Garmin 310 XT og andre "puls+GPS-klokker", erfaringer?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Garmin 310 XT og andre "puls+GPS-klokker", erfaringer?

Postby PilOgBoge » 07 Jun 2010, 23:07

Vi brukte 'Max speed'-muligheten i Garmin for å gjøre disse målingene for tre år siden. Her var det helt stille, vi var tre personer som prøvde fire kajakker to ganger, i forskjellig rekkefølge. Usikre målinger ble forkastet når vi regna snittet. 'Nordkapp plast LV' er egentlig Nordkapp PE.

Image

Senere målte en av oss 25.4 km/t på medvindspadling med samme måler i Sibir. Det er sikkert den surfen du tenker på. Jeg har antagelig aldri hatt så stor fart selv, og ingen surfer jeg husker spesielt godt. Men maks fart er nå tydeligvis en størrelse uten felles definsjon så det er kanskje lurt å ikke tallfeste for mye på nett.

Jo, det hadde vært veldig moro å få oppleve en sånn syk surf. Det hadde vært moro å få målt det og filma det også. Men det er nå litt vanskelig å få gjort det på en trygg måte. Jeg klarer antagelig ikke remount med nesten maks puls i sterk vind, og det er vanskelig å gjøre det med kort avstand til kamerater i stabile båter. Dag Sverre fikk opplevd en diger hastighet på en trygg måte i Anglesey. Men jeg ville ikke likt meg i en surfski på den bølga hans.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby K3- » 22 Jun 2010, 22:00

Jeg måtte kjøpe nytt pulsbelte til 305en, men får ikke inn noen signaler. Har fulgt bruksanvisningen for "pairing" men ingenting skjer. Og ja, det er batteri i det nye beltet *tongue* . Noen tips /erfaringer?
K3-

Postby PilOgBoge » 23 Jun 2010, 15:28

https://forums.garmin.com/showthread.ph ... ht=pairing

I tilfelle du trenger bruker for å lese den tråden:
- La batteria være ute i fem minutter
- Ha på deg beltet med våte elektroder når du søker på nytt

Lykke til!
PilOgBoge

Postby K3- » 24 Jun 2010, 11:33

"When I rescanned, I went to Run Settings > HR > ANT + HR. Monitor is still present. When I pressed restart scan and hit enter, the watch goes straight back to the previous menu. It doesn't look like it's actually rescanning."
Det samme skjer når jeg utfører "pairing", skal prøve å ta ut batteriet i 5 min i beltet og se om det hjelper.
K3-

Postby K3- » 24 Jun 2010, 21:57

Ja, det virket *thumleft*
K3-

Postby oan » 12 Jul 2010, 18:30

Jeg bruker min Nokia mobiltelefon med innebygget gps, polar bluetooth pulsbelte og Nokia Sports Tracker http://store.ovi.com/content/31721.
Grei løsning som fungerer utmerket.
Think Nitro, Epic V7 og Swordfish surfski
oan

Postby PilOgBoge » 12 Jul 2010, 19:06

Er den vanntett, da? Og hvor godt fungerer pulsmåleren? Kan du lese displayet mens du padler?

Litt mer erfaringer med Garmin 310 og puls i kajakk: GPS'en fungerer alltid, men pulsdelen skal det ikke mye til å forstyrre. På en totimers tur ramla jeg i sjøen ved start, og fikk ikke en eneste troverdig pulsmåling på resten av turen selv om vesten var åpen. Jeg vet ikke om det er målingene som ble kortsluttet av saltvannet, eller at den trådløse forbindelsen til pulsklokka ble ødelagt. Dette var med vanlig polypropylen superundertøy og en polyamid / elastan trøye. Fra garmin forum forstår jeg at typen kunststoff kan ha noe å si.

Jeg har en tur helt uten redningsvest med helt OK måling hele veien. Med den vanlige padlevesten min blir målingene lite stabile. Med en tynn seilervest går det litt bedre. Men det kommer ikke noe tilbakemelding når målingene forsvinner, og jeg blir lett mistenksom når jeg sitter og sliter hardt uten at pulsmålingene helt følger med. Derfor har jeg begynt å ha vesten åpen. Ikke bra, men det går jo an å lukke den i sjøen. Jeg trenger å lære mer, så det er kjekt om dere andre kan fortelle om erfaringene dere har.

Ellers er det forbausende hvor vanskelig det er å holde høy puls når jeg blir bare littegranne ustø. Jeg kommer så vidt opp i sone tre med mye strev, noe som tilsvarer helt rolig jogg. Treningsutbyttet på flatt vann blir mye bedre, men så spørs det jo hva man trener på, da... Flattvannspadling er ikke gøy så lenge om gangen.
PilOgBoge

Postby ørgen » 13 Jul 2010, 09:34

hei pilogbåge
har også samme erfaring med pulsmåling og 310`en i kajakk med vest. Min erfaring er at det bedrer seg dersom jeg er nøye med å holde beltet og også trykk knappene/innfestningen til beltet/måleren reine. Trodde også at enkelte tekn trøyer kunne gi en form for statisk el som forstyrra målingene, men dette ga seg når jeg også begynte å skylle/vaske innfestningene. Kommer sikkert også an på hvilken vest en bruker. Den ligger jo rett over beltet og bidrar sikkert til å dempe signalene..

Klarer også såvidt å trene/padle på terskel i kajakk.. tar kvalitetsøktene mine heller på mølla eller i skogen. Må nok bli sterkere først(eller kanskje jeg er for sterk 8-) )
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby K3- » 13 Jul 2010, 09:51

ørgen wrote:Klarer også såvidt å trene/padle på terskel i kajakk.. tar kvalitetsøktene mine heller på mølla eller i skogen. Må nok bli sterkere først(eller kanskje jeg er for sterk 8-) )

Når du får en Inuk i hus vil du nok oppdage at du nærmer deg makspulsen :D Jeg bruker en 305 og har ikke hatt problemer med signalene, med eller uten vest. Før start på "Nøtterøy Rundt" så jeg en som dyppet pulsbeltet i sjøen før han tok det på :shock:
K3-

Postby PilOgBoge » 13 Jul 2010, 18:00

Takk for tips. Polene ser gullende rene ut og jeg vasker beltet i dusjen og med tannpirker. Kanskje stålull på knappene som stikker ut også nå. Beltet til 305 fungerer visstnok bedre. Garmin-forumet er bra, men det er dominert av andre idretter.

Saltvannet leder kanskje strøm like bra som svette. Å dyppe elektrodene i sjøen er kanskje lurt, men det er helt sikkert ikke lurt å dyppe senderen på midten i vann.
PilOgBoge

PreviousNext

Return to Annet Utstyr