Garmin 310 XT og andre "puls+GPS-klokker", erfaringer?

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Garmin 310 XT og andre "puls+GPS-klokker", erfaringer?

Postby K3- » 15 Aug 2010, 14:24

Jeg har brukt begge, bruker det myke nå etter at jeg mistet original beltet (la det antakelig på biltaket :( ) Begge beltene har fungert helt fint, selv meget våte.
K3-

Postby EnTil » 20 Aug 2010, 18:08

Jeg har bestilt, og det ble ikke mer vanntett enn hva "Garmin Forerunner 305" er. Men det ble nesten like dyrt som en 310 XT.

Jeg bestilte en Garmin 705 HR sykkelcomputer. At jeg valgte denne, skyldtes at jeg til slutt forsto hvilken egenskap som for meg burde være fullstendig avgjørende: Lesbarhet for dårlige øyne. På 705 er displayet stort, og jeg har lest informasjonen på nettet slik at jeg kan bruke hele displayet til å vise bare ett datafelt, med store sifre. Dette kan for eksempel være puls, eller det kan være fart. Jeg håper jeg kan legge "dingsen" i en vanntett pose og feste den til fotstropp på surfskia, for deretter å lese puls selv med mine øyne. Så kan jeg padle med en åre og holde pulsen på et gitt nivå, skifte til en annen åre og holde pulsen på samme nivå, osv, og logge fart og leke med målte data - hvis jeg vil. (Tror ikke det blir noe av.)

705 kan også vise kart, slik at den kan brukes i fjellet, og den har barometrisk høydemåler, som kan være motiverende når jeg skal gå opp og ned en bakke i stedet for å ro på roergometer (redusert grunnet skuldertrøbbel.) Jeg kan bruke 705 s akkumulerte høydedata som motivering - hvis dette virker som jeg tror.

705 HR var på tilbud hos Kartbutikken nå, noen kroner over 3000 frakt inkludert.

Og 705 kan logge hvert sekund, slik 305 gjør.

Om jeg har valgt feil, blir det snart en 705 HR til salgs, men jeg tror ikke det vil gå slik.
EnTil

Garmin 410

Postby PilOgBoge » 28 Mar 2011, 22:09

Nå har jeg kjøpt og testa litt med en Garmin 410. Hadde butikken hatt inne 305, ville nok den vært førstevalget. Men man håper jo alltid på at en ny og dyr modell skal være bedre. Med 310 var jeg misfornøyd med pulsmålingen ved padling, og med at så få punkter blir tatt vare på på en lang tur. Ja, og så ikke minst ligger den på havets bunn.

410 er vanntett i samme klasse som 305 - litt dårligere enn 310. Den sjansen tar jeg.
Displayet er også vesentlig mindre. Men det er sjelden jeg har hatt særlig utbytte av å glane på displayet underveis uansett. Maks hastighet kunne vært moro å ha tilgjengelig på en surfetur, men jeg tror ikke noe på de tallene som dukker opp uansett så det var lite vits i det med 310 ihvertfall.

Forresten er jeg nå litt usikker på hvor riktige maks hastighet-målinger er med andre GPS-er også. Men jeg tror de fleste er mye bedre enn 310. 310 har prioritert å spare minne i sporloggen.

Dersom pulsmåling fungerer godt for padling kan jeg tenke meg å styre intensiteten etter puls underveis. Pulsen har det nemlig med å falle kraftig i bølger og motvind, selv om jeg føler at jeg "padler på".

Så langt har jeg bare testa 410 med tørrdrakt og vest, og pulsmålingene er ustabile. Jeg håper fremdeles at 410 er bedre.

Brukergrensesnittet er en slags ipod-inspirert touch-ring som ikke fungerer godt utendørs. Til og med innendørs blir det meste feil. Meldinger om det ene og det andre dukker stadig opp over resten av skjermbildet, og jeg skjønner ikke hvordan de kan kvitteres bort. Dingsen låser seg stadig uten å si fra om den jobber eller venter på meg, og jeg blir sittende å trykke og trykke på denne ringen.

Det går an å laste inn ruter fra internett, både egne og andres. Det gleder jeg meg til å prøve. Både for å padle på ukjente steder i skjærgården, og for å jogge nye stier der sporloggen ligger ute på nett.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby oan » 02 Dec 2011, 20:13

Garmin kommer med en ny gps- pulsklokke Forerunner 910XT. Den skal være mindre klumpete og passe smalere håndledd. Batteritiden er visst forbedret også. Ser ut som den er tilgjengelig i februar neste år.

http://sites.garmin.com/forerunner910xt/
Think Nitro, Epic V7 og Swordfish surfski
oan

Postby kardam » 02 Dec 2011, 21:16

Garmin sier 20 timer på 910XT. Om den ikke klarer det er det fortsatt mulighet for langtur uten at den er toppladet.
Mye bedre enn 405CX som jeg har. Den dør etter 5-6 timer når den er toppladet. :(
Goltziana Marlin, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
kardam

Postby PilOgBoge » 03 Dec 2011, 18:10

Min også dør fort. Gjør ikke noe for trening, men det blir for kort til å bruke den som navigeringshjelp på overnattingsturer.
Spennende dersom den nye blir bedre for pulsmåling i kajakk.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby AndersRS » 05 Dec 2011, 14:53

kardam wrote:Garmin sier 20 timer på 910XT. Om den ikke klarer det er det fortsatt mulighet for langtur uten at den er toppladet.
Mye bedre enn 405CX som jeg har. Den dør etter 5-6 timer når den er toppladet. :(

Jeg er heller ikke spesielt fornøyd med 405. Dårlig batteritid, elendig brukergrensesnitt/knapper og spesifisert i bruksanvisning at den ikke er vanntett/kan brukes i vann pga ladetilkoblingspatentet.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby veltern » 30 Apr 2017, 08:10

Veltern har gjennom årene brukt en rekke forskjellige GPS/pulsklokker. Garmin 310xt er jo enkel i bruk, og har 4 valgbare visningsfelter på skjermen. Batteritiden er i praksis ca 14 timer i ren PGS-modus (uten pulsmåling). Noe mindre enn fabrikkens oppgitte "inntil 20 timer". Optimistisk oppgitt batteritid i produktbeskrivelsene fra produsent er en gjenganger hos alle fabrikater jeg har brukt....
En av våre 2 Garmin 310XT-klokker har en del dugg under glasset, og det fikk den etter kort tids bruk, i regnvær. Våre klokker har ikke vært brukt under svømming, kun padling og andre sportsaktiviteter. Den påståtte vanntetthet ned til flerfoldige meter hos de fleste produsenter tas med en klype salt.

Padlegruppens medlemmer bruker for tiden Garmin Forerunner 735XT, Garmin Fenix 3 Sapphire HR, samt TomTom Runner 2 Cardio, og TomTom Multisport Cardio.
Har tenkt å komme tilbake med skriverier om langtidserfaringer med disse klokkene.
Godværspadler
veltern

Previous

Return to Annet Utstyr