Oppblåsbar årepose

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Oppblåsbar årepose

Postby Jølle » 27 Apr 2010, 07:17

Jeg er sikkert ikke kvalifisert til å komme med en kommentar, men gjør det allikevel ;)
Siden jeg er fersk i faget tenkte jeg at jeg skulle utale meg slik jeg opplever det nå.
Cowboy- entring fungerer fint i basseng med shorts og flatt vann.
Jeg er 1.86 og stiv. Med tørrdrakt lar det seg ikke gjøre å bøye bena inn, selv i en Hasle Expedition.
Jeg ble bedt om å gjøre en Cowboy- entring på kurset nå i helga, og instruktør måtte bende bena mine ned i cocpit. Jeg kan bruke årepose i tillegg, men da må jeg sitte på bakdekk og skli meg ned i cocpit. Går helt fint (på flatt vann og vindstille). Man får høyere tyngdepunkt og mer ustabil kajakk. Bølger og vind i tillegg gjør at man bør være erfaren før man satser på dette som back-up.
Ja, jeg burde sikkert kjøpt en Origo med badekar-åpning, men det har jeg ikke.
På mitt nivå er jeg rimelig sikker på at årepose redning er det jeg bør bruke energi på hvis uhellet er ute.
Jeg vil annbefale alle nybegynnere å trene til denne sitter 100%. Ikke bruke energi på å forsøke Cowboy- entring først for så å måtte gå over til plan B.
I helga var det kanskje 1 meter høye bølger utenfor Mostranda, men dette er mye bølger for en uerfaren padler. ( Gikk jo galt for noen erfarne også).
Det jeg har lært i løpet av vinteren med forskjellige rulleforsøk i kaldt vann er at kraften brukes fort opp og fingre blir ubrukelige veeeldig fort. (Selv i planlagt velt på stille vann).
Jeg mener ikke å kritisere eller være bedre vitende, men nye padlere burde vurdere hvilken redningsteknikk de bør trene på.
Man blir veldig inspirert av å prøve forskjellige ting når man er aktiv på ett forum som dette. Man trener og får til det aller meste.
Problemet er at man får det til i basseng og på søndagsturen i blikkstilla.
Årepose er trygt når man har trent mye på den, men den må drilles til den sitter. Følge samme rutine om og om igjen til det blir en automatikk.
Da først har man mulighet til at den også funker i litt og litt mer rufsete vær.
Personelig hadde jeg kjempeutvikling på kurset. Var heldig med været som hadde akkurat passe bølger og vind til å pushe mine grenser.
Siden det er så mange utrolig dyktige padlere her som behersker til fulle andre teknikker vil jeg som uerfaren "slå ett slag" for den gamle gode åreposeredningen *thumleft*
Jølle

Postby simbad » 27 Apr 2010, 13:56

Åreposen kan kanskje også være fin som støtte til re-entry rulle som redningsteknikk i sjø. Kanskje ikke primært for selve rulla, men det som skjer etterpå når cockpit er full av vann og båten er fryktelig ustabil. Hvis det finnes en holme å gjemme seg bak i umiddlbar nærhet er vel det greieste å forte seg dit for å pumpe ut vannet, men i åpen sjø synes jeg det er vanskelig å skulle både pumpe og ha mulighet til å sette raske støttetak samtidig. Da kan kanskje åreposen helpe.

Simbad
simbad

Postby kajakkmorten » 08 Jun 2016, 10:52

Hmm. Det later til at i de fleste innleggende er det avglemt en ting:
Uansett hva slags sikkerhetsutstyr man har, så er det ikke noe som fungerer automagisk, selv om noen later til å tro det.
Det er to gyldne regler for slikt utstyr:
1: Man må øve (masse) på å bruke utstyret.
2: Man på vedlikeholde og kontrollere sikkerhetsutstyret jevnlig (og før man bruker det).
ellers har slikt utstyr liten verdi....

For padling generelt kan man dessuten sette opp en annen gylden regel:
Ikke padle på steder eller i forhold man ikke har øvet redning og utstyrsbruk i, enten det er egenredning, kameratredning eller rulle,
Konsekvens: Er man et sted/forhold der man ikke har lyst eller tør øve redning i, skal man ikke padle der.
kajakkmorten

Postby hotshot » 08 Jun 2016, 12:49

Årets første "tur" (se juni turer) ble bla. førstegnagstest av ikke oppblåsbar åreflottør (den må være oppblåsbar for å være en pose?).
Jeg har en oppblåsbar ditto fra før, men West System hadde sinnsykt lav pris på flottøren ved juletider, så jeg tok med en slik også.
Som beskrevet med bilder fra turen: hvis man er fortrolig med et, så har den faste utgaven nok oppdrift til redningsmanøvre.
Det funker også greit med å bare tre hånda i "lomma" på posen.

Fordel med den oppblåsbare: den tar null plass hvis du stuer den bort i kajakken; kan alltid være med uten å være i veien.
Hvis du regner med å trenge den, kan du jo alltid fylle litt luft i den. Uansett mer volum enn "klossen".
Min tanke: hvis du er utaskjærs og det er noenlunde rolig, er du nærmest garantert å klare å omme oppi kajakken igjen.
Og det finnes andre metoder enn å balansere på bakdekket, og ikke alle båter som er så fryktelig ustabile med vann i..........

Årepose er også fint treningshjelpemiddel til for eksempel håndrulle.

Og det med tørrdrakten full av vann: det finnes gode grunner til fortsatt å vurdere våtdrakt :mrgreen:
Jeg trives med kombinasjonen: , våtdrakt som undertøy.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Lars7650 » 16 Jun 2016, 13:54

Jeg klarer ikke å slutte å forundre meg over hovedregelen i padlemiljøet, alt er svart eller hvitt. Nå har ikke jeg padlet mange år, men har lagt ned mange timer på kort tid, så jeg skal ydmykt komme med en erfaren nybegynners betraktning.
Om det gjelder årepose, åre, kajakk, vest, det meste av vårt utstyr så ender man opp med en kompromissløsning. Funksjon, anvendelighet, pris, utseende, plass bruk med mer er faktorer man må ta med i betraktningen. Det som passer for meg er kanskje ubrukelig for en annen. Har alltid en oppblåsbar årepose liggende bak setet sammen med pumpe, der ligger de godt og brukes ikke om jeg ikke skal trene på å bruke den. Hadde stor nytte når jeg skulle lære rulle på egen hånd og tappet mer og mer luft ut. Og har brukt den noen ganger i lånt kajakk hvor jeg slet med å komme meg opp på bakdekket, ellers er det rulle eller cowboy når jeg er alene og kameratredning når vi er flere for meg.
Så om man liker den ene eller den andre formen for årepose får bli en smakssak som hver enkelt får vurdere, men alene på tur bør man ha med årepose på lik linje som ekstra åre.
Dette var mine ydmyke betraktninger, paddel on
Lars7650

Postby hotshot » 16 Jun 2016, 14:41

Hei Lars:
det ser ut som mange av oss er enige om dette med årepose nå: begge typene har fordeler og ulemper.
Og jeg tror alle kan forstå de argumentene som har vært fremført.
Inntil i fjor har jeg ikke forholdt meg til åreposer i det hele tatt, kanskje pga. elvepadlebakgrunn hvor ting går for fort til slikt.
Da er man bare glad for å klare å holde på utstyret mens man håper å karre seg i land eller bli reddet.

I mine private skrekkfantasier ser jeg at åreposen har mest potensiale på åpent hav.
Det samme gjelder for åresnor: uten landkjenning er komplett farkost på rett kjøl eneste "alternativ".
Jeg har tenkt meg at redningsvesten kan bli en improvisert åreflottør hvis man ikke har noe annet.....

Uansett hva man satser på, så er det viktig å trene på mulige scenarier og bruken av sikkerhetsutstyret.
Det betyr også evt. rulletrening med "full mundur" for å avklare om et dekk fullt av rot, tau, reserveårer og dekksbagasje, skaper trøbbel og fører til fasthekting osv.
Elvepadlere liker "rene" skrog uten slike ting nettopp av slike grunner.
Personlig har jeg praktisert noen mellomting: som "tauer" på kurs har jeg for eksempel ofte hatt et kort tau hengende bak båten som svømmere kan ta tak i for å få skyss.........
hotshot

Postby filtvet » 16 Jun 2016, 21:37

Var på kurs og prøvde åreposeredning. Synes det fungerte veldig bra for meg. Mye mindre energikrevende enn cowboyredning. Så jeg skal ihverftall ha med meg en på turer langt fra land.
filtvet

Postby hotshot » 17 Jun 2016, 11:50

https://www.youtube.com/watch?v=dmpl2tB4ryY Sven med Avataq; åreflottøren kan brukes slik.
Det bør være raskere enn å fomle seg ut av kajakken og tre posen inn på åra.
Funker også hvis du mister åra.

Må se litt på hvordan dette bør rigges.........
hotshot

Postby smaavoll » 26 Jun 2016, 11:58

Som flere er inne på kan åreposen brukes til innøvelse av ulike ruller. Og som påpekt er årepose ett verktøy i vektøyboksen som padlere kan bruke ved behov. En del padler finner bruk av årepose som den enkleste måten å reentre kajakken på. En må selvsagt øve i realistiske forhold dvs slike forhold som kan medføre velt, og være klar over risikoelemnter med åreposen - den kan blåse avgårde eller lekke/være punktert - hva er da plan B? Slik er det med alle egenreddninger.....

Image

Flere tips tip bruk av årepose for innøvelse av rulle her:
http://smaavoll.blogspot.no/2016/06/rul ... tozer.html
smaavoll

Postby Seasurfer » 05 Sep 2016, 09:42

Mitt råd til alle former for redning, er å komme seg ut i realistiske forhold og øve(!). Her nytter det ikke å være en synser, eller skrivebordsteoretiker. Ta med deg en kamerat (eller flere) som du fungerer godt sammen med. At noen overvåker øvingen er en viktig sikkerhetsfaktor dersom forholdene er litt tøffe. Altså, en/noen som som har full match i forhold til kameratredning. I slike diskusjoner er det kun personlig erfaring som teller. Å sitte å uttale seg om noe man ikke selv har prøvet ut, tror jeg har en tendens til å gå igjen i mange fora. Selv tabbet jeg meg skikkelig ut på et kurs for flere år siden. Jeg hadde med meg en nokså labil havkajakk som til overmål manglet skikkelige fester som var beregnet for åreposeredning. Dette fikk jeg jo ikke til, selvfølgelig. Jeg hadde basert mine egne redningspoperasjoner på enten kameratredning eller rulle. Begge deler satt som en kule, -også i vær og vind. Åreposeredning var derimot et stadium som jeg betraktet som passé. Vel, den ble en nokså pinlig affære, denne åreposeredningen foran både instruktør og elever. Nå var jeg heldigvis ikke den eneste som gikk på en smell. Selv hadde jeg ikke øvet på dette på over ti år. Nå er jeg selv aktivitetsleder og er nødt å demonstrere åreposeredning for mine kursdeltakere. Om noen skulle være i tvil, så har jeg øvet mye. -Det er nemlig det eneste saliggjørende.
Seasurfer

PreviousNext

Return to Annet Utstyr