Poste tråder. Sånn gjør man det

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Re: Poste tråder. Sånn gjør man det

Postby Miamaria » 11 Apr 2014, 07:48

Litt artig at du viser måten å gjøre det på, ved å poste bilder jeg bare ser en flik av her. :) Det illustrerer jo problemet ganske bra. ;)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Admin » 11 Apr 2014, 08:55

Jeg vet ikke om jeg forsto deg riktig, men må du scrolle for å få sett hele bildet?

Jeg får opp hele bildet på min skjerm, men når jeg ser bilder fra månedstrådene som er lastet opp i forumet så vises bare en flik med scrollkanter.

Hvilken oppløsning har du på skjermen din? Jeg har 1920 x 1200, men har også testet med 1280 x 1024 og 1600 x 1024 uten at det hadde noen påvirkning på resultatet.

Jeg bruker forøvrig Chrome

Ser alle bildene like ut, eller er det forskjell på eksemplene fra bildr.no og imgur.com?
Admin
Site Admin

Postby Miamaria » 11 Apr 2014, 09:11

Skjermoppløsningen er vel egentlig ikke så interessant. Men den ser ut til å være 1680x1050.

Cluet er at bildene ikke justerer seg etter programruta, sånn som de gjør på f.eks. Ipaden. (Bortsett fra på Lene sitt, det funker ikke der heller ser det ut for.) Og sånn som de gjør på andre sider jeg er innom. (Tror jeg, det er i hvert fall bare her jeg har slitt med det. Kanskje andre forum bare har lavere maksgrense på bildestørrelse, sånn at alle bilder er små nok.)

Jeg skal teste litt mer en dag jeg får god tid.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby LeneG » 11 Apr 2014, 09:13

Ser ikke hvor bildene er lastet opp fra.

Mange bilder med scrollekant og mange bilder der det er innlysende at man bare ser en del av bildet,

Picasa ble slukt av google (og finnes ikke mer?), i alle fall hos meg, og da ble det litt mer omstendelig og krympe bilder.

Har alltid brukt Img-knappen - men er det bedre å laste opp bildene som vedlegg? Da kommer vel lagringsproblematikken inn i bildet..

Er det noe størrelse som er optimal for bruk for forumet så gi beskjed så får man prøve å tilpasse seg.

Forumet er gøyere (for meg) om det kommer mye bra bilder - synes det er mindre og mindre bilder i omløp her, og det er nok fordi det er litt styrete å linke/legge til.
LeneG

Postby Miamaria » 11 Apr 2014, 09:23

Du er nok inne på noe der.
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Admin » 11 Apr 2014, 09:50

De fleste bildene med scrollekant mener jeg er lastet direkte opp i forumet.
De fleste andre bildene uten denne kanten er linket fra diverse bilde eller bloggtjenester, og disse har jeg alltid oppfattet som "hele". Men jeg har nå ikke studert disse i detalj, så jeg skal ikke være skråsikker.
Men det er nå ikke utenkelig at det blir kuttet litt her også. Grunnen er jeg ikke sikker på, men mistenker at stilarten på forumet har en påvirkning.

De fire eksemplene jeg lastet opp, så var de to første bildene fra bildr.no og de to neste fra Imgur. Alle bildene vises korrekt hos meg.

Jeg legger ved et tidligere eksempel, denne gang fra Flickr med forskjellige oppløsninger. Alle vises korrekt på min skjerm.

500x424:

Image

800 x 679

Image

1029 x 869

Image

1704 x 1446

Image

Til sammenligning så har jeg sett litt på bilder linket fra diverse bloggtjenester hvis bilder har blitt kuttet. Og det ene bildet var på 950 x 715. Mao betydelig mindre enn det største bildet jeg linket til fra Flickr

Jeg skal være forsiktig med å konkludere, men jeg undres på om kilden det linkes fra også har en betydning?

Forøvrig så lever Picasa i beste velgående: http://picasa.google.com/
Admin
Site Admin

Postby LeneG » 11 Apr 2014, 12:28

Skjermen min er satt på 1280 x 800.

Ser de tre første bildene fint, det fjerde er kuttet.

Picasa-funksjonaliteten endres dramatisk om man (som meg) klikker ja på google + (som jeg ikke helt har funnet ut av). Og da kommer jeg meg ikke tilbake til "rent" Picasa-opplegg igjen. Delingsfunksjonen der var bra der man i forbindelse med deling kunne sette størrelse på bilde. I google+systemet er det selvfølgelig bare enkelt å dele på google + og ikke noen andre steder. *thumleft*
LeneG

Postby hotshot » 11 Apr 2014, 12:52

Tror ikke vi får full kontroll på denne jungelen så lenge ikke alle bruker samme utstyr og samme utgave av samme programvare. .
Det største ekornbildet er akkurat for stort hos meg til en stor skjerm på 1920 x 1200, men det oppfører seg ryddig uten noe scrollegreier og sånt.

Valg av nettleser kan sikkert påvirke; med non-MS får du nesten alltid noe søpppel på kjøpet, det gjør det ikke fristende å bruke annet enn IE.
Sammenkobling av Google med nesten alt mulig annet, Chrome,Youtube, G-mail osv. gjør at man blir ekstra sårbar/sporbar/hackbar.
Ender med at man prøver å skjære ned på "finessene".

Hovedverktøyet mitt er å komprimere bildene såpass at de ikke scroller noe særlig og får plass på små skjermer.
Prøver å finne en brukbar balanse mellom filstørrelse/plassbehov og utseende.
Jeg ser at de siste Aprilbldene jeg la ut var godt under 400 piksler høye, mens bilde under fra Mia på 467 piksler høyde utløser scrolling.

For de som ikke har lagt merke til det: I Apriltur-tråden er det en miniutgave av herværende diskusjon med div. bilde eksempler.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Admin » 27 Jan 2015, 22:28

En liten oppdatering på posting av youtube videoer.
Skal du lime inn en youtube video så må du klikke på del og kopiere linken som vises.

yt2.jpg
yt2.jpg (27.98 KiB) Viewed 2618 times

Deretter så kan du bruke youtube taggen i forumet og lime linke inn der.

Denne koden blir dermed...
Code: Select all
[youtube]http://youtu.be/HisD_pqlRHQ[/youtube]

Seende slik ut i innlegget
Admin
Site Admin

Postby Kvase » 28 Jan 2015, 00:17

hotshot skjerm på 1920 x 1200 er ikke uvanlig men det fins varianter av den der
24.1 "
24 "
22.5 "
23 "
alle disse har forskjeller ang bildevisninger ikke mye men nokk til at det blir gæli for enkelte
sjøl har jeg bare en 24.1 "
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Previous

Return to Off Topic