HJELP! vi fotograferer. Pluss Kvase link bonanza!

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

HJELP! vi fotograferer. Pluss Kvase link bonanza!

Postby Kokk » 15 Nov 2011, 17:07

Som tatt ut av en dårlig national lampoons film, så sliter eg virkelig med å velge nytt kamera! Eg ber derfor hjelp av dei ivrigeste fotografene på forumet.

Mitt vantettekompakt kamera av typen Olympus mju åttehundreettelerannet har delvis takket for seg, dvs siste gangene eg har prøvt å tatt bilde har kameraet ofte gitt feilmelding om batteriluken er open, sjølv om den er igjen, lurer på om det er en sensor feil. Men etter det har ligget varmt ganske lenge har dette blitt litt beire. Men eg er giret på et nytt kamera uansett og mju kameraet kan få lov til å bli degradert til nr to kamera. For eg er ganske lei av den dårlige kvaliteten på desse vanntette kompaktkameraene, ser noken er bedre enn andre, men eg har endå ikkje sett slike kamera med god nok kvalitet, det spesielt i svakt lys.

Derfor har eg kiket på nytt kamera, men greier ikkje å bestemme meg. Dei som eg har vurdert er Panasonic micro four thirds Lumix G2 eller liknende kamera, men detter som står høgst. Problemet med desse er: eg er bare sann passelig fotointeresert og trur det kan bli dyrt med utskiftbare linser og at det lett blir meir enn eg har lyst og sette meg inn i. Siste Lumix G2 har eg forstått skal ver meget brukarvennelige funksjonar på, så det er mulig er trur det er meir styr enn det er. Annen bakdel er dersom det skal brukes til padling, så er der få vantettehus og oppdrive til dette. Så da blir det vel til kameraet blir mest brukt på vand, og når eg er trygg på det ikkje blir vått i kajakken, dvs ikkje så ofte som ved vanntetthus.

Det andre eg har vurdert er Canon G12, som er lett og skaffe vanntetthus til, men eg har lest enkelte påstår det er vel stort (med vanntetthus blir det vel kjempestort) større enn det burde ver forhold til konkurentene, i så fall, kva som blir en god konkurent til G12, er dei like lette og skaffe vanntetthus til?

Har og vurdert speilrefleks, men har komt til det blir for stort, og kva er egentlig vitsen med speilrefleks? der er jo systemkamera uten speil også i dag. Etter det eg forstår er speilrefleks følgende: Lyset trenger inn i frontlinsen, gjennom objektivet og treffer et speil foran lukkeren, som reflekterer lyset direkte til søkeren. Det betyr at når du ser i søkeren, ser du mer eller mindre nøyaktig det samme som blir fanget av CCD-brikken når du trykker ned utløseren. Og trenger man egentlig da speilrefleks når det er LCD skjermen man bruker? Blir ikkje da egentlig Micro four thirds kamera like bra bilder i dersom det har samme objektiv og bildebrikke?

Blei litt mykje det her, meg eg føler meg litt lost! HJELP!

Tek hjertelig imot tips til kva som kan bli mitt nye kamera. Viktigeste kriterier er som dokke kansje har forstått, 1. bildekvalitet, 2. vantett, eller mulighet for vanntetthus siden vanntette kamera har elendig kvalitet, 3. størrelse.

PS om der er noen kamera som virkelig kan snu oppned på min oppfatning av vantette kompaktkamera er det også et alternativ, men eg har sett mange av den typen som fortsatt ikkje har klart og overbevise meg.
Last edited by Kokk on 28 Nov 2012, 19:25, edited 1 time in total.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Re: HJELP! vi fotograferer.

Postby 29er » 15 Nov 2011, 20:37

Jeg ville gått for Canon G12 med vanntett hus. Knallbra kamera som har vunnet mange av testene av avanserte kompaktkameraer. Det er ikke noe større enn min gamle G7 med vanntett hus. Jeg hadde den liggende i sittebrønnen i en LowePro bag - fungerte veldig bra (men i lomma på vesten går det ikke). Full fotografisk frihet, bra bilder med høy ISO, skarp optikk, video. Ca 5600,- ink. vanntett hus hos Fotovideo nå:

G12: http://www.fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Canon/Kreativ/Canon-PowerShot-G12-10-MP,-720p,-5xZoom,-RAW-122756-p0000130949.aspx
Canon vanntett hus: [url]http://www.fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Canon/Canon-tilbehør/Undervannshus/Canon-Undervannshus-WP-DC34-Til-Canon-Powershot-G11-G12-119460-p0000110381.aspx[/url]

Dette er også et alternativ, men der er kameraet allerede erstattet av Coolpix 7100. Det vanntette huset er imidlertid mer avanser enn Canon sitt:
[url]http://www.fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Nikon/Nikon-tilbehør/Nikon-COOLPIX-P7000-Undervannskit-m-Fantasea-FP7000-60m-undervannshus-125561-p0000141059.aspx[/url]

Harald
29er

Postby Kokk » 15 Nov 2011, 20:57

Oppbevaring av kameraet når ein er ute i kajakken er ikkje noko problem, har fått Sandiline til å lage meg eit spruttrekk med en stor lomme på. God plass til eit vanntettkamerahus

Men etter det eg har lest meg fram til i kveld, så er Canon PowerShot S95 så og si identiske kameraet til G12 bare i et mer kompakt hus.
Tar eg feil eller?

Coolpix 7100 såg intresant ut, må sjekke det ut ;)
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby SamH » 15 Nov 2011, 21:19

Jeg har et G12 og undervannshus, jeg kan ikke skjønne at noen ville hatt med det i en kajakk, det er svært med huset.
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby thostr » 15 Nov 2011, 21:36

Hvis du vil leve i en enkel pek-og-klikk-verden så tror jeg Panasonic sitt FT3 er et greit valg. Etter at de oppgraderte til hus i ekte plastikk så er bekymringene med galvanisk korrosjon antakelig historie. Alternativt et av de andre nyere vanntette kompaktkameraene, se Dpreview-test http://www.dpreview.com/reviews/Q311wat ... grouptest/

Om du vil ta steget opp størrelsesmessig og kompleksitetsmessig, og er villig til å sylte ned litt daler underveis, så vil jeg si at et Sony NEX alternativt M43 (Micro four thirds) i et Nauticam-hus er et veldig stort steg opp fra kompaktklassen. Det koster å være kar, men akk så deilig det er. Bortsett fra pengepung-svie, så får man dog ekstra taskloading på kjøpet. Disse sakene blir så mye større enn kompaktkameraene at det gjerne blir å lagre i dekksbag eller dagluke. Prisen er godt og vel dobbelt sammenliknet med Canon G-serie + vanntett hus, men kvaliteten er også dobbel - og det er ikke vesentlig mer upraktisk å håndtere. I bruk så er de kompakte systemkameraene på nivå med Canon G-serie. Dvs at du har masse muligheter for spesialinnstillinger, men også muligheten til å tenke pek-og-klikk.

Om du er usikker på om du vil ta steget opp til premium-skiktet med de praktiske ulempene dette også fører med seg, så ville jeg ha latt tvilen komme deg selv til gode og gått for et vanlig kompakt vanntett kamera. Speilrefleks med vanntett hus anser jeg som totalt ubrukelig til padling, spesielt med kompakt-systemhus-alternativene som finnes i dag.

Denne tråden er forresten ikke off-topic ift. padling, spør du meg.
Last edited by thostr on 15 Nov 2011, 21:42, edited 1 time in total.
thostr

Postby 29er » 15 Nov 2011, 21:42

SamH wrote:Jeg har et G12 og undervannshus, jeg kan ikke skjønne at noen ville hatt med det i en kajakk, det er svært med huset.

Når man er vant til å ha en Pelicase med en Nikon D1x med tungt objektiv mellom beina i elvekajakken, så er en G12 med vanntett hus latterlig liten ;) Og du og du hvor deilig det (størrelse G12) er å fotografere med i forhold til de små, vanntette kompaktkameraene.

thostr: Mener du virkelig at kvaliteten på bildene med Sony NEX er dobbelt så bra som det blir med Canon G12, eller misforstår jeg deg?

Harald
29er

Postby Mike » 15 Nov 2011, 21:44

Jeg nylig vurderte S95, G12, og S100 som tidlig julegave til sønnen. Valget falt på S100, men det ble S95 som var kjøpt. Grunnene var:

Selv om S100 var den beste kamera, med bedre zoom, den skal ha GPS og det var ikke ønskelig med GPS pga jobben hans. Også er S95 tilregnelig nå og han skal på "jobbreise" snart.

G12 var litt for stor, og alt jeg leste var at den er en litt gammel kamera som kanskje ikke har blitt erstattet - den er sett på som forbigått av blant annet S95 og S100.

Han er veldig fornøyd men det.

Jeg kjøpte den fra Japan Foto med deres forsikring siden den dekker alt. Fikk vannstanden på min og det var ingen urettferdig spørsmål og de handterer det veldig rask. (de selvsagt spør om ulykken.)

Jeg har en Canon D10 som tar bra bilder men er ikke så vanntett som de later som. S95 tar bedre bilder og jeg ville har kjøpt den til han igjen uten tvil. Jeg tror det finns vanntett hus til den også.

Om du har 1000 NOK ekstra og kan vente litt er S100 det beste, men det er ikke veldig stor forskjeller - GPS er det største forskjell.

Jeg har ikke brukt G12, bruker mest nikon SLR og D10, men om jeg må bytte pga D10 feil, blir det S100 og vannet hus eller ny hd Hero Pro. Men kona mi ville helst ha en S100/95.

Og forresten, jeg gikk for Canon istedenfor Nikon Coolpix pga bedre menyer på Canon og mindre behov til å bruke de - de har veldig fubktionelle knapper, osv.

Sjekk JapanFoto før du kjøper. FotoVideo er en god del dyrere og tvilsomt har bedre forsikring, som jeg liker å ha rundt vann.

Mike
Mike

Postby thostr » 15 Nov 2011, 21:45

29er wrote:
SamH wrote:Jeg har et G12 og undervannshus, jeg kan ikke skjønne at noen ville hatt med det i en kajakk, det er svært med huset.

Når man er vant til å ha en Pelicase med en Nikon D1x med tungt objektiv mellom beina i elvekajakken, så er en G12 med vanntett hus latterlig liten ;) Og du og du hvor deilig det (størrelse G12) er å fotografere med i forhold til de små, vanntette kompaktkameraene.

Harald

D1x i kajakken! Respect! Dette viser dedikasjon på høyt nivå, evt. kombinert med god forsikring og/eller ønske om å oppgradere til nyere kamerahus?
thostr

Postby 29er » 15 Nov 2011, 21:51

Det handlet mest om frakting, jeg gikk i land for å bruke det ;) Hadde det mellom beina i elvekajakken (så vidt plass til kamera med en 28-70mm/2,8 i nevnte Pelibox), og i bakre skott i havkajakken (da i vanntett pose med 80-200/2.8). Resulterte i 3 sider med bilder i Ocean Paddler for noen år siden *thumright*
Har forresten byttet ut D1x med D300 nå - litt mer kompakt. Men en D3s frister veldig, man er litt heldig når slikt kan forsvares og ikke minst utgiftføres som arbeidsutstyr...

Harald
29er

Postby Kvase » 15 Nov 2011, 21:53

Et par ting man bør huske på er ved kalde dager på vinterstid så er små trykk knapper og styrings ting på et kamera litt dumt spesielt vis man har noe på seg hansker/votter da kan det bli litt knotete.
Canon 95 har nokk samme sensor som G12 men mulighetene er større ved g12 kontra 95 .
ser brått at thostr komm på trappene her med et glimrende kamera FT3 kamera. syns også det er gjeft med kvalitet på bildenne kamera tar selv har jeg canon 10D dette tar egentlig litt dårlig bilder når det gjelder kontrast.
Har i tillegg EOS 7D Men det sitter jeg ikke med på kajakken ligger trygt under dekk til landstigning for å kunne ta opptimale bilder.
Tror også du kan få et enormt bra kamera av typen Panasonic mft Lumix G2 til en god pris da er jo det vanntette huset den største innvesteringa til slikt hus.
Disse hybridkameraene som de skriver om på akam sine sider
http://www.akam.no/artikler/her_er_de_b ... aene/90804
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Next

Return to Off Topic