Småplukk fra Finn-annonser

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Re: Småplukk fra Finn-annonser

Postby Marius Engelsen » 11 Nov 2019, 20:36

veltern wrote:
Marius Engelsen wrote: Kan du utdype litt hvilke skader du mener kajakken har? Den ser bra ut på bildene...

"Ser bra ut på bildene"? :?
Bildene viser kajakken på noe avstand, (bortsett fra nærbildene av "Citius-logoene), slik at selve skrogskadene ikke er synlige.

Og det manglende roret vekker ingen bekymring?

"Utdype hvilke skader du mener kajakken har"? Vel, ikke hvilke jeg "mener den har", men hvilke den faktisk har. Skadene beskrives nokså inngående i mitt innlegg i denne tråden av 7.10. 2019. Les der, så kan vi diskutere etterpå.

Denne selgeren har (selvfølgelig) ikke lagt frem bilder av skadene. Det hele er etter min klare oppfatning en annonse med den hensikt å forlede uerfarne kjøpere til å betale dyrt for et restaureringsobjekt. Har sett mye rart av kajakker i mine over 50 år innen gamet, men dette er noe av det verste jeg har sett.

Alternativt kan du jo dra ut og ta objektet i øyesyn selv.

Jeg ser nå at du har skrevet en lengre tekst lengre oppe hvor du nevner noen sprekker, beklager. Ingen behov for å gå i forsvarsmodus ;)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby veltern » 16 Nov 2019, 08:33

Vi har sett det før. Ofte. Kjøp av kajakker som ikke passer bruker. Ofte noe rimelig, som kan selges videre uten smertelig økonomisk tap:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =163237064
Hvorfor kjøpe noe man på forhånd burde vite ikke passet?
Har forhandler vært for påselgende? Har kjøper ikke vært klar nok på hva han/hun ønsket?
Små hverdagskalamiteter. Og det kommer til å skje igjen. Og igjen.
veltern

Postby veltern » 22 Nov 2019, 10:43

Ble raskt lei av padling denne kajakk-eieren her:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =152911825

Fra annonseteksten: "Selges med karbonårer"
Lettere misvisende da dette er en billig-åre fra SeaBird. Den inneholder riktignok noe karbonfiber i årestangen, men årebladene er i billig plast. Ordentlige karbonårer har karbonfiber i årebladene også, selvsagt. ("Årer" høres ut som flertall, men det er bare én åre.)

Bortsett fra det er åren brukbar nok, delbar, og bladene tåler nokså mye.
Denne billig-åren følger med i pakkeløsninger fra SeaBird. Har en slik åre selv.
veltern

Postby veltern » 28 Nov 2019, 09:30

Siterer fra mitt innlegg fra 7. oktober i år:
veltern wrote:Tur til Harestua i dag for "visning" på en annen Citius 55 :
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =158364508

Et trist syn, 5 - 6 områder med sprekker og sprekkeaggregater synlig på underskroget. Rorbladet hadde også fått hard medfart, slik at kjernen av rorbladet var blottlagt i fremkant, samt at en eller flere reale grunnstøtinger hadde medført skader ved roraksling-gjennomføringen i skroget. Her var det utført en amatørmessig reparasjon med noe som så ut som aralditt, av forrige eier, og rorbladet subbet kraftig i skroget, antyder at rorakslingen kan være bøyd. Også noen godt synlige sprekker i skroget ut fra roraksel-gjennomføringen i skroget.
Et sted fremme i underskroget var en lengere, alvorlig sprekkedannelse tapet over, - tapen var nå borte, men brunlig lim satt igjen Trolig en skade etter alvorlig "landkjenning". I tillegg et hakk i nedre del av baugen, som også var amatørmessig reparert med noe aralditt-lignende.
Ringte eieren av kajakken, som stilt overfor skadene på kajakken, tilbød med denne for kr. 2000, da uten åre og trekk. Vi avslo ….

Denne siste kajakken var lagt ut på finn.no for 7500, med en Bracsa IV ikke-delbar åre, og spruttrekk, - det vil vel si at kajakken var ment å ha en salgsverdi på drøye 5000. Noe i overkant for et restaureringsobjekt som dette, men ikke så hinsides som den første kajakken omtalt i dette innlegget.

Vel heller kritisere at selger oppgir en nypris på hele 25.000, det er kraftig misvisende. Dette er en gammel kajakk, trolig av de første Citius 55 som ble laget, altså 12 - 13 år gammel, og nypris var aldri i nærheten av 25.000, neppe over halvparten av det heller.

Nå er denne kajakken lagt ut igjen, nå med betydelig redusert pris: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =158364508
Fra den nå endrede annonseteksten: "Kajakken er brukt med noen småskader men i god bruksstand".
Det er en kraftig underdrivelse. Båten har mange skader over det meste av underskroget, og da snakker vi ikke bare om "småskader". Trekker båtens sjødyktighet i tvil. Et vrak av en kajakk, uten salgsverdi. Bare åren og spruttrekket har noen verdi. Men langt fra de kr. 4500 som ønskes.
Synes synd på den uvitende person som kunne forville seg til å kjøpe denne kajakken.
veltern

Postby hotshot » 03 Dec 2019, 15:45

Ser at den er solgt nå!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Off Topic