annet enn Ving-åren siden denne og dette er en åre jeg kan leve lykkelig med. Jeg har lagt ut bilde av den et sted her på forumet tidligere, i DIY avdelingen? Skal se om jeg finner det og legge en lenke.
hotshot

Postby hotshot » 30 Oct 2016, 09:04

Skulle jo lagt ut et bilde her, bedre sent enn aldri:

ÅrehistorieA643.jpg
ÅrehistorieA643.jpg (58.61 KiB) Viewed 1593 times

Hertinge treåre flankert av Thygesen GP og Schlegel "Alpine" 210 cm elveåre , et monster fra 70 åra.
hotshot

Postby hotshot » 30 Oct 2016, 22:07

Jeg har lenge undret meg over utformingen av noen rustfrie karabinkroker som selges i båtbutikker og marinaer. Her er et bilde av en slik sammen med en "vanlig" karabiner:

KarabinerIMG_0295.jpg
KarabinerIMG_0295.jpg (113.94 KiB) Viewed 1570 times

Kroken kan se grei ut ved første blikk, men man innser snart at åpningen er ganske trang på tross av et "romslig" utseende. Og formgivningen bidrar heller ikke til å gjøre den særlig sterk. Man fristes til å tro at designeren er idiot.........

Men det må da finnes en vettug tanke bak et produkt som er så vanlig utbredt? Noen av dere vet det kanskje (forutsatt at det stemmer).
Så slo det ned i meg: denne må være lagd for å brukes sammen med flate remmer, slik:

RemKarabinDSC02920.jpg
RemKarabinDSC02920.jpg (168.05 KiB) Viewed 1570 times

Så da googlet jeg "webbing carabiner" og dermed dukket det opp en mengde bilder som viste lignende produkter, noen i rustfritt stål ble kalt "triangle carabiner", andre var ekstrakraftige ii aluminum og beregnet på paraglidere, med angitt webbing bredde......

Noen eksempler:

http://www.apcoaviation.com/DL/3tonCarabiner/index.html

Men akkurat den modellen jeg har liggende, har blitt vanskelig å finne på nett: kanskje den er for "smal"?
Det nærmeste, mer hverdagslige og vanlig utbredt, er denne:

https://www.maritim.no/taukrok-med-oye- ... BZgD2fFDcs

Ikke alle smarte produkter som slår an, så det henger nok mange usolgte trekankarabiner i hyllene hos marinaer langs norskekysten
hotshot

Return to Annet Utstyr