Garmin 310 XT og andre "puls+GPS-klokker", erfaringer?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Garmin 310 XT og andre "puls+GPS-klokker", erfaringer?

Postby EnTil » 13 Jul 2010, 19:18

PilOgBoge wrote:...
Å dyppe elektrodene i sjøen er kanskje lurt, men det er helt sikkert ikke lurt å dyppe senderen på midten i vann.
Hvorfor ikke? Er ikke senderen forseglet inne i plast? Da jeg var med og trente svømmere, var det jo flere som svømte med pulsmålere fra Polar. Her var følerne og senderen, alt på brystbeltet bortsett fra stroppen bak til ryggen, innbakt i plast.

Men når jeg tenker meg om, er det visst slik at det er forskjell på pulsbeltene, det er visst de enklere senderne som kan sende gjennom vann, kanskje kan ikke senderen på beltet til Garmin 310 XT gjøre det.

Skjønt, et tynt fuktlag burde senderen tåle uten å sende dårligere. Lekkasje inn i den ved bading vil jo være HELT uakseptabelt om den skal brukes til vannsport. Dette må jeg finne ut mer om hvis jeg en gang skal vurdere å kjøpe. Men jeg venter på at det skal komme en oppgradert (eller nedgradert) vanntett versjon som sender signaler vedvarende slik 305 gjør. Foreløpig vil jeg dessuten padle lykkelig uten å vite noe om hvor langsomt jeg padler, selv om jeg da fratas en mulighet til å sammenlikne kajakkers lettpadlethet. :-)
Last edited by EnTil on 12 Aug 2010, 21:05, edited 1 time in total.
EnTil

Postby PilOgBoge » 13 Jul 2010, 20:48

Dersom beltet blir alt for vått av saltvann eller svette, som leder strøm, blir det tull. Det går strøm gjennom kroppen mellom de to elektrodene og tilbake til senderen midt på framme. Senderen har disse kontaktene som må holdes skinnende rene. Bzzz... Bzzz...

Den enda dyrere versjonen, Garmin 3100 XGT Turbo, har et tokilos batteri og kan brukes som pacemaker eller hjertestarter. Man programmerer bare pacemakeren med ønsket pulssone og kan tilbringe treningsøkta på sofaen.

Den mye billigere versjonen, Garmin 305, har bare et pulsbelte og en GPS som fungerer støtt. Litt kjedelig, nesten. Man mister liksom forholdet til de fine tekniske finessene inne i elektronikken. :geek:
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby EnTil » 28 Jul 2010, 21:37

PilOgBoge wrote:Dersom beltet blir alt for vått av saltvann eller svette, som leder strøm, blir det tull. Det går strøm gjennom kroppen mellom de to elektrodene og tilbake til senderen midt på framme. Senderen har disse kontaktene som må holdes skinnende rene. Bzzz... Bzzz...
http://hanswinter.wordpress.com/2010/03/04/garmin-310xt-design-flaw/
EnTil

Postby EnTil » 12 Aug 2010, 21:46

Jeg har jo over hodet ikke bruk for noe pulsmålerutstyr så lenge jeg kun er interessert i utholdenhetstrening (Intensitet 1 uavhengig av om skalaen er tredelt, femdelte eller...) og ikke er særlig interessert i trening av kapasitet

Jeg vurderer nå likevel å kjøpe meg noe nå snart, jeg fristes for tiden av Polar RS800 CX. Hvis jeg vil logge puls mot GPS, og logge rute, trenger jeg da en GPS-mottaker i tillegg (Polar G3, om jeg husker rett).

Dette blir dyrere enn Garmin 310 XT som har alt i en pakke, og har en ulempe som Garmin 310 XT ikke har: Displayet på Polar RS800 CX skal være i minste laget for personer med dårlig syn.

Så jeg kjøper vel gjerne klokka først, om noen måneder, kanskje, om dette blir noe av, for å se om den funket, før jeg ev kjøper GPS-delen G3 etterpå.

Men det blir neppe med det første. Jeg er ikke rask i avtrekket med vanntett kamera (fremdeles ikke kjøpt) og pulsklokke med GPS.

Da har det vært noe annet når det har dukket opp spennende kajakker, dette har med prioritering å gjøre, men det hører ikke hjemme i denne tråden.

Avsporing: Imidlertid kan jeg nevne (hater å gå i klesbutikker, elsker gå i kajakkkbutikker) at jeg har kjøpt bukser for kr 600 i dag, på Dressmann. Kona har mast i mange år om at jeg skal kjøpe ny bukse og "se litt mer skikkelig ut". Med tilbud om 3 bomullsbukser for kr 100 (og noen i ull/polyseter til kr 200 for to) kjøpte jeg så mange at jeg statistisk sett skal slippe å kjøpe flere bukser før forventet "endelig exit".
*hello2* *hello2* *hello2* :wav: *hello2* *hello2* *hello2*
EnTil

Postby PilOgBoge » 12 Aug 2010, 22:14

Kjøp garmin 305 da vel! Beltet er dessuten strykefritt!
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby EnTil » 12 Aug 2010, 23:37

Spørsmålet er:

Er Garmin 305 tilstrekkelig vanntett? Kan Garmin 305 dø for meg i forbindelse med en velt? Jeg håper å få skuldera i orden så jeg tåler å trene reentry i surfskia etterhvert. Da kan jeg tillate meg å velte - mye. Fikk reentry til en gang, det var etter at skuldera var dårlig, men da ble den mye verre og jeg har ikke prøvd etter det.

Jeg vet jo at en hel del padlere (Greg Barton og Oscar Chalupsky er to av dem) har brukt 305, men de har det vel kanskje ikke med å velte...
EnTil

Postby Vannmann » 13 Aug 2010, 07:06

Jeg bruker en 305 og den har vært under vann mange ganger og jeg har ikke opplevd noen problemer.
Har brukt den i ca 2 år nå. Ingen problemer. Mulig jeg har vært heldig, men ryker den nå så blir det nok en ny 305.
Vannmann

Postby EnTil » 13 Aug 2010, 13:49

Funnet på nettet, sitat (tar opp et problem som før har vært nevnt mht 310 XT):

In response to the question about accuracy - my experience shows that the 305 is superior in terms of accuracy to the 310. While I have found that the 310 obtains a satellite signal more quickly, the accuracy of the recorded data is far, far inferior for certain applications. I suspect that this is due to the 310's new "smart recording" algorithm. Here is what I have observed:

In certain situations, where travel is restricted to a smaller area, the 310 does not record points - it seems to ignore them as if they are noise. So, for example, when I lap swim (with both GPSs under my swim cap), the 305 records an accurate measure of my swim distance. The 310, however, will only record a couple of points - presumably points that were far enough apart to appear to be travel - not noise. Similarly, when I am running on the track with my 305, I can plot a nice, very accurate, detailed "oval" track which is the same distance as the track itself (especially when I use the "record points every 1s feature"). The 310s smart recording makes a blotchy track that approximates the oval. So - the 205 / 305 are both superior in these situations.

What is the 310 better for? I like being able to program in 3 bikes, I like the navigation (you don't have to press as many buttons to get to the features that you need). It's waterproof (duh). The ANT stick is cool - though it may cause issues if you are using 3rd party software to download tracks. It feels much better on your arm. The HRM feels nicer. The backlight color is prettier. You have a few more ways to view your data, and the menus offer more customization.

All in all, it has a lot of (small) upgrades. They really need to work out the data-recording issue though... hopefully in a software upgrade SOON.
EnTil

Postby EnTil » 13 Aug 2010, 14:27

Kan en konfigurere displayet slik at hele displayet brukes til å vise puls med store tall

a) på Garmin Forerunner 305?

b) på Garmin Forerunner 310 XT?
EnTil

Postby EnTil » 13 Aug 2010, 14:44

For Garmin 310 XT fant jeg følgende informasjon på nettet:

Only soft strap heart rate monitor accessory is waterproof (hard strap monitor cannot be used in water). Although soft strap monitor may be worn in water, it will not record, store or transmit heart rate data to the watch while in water.

K3: Har du brukt, uten problemer, det harde brystbeltet, eller det myke?
EnTil

PreviousNext

Return to Annet Utstyr