Kniv til havpadling.

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Kniv til havpadling.

Postby Marius Engelsen » 07 Aug 2019, 11:05

Hadde tenkt å bestille en «NRS Green Knife» i går. Men så tenkte jeg: «trenger jeg egentlig denne kniven til havpadling?», igjen jeg kjenner har kniv med seg til havpadling og jeg har jord aldri savnet det. Allikevel ser jeg bilder av folk som padler med kniv, og ser bilder av padlere med kniv.

Jeg tenker som så at oddsen for at man skal få livsnøvendig bruk for å ha en kniv på seg under havpadling er svært liten. På overnattingstur ligger alltid multiverktøyet i repsettet nedi en luke, men ikke på kroppen.

Har dere hatt bruk for kniv? (Ikke elvepadling, men havpadling).
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Kniv til havpadling.

Postby hotshot » 08 Aug 2019, 08:54

Har en sånn "proff" padlekniv, men den ligger i skuffen.
Derimot tar jeg ofte med en slik liten Sveitsisk lommekniv fra Vicorinox. Helst den litt større utgaven med låsbart blad (av sikkerhetsgrunner / dårlig erfaring). Da har du hermetikkåpner, flaskeåpner, 2 skrutrekkere, kniv, korketrekker, syl, tannpirker, pinsett, ståltrådbøyer, etc. alt i en liten lomme på padlevesten. Sikret med en snor.
En gammel regel: der det finnes tau, skal det også finnes en kniv. Særlig på sjøen.
Jeg har for eksempel reddet en stor gammel seilbåt fra å kantre takket være medbragt skarp og lett tilgjengelig kniv.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 08 Aug 2019, 09:06

hotshot wrote:Har en sånn "proff" padlekniv, men den ligger i skuffen.
Derimot tar jeg ofte med en slik liten Sveitsisk lommekniv fra Vicorinox. Helst den litt større utgaven med låsbart blad (av sikkerhetsgrunner / dårlig erfaring). Da har du hermetikkåpner, flaskeåpner, 2 skrutrekkere, kniv, korketrekker, syl, tannpirker, pinsett, ståltrådbøyer, etc. alt i en liten lomme på padlevesten. Sikret med en snor.
En gammel regel: der det finnes tau, skal det også finnes en kniv. Særlig på sjøen.
Jeg har for eksempel reddet en stor gammel seilbåt fra å kantre takket være medbragt skarp og lett tilgjengelig kniv.

Har vurdert lommekniv ja, men mange er fryktelig dårlig utstyrt, med skrujern så runde at de nærmest er der for syns skyld og ikke rustfrie. Tips til brukbar kniv? Jeg har søkt etter rustfrie lommekniver, men har ikke lykkes å finne noe som trolig har god kvalitet på verktøyene og skrujernene...

De må no uansett slipes godt tenker jeg, men det er ikke noe problem. Veldig mange nye kniver er ikke spesielt skarpe.
Marius Engelsen

Postby hotshot » 08 Aug 2019, 12:14

hotshot

Postby Marius Engelsen » 08 Aug 2019, 14:23

Victorinox sier de har rustfrie kniver, men de bruker en metallegering som har noe metall som ruster allikevel, merkelig nok. (Kilde: kniveksperten.no). Kan sikker redusere problemet med å skylle godt etter bruk.

Uansett, jeg kom på at jeg padler med hansker om vinteren. Så jeg fant vel nettopp ut at en lommekniv ikke vil gjøre nytten om jeg skulle trenge den.

Da er jeg tilbake på eks. en NRS Co-pilot Knife, som er liten, har en slire som den sitter bra i uten fare for utilsiktet utløsning butt tupp (skrujern og mindre kjangse for å skade). Eller en NRS Green knife som man kan gjemme litt mer bort i lommen.

Det tar litt lengre tid å fikle fram en kniv fra lommen enn en som er festet på vesten, så jeg får fundere litt på om jeg skal gå for en foldekniv, eller en som er festet på vesten.
Marius Engelsen

Postby hotshot » 12 Aug 2019, 04:18

En annen tråd med lignende tema, diskusjon av div. momenter og litt bilder:

viewtopic.php?f=11&t=5644&p=52431&hilit=kniv#p52418

Sjekket i garasjen i går; der hang Hiko vest med Victorinox foldekniv i en en lomme. Kniven er festet til en snor som går ut av lomma. Dvs. at man får tak i kniven ved å dra i snora når lomma er delvis åpen. Så det blir "ja takk begge deler". Kniven hadde noen små overfladiske rustflekker etter en vinter i fuktig garasje, men ingen alvorlige angrep. Sikkert ikke rengjort etter siste økt i saltvann :mrgreen:

https://www.outnorth.no/victorinox/picknicker#Red

Bladlåsen syns ikke på bildet (er på baksiden av skaftet).

Enkelte andre foldekniver med lettvint åpning, ruster vesentlig mer. Kniver som vurderes, bør testes gjennom misbruk, lagring over lengre tid i salt og fuktighet.. Har opplevd skaft og mekanismer som ruster selv om bladet er rustfritt. Enkelte produsenter lager "rescue knife" modelller.

https://www.spyderco.com/catalog/category/rescue
hotshot

Postby hotshot » 12 Aug 2019, 18:13

Forsøk på illustrasjon, Victorinox i lomma på en Hiko vest

IMG_2387Foldekniv.JPG
IMG_2387Foldekniv.JPG (253.13 KiB) Viewed 1965 times

Foldekkniv som dingler i en snor kan jeg leve med. En sagtannet pilotkniv er mer uhyggelig! En annen sak er at en foldekniv i lomma skremmer ingen, mens en macho-padlekniv får liv i prinsippdebatten hos de paranoide.

Jeg noterer meg at en "proff" vest med kniv, fløyte, GPS, cowtail/karabiner og rescue-seletøy, blir ganske tung. Alt stæsjet spiser kanskje en kilo av oppdriften. Går ut fra at dere har tenkt over dette?

En variant til ettertanke:
Gamlekara på elva pleide forresten bare å ta med seg en rustfri "Mora-dolk" med plastskaft. Vanligvis ble slira til disse spent fast i sittebrønnen, antagelig utfra tanken om at folk som trenger kniv, normalt vil befinne seg utenfor båten med åpent spruttrekk.
hotshot

Postby Miamaria » 12 Aug 2019, 21:37

Sørg bare for å teste kniven. Jeg kjøpte en gang kniv til padling i en padlebutikk, for å ha i vesten i tilfelle. (ref tau-regelen) Den gikk ikke an å skjære noe som helst med… Så det kunne blitt ubehagelig om jeg virkelig hadde fått bruk for den plutselig.

Vet ikke hvor mange år jeg har hatt kniv i vesten, men har så langt ikke hatt bruk for den under padling. Men jeg har heller ikke hatt bruk for bilbelte de samme årene, jeg bruker det likevel.
(Og så er jo kniv i vesten kjekk å ha når man ellers trenger kniv. Har brukt den en del sånn da.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 17 Aug 2019, 07:52

Padlemia sier noe viktig: kniver trenger ofte å slipes!

Noen kniver er skarpe når du kjøper dem, noen blir fort sløve, noen er vanskelige å få skarpe. Rustfritt betyr av og til dårlig skjerpe, og kan være vanskelig å få skarpt med bryne. Diamantbryne eller keramisk bryne, gjerne i form av rund slipestav, gjør ofte jobben lettere. Skjerpestål som du finner i kjøkkenskuffen er vanligvis ubrukelig. Sagtakker/bølgeegg kan hjelpe ved kutting av tau. Jeg har slipt en antydning til bølgeegg innerst på bladet til min Victorinox. Uansett, prøv kniven før du trenger den. Tenk også på om du virkelig trenger en tung kniv som tåler å brukes som brekkjern!

Derfor en ting til:
Karabinkroker, cow-tails. stålspenner, kniver og annet lommerusk kan fort gjøre flytevesten din merkbart tyngre. Det stjeler oppdrift, hever tyngdepunktet og krever skylling etter bruk i saltvann. Du får selv avgjøre hvor mye stæsj du vil drasse på, og hvor det skal oppbevares, avhengig av hva slags tur du skal ut på.
hotshot

Return to Annet Utstyr