Garmin 310 XT og andre "puls+GPS-klokker", erfaringer?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Garmin 310 XT og andre "puls+GPS-klokker", erfaringer?

Postby ørgen » 13 Mar 2010, 17:52

samme med 310 `en. Oppladbar. Trenger ikke å skifte batt.
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby swell » 04 May 2010, 09:32

Jeg har tidligere brukt Garmin Colorado på kajakken når jeg har vært på tur. Denne GPSen skal være vanntett ned til 1 meter , og det har forsåvidt fungert bra de siste årene. Men da jeg ønsket en pulsklokke og så at 310XT var vanntett til 50m så kjøpte jeg den for noen måneder siden. Jeg har brukt den 2-3 ganger i uken på surfskien og på sykkelturer - og så langt er mine erfaringer gode.

"Klokken" starter og finner satellittene relativt raskt. Pulsmåleren kobler inn med en gang.

En god funksjon er at du kan sette opp displayet i forskjellige visninger i forskjellige moduser. F eks store tall når du padler eller flere og mindre tall på sykkelen.

Det oppladbare batteriet fungerer bra. Det varer nok ikke i 20 timer effektivt men kanskje 10-15 timer. Når klokken skal lades, setter man bare en litt bred klype over klokken slik at den treffer to små metallpunkter under klokken. Ladingen opplever jeg som rask (raskere enn mobilen min! om det sier noe)

Oppkoblingen til PC er fasinerende kjapp. dataoverføringen er trådløs til en USB stick som settes i PCen: Mottakeren er så effektiv at dataene er mottatt og presentert på PC i løpet av den tiden det tar meg å gå til PCen og sette meg på stolen (jeg trykker ikke på en knapp). Så her er det ikke "plug and play" bare "play".

Pulsbeltet er komfortabelt - i alle fall mye bedre enn mitt gamle Polar belte.

Festeremmen er laget av en litt klebrig gummi som sitter godt på armen eller forstroppen uten å gli. Det er også huller hele veien rundt som gjør det enkelt å feste den på mindre diameter.

Jeg skulle gjerne sett at displayet hadde bedre oppløsning/farger og at brukergrensenittet var litt mer intuitivt, men man husker det man trenger. Det noe klønete/gamelmodige grensesnittet gjør nok at jeg ikke kommer til å bruke alle funksjonene på klokken. elektronikkkyndige kan kanskje si noe om dette gir lengre batterilevetid?

Noen vil nok også bli skuffet over at dette ikke er en enhet som kan brukes som klokke, som f eks Polar sine modeller. Dette er en GPS so evt kommer i tillegg til vanlig klokke.

Programvaren som følger med gir deg full oversikt over alle aktiviteter (som en dagbok) og kan vise alle måleparametere grafisk. Dette fungerer bra synes jeg. Men det mangler litt på muligheten til å gå inn på hvert registrerte spor, hvis man ønsker dette ( f eks hvis man glemmer å ta av GPS opp av vannet og hjem - og senere ønsker å klippe denne delen vekk). Dette er lettere på Colorado Mapsource.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Mitt utgangspunkt var at jeg primært ønsket en liten vanntett GPS og pulsmåler uten "plunder og heft" , som fungerer i kajakken og på sykkelen. 310XT leverer dette med glans. Colorado-en tar jeg bare med når jeg vil ha med meg kartfunksjonen.

Peter
swell

Postby PilOgBoge » 28 May 2010, 15:40

Dette var jo moro! Har skaffa meg en Garmin 310XT med pulsklokke og tatt en langkjøring. Det er første gang jeg prøver en pulsklokke, men har tenkt å lære meg dette, og håper dere som kan det også deler litt. Så kanskje ikke alle trenger å finne ut alt selv?

Først 8.5 km jogging. Lå hele tida på grensa mellom sone 3 og 4 i puls. Dette var 'unaturlig sakte' for min del, men det er jo sånn de anbefaler å trene nå for tida. Så 7 km i surfski tilbake.

Jeg tok rimelig hardt i, men padla en hel kilometer før pulsen kom opp i sone 1 og ble der. Etter tre kilometer var jeg ute i åpent farvann med litt motvind; farten sank til 9-10 km/t. Gjennomsnittlig puls lå da helt nederst i sone 2, men den varierte veldig og maks var i sone 4. Jeg hadde aldri trudd at pulsen var så lav ved padling, jeg tok egentlig ganske bra i, selv om balansen min er for dårlig til å guffe skikkelig på.

Har de som er gode å padle like lav intensitet? Du linka jo til hvordan en viss Oscar Chalupski gjør det, EnTil: http://trail.motionbased.com/trail/epis ... ue=5254288

Etter noen intervaller kjører Oscar fem kilometer rett-fram-padling. Da holder han jevnt 15.4 km/t, mens pulsen hans begynner i sone 2 og daler til sone 1.

Noe virker ihvertfall nokså sikkert: Padling er ikke sporten for å få god kondis!
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby K3- » 28 May 2010, 17:23

PilOgBoge wrote:Noe virker ihvertfall nokså sikkert: Padling er ikke sporten for å få god kondis!

Det er nok ikke riktig, elitepadlerne (også mosjonspadlere) oppnår akkurat samme pulsnivå i kajakk som f.eks løping. Men det fordrer god teknikk og godt utviklet "padlemuskulatur" som kan forbrenne oxygen. Det virker som om du har mye å gå på -du skal se at du blir en super surf-skier ;)
K3-

Postby swell » 28 May 2010, 17:59

Jeg erfaring med at jeg får forskjellige målinger på pulsen avhengig av hvilken sport jeg driver.

På sykkel for eksempel ligger jeg på 140-160 i puls men i kajakken ligger jeg lett på 165-185 uten at jeg er mer sliten kropp eller pust jeg snakket med en lege om dette og hans forklaring var at pulsmålere er relativt enkle apparater som gjerne registrerer litt feil "topper". Til sammenligning - hvis du tar en EKG så setter de på en håndfull ledninger som registrere forskjellige hjertesignaler, og som de mere avanserte apparatene bruker til å kryss sjekke mot feil telling av puls.

har ikke brukt tid til å justere pulsbeltet underveis (under tørrdrakten) for å se om det er noen plasseringer av beltet som gir mer stabile målinger uavhengig av aktivitet. Skulle derfor tro at samme "feil måling" kan slik at pulsen vises lavere enn den egentlig er, slik pilogbue opplever.

snålt med det - det er noe med alt
swell

Postby EnTil » 28 May 2010, 22:15

Gratulerer med nytt leketøy, PilOgBoge! Farta de i motvind i surfskia er jo fenomenal, så kort tid som du har hatt den.

En utrenet person klarer lett å få pulsen høyt ved hurtig gange/løp i motbakke. En bruker store muskelgrupper som selv i relativt utrenet tilstand klarer å presse et utrenet hjerte opp i puls.

Så forsøker personen seg på sykkel Her klarer han/hun IKKE å få pulsen høyt opp. Selv om lår og setemuskulatur brukes, er bevegelsene mer spesialiserte og begrensede, musklene stivner gjerne til før hjertet kommer høyt i puls - og får en pulsen opp, stivner en gjerne like etterpå og må roe ned. men en elitesyklist får pulsen like høyt som, og O"-opptak per kg kroppsvekt like høyt som en løper. Bjørn Dæhlie og en samtidig syklist (husker ikke navnet nå, men kjenner det igjen om noe nevner det, spanjol, tror jeg, nokså sikkert) delte en stund verdensrekorden i O2-opptak per kg kroppsvekt.

Så forsøker den utrenede personen seg på svømming i stilen "bryst": enda lavere puls. I svømming bruker en mindre muskelgrupper og en som ikke er spesialtrenet har trøbbel med å få opp pulsen. Selv for elitesvømmere er hjertekapasitet mindre viktig enn for langrennsløpere, det er i større grad periferi muskulatur som begrenser: En amerikansk landslagssvømmer ble hjertesjuk og frisk igjen, men fikk aldri hjertet opp til stort mer enn ca 90% av førkapsitet. Han ble på nytt elitesvømmer. Teknikk og periferimuskulatur teller mer enn i mange andre idretter.

Kondis av padling? Jeg husker hvordan Knut Holmann pustet etter endt OL-øvelse på K1 1000 m. Han *var* faktisk andpusten, i likhet med Olaf Tufte i roing noen år senere.
EnTil

Postby PilOgBoge » 07 Jun 2010, 17:31

Hastighetsmålinga på Garmin 310Xt har noen problemer. Det første kan komme til å skape trøbbel for brukere av 305 også.

Det første problemet har med GarminConnect å gjøre. For å spare plass på serverne, lagres punktene i sporloggen sjeldnere på en lang tur. Original-loggen blir 'tynnet ut', altså. Og den originale versjonen blir slettet med det samme (med mine innstillinger ihvertfall). På en lang tur blir hastighetskurva grovere, slik at hastighetstoppene blir lavere og lavere. Jeg forstår det sånn at 305 også skal inn på GarminConnect etter hvert, fordi de vil ha sammenlignbare tall mellom modellene.

Det andre problemet er inne i klokka. Det lagres bare punkter i loggen når hastigheten eller kursen endres betydelig. Det kan være ett sekund eller ti sekunder eller mer mellom punktene. Så dermed blir ikke hastighetstoppen registrert, for de siste sekundene opp til ny spurtrekord, er akselerasjonen ikke særlig stor. På 305 kan du velge et fast glatte-intervall, for eksempel tre sekunder, men ikke på 310.

Maks hastighet i løpet av en tur blir registrert, men kan ikke vises i displayet, bare på data når du er hjemme. Og det er ingen måte å se om det kan være på grunn av dårlig GPS-mottak. Forskjellen til maks hastighet i sporloggen er opp i seks km/t i mine logger.

https://forums.garmin.com/showthread.php?t=4556
PilOgBoge

Postby EnTil » 07 Jun 2010, 17:51

Dette er en ulempe ved 310 XT som må rapporteres til Garmin mest mulig. 305 er grei, fordi en ikke trenger bruke GarminConnect, en kan bruke fri programvare. Men å miste hastighetstoppene er ILLE for en som ønsker å se hvor mange og raske surfer en har hatt. Garmin vil på 310 økonmisere, og tenker sikkert løping osv, ikke f. eks nedoverkjøring på ski. Padling er en liten sport, det er ikke sikkert Garmin bryr seg. Men hvis en tenker langrenn i kupert løype og vil se hvordan en utnytter terrenget, om en blir flinkere over tid? Hva med sykkel i vekslende terreng?

Dette er grunnen til at jeg enda ikke har kjøpt Garmin 310 XT. Jeg ønsker å få lagret ALT, med fast tidsintervall mellom lagring av data.
EnTil

Postby PilOgBoge » 07 Jun 2010, 18:19

Det rare er at den mest vanntette, minste og dyreste modellen er den som sparer på plassen. Det er noen sinte vindsurfere, orienteringsløpere og gps-seilere på det forumet.

Men dette er programmeringsspørsmål, og det er vel en sjanse for at de fikser det.
PilOgBoge

Postby EnTil » 07 Jun 2010, 21:35

De fikser det dersom mange nok er sinte nok ofte nok og skriver om det på nettet, på steder hvor Garmin oppdager innleggene. Og en jevn strøm av mailer til Garmin vil hjelpe.

Dersom Garmin har egne sider med forum, vil det være nyttig å "gnåle" ofte der. En kjøper av 310 XT opprettet jo egen side på nettet for å klage over dette. Kanskje er det et av hans innlegg du har lest i det forumet hvor "de sinte" prater sammen.

Som treningsverktøy har du jo fullgodt utbytte av din 310 XT, det har nok Garmin rett i.

Men Garmin har oversett at for enkelte er det like viktig å kartlegge ekstremopplevelsene!

Hvor rask var raskeste surf?

Var surfen i dag raskere enn den for *tre* (korrigert fra "fire" i opprinnelig innlegg) år siden, som du har fortalt om og som framstår som mer og mer fantastisk? Eller var den ikke det? Veldig viktig for mange, vil jeg tro.
Last edited by EnTil on 08 Jun 2010, 08:54, edited 2 times in total.
EnTil

PreviousNext

Return to Annet Utstyr