Dårlige forhandlere?

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Re: Dårlige forhandlere?

Postby Arctic Sea Kayaker » 19 Feb 2015, 19:11

Ja hotshot, jeg hadde jo forsåvidt kontakt når han ikke ville selge, men etter han har kommet med en estimert fraktpris er det deverre slutt på kontakten. Det er kundebehandlingen jeg reagerer sterkt på. Synes faktisk jeg er mild når jeg uttaler meg om kundebehandlingen til Yst Ute. Kunne selvfølgelig ha vært i ærligste laget hvis det så om å gjøre. Jeg er provosert av å bli behandlet slik.
Det er også et poeng her at jeg aldri har spurt Yst Ute om noen fraktpris til Honningsvåg. Vurderte faktisk å kjøpe 2 kajakker der. Frakten hadde jeg allerede ordnet selv hvis jeg skulle kjøpe kajakker hos Yst Ute. Det er mange leverandører på frakt av gods i Norge, så prisene varierer selvfølgelig også mye.
Som sagt så var det ikke frakten som var problemet, men kundebehandlingen, eller rettere sagt total mangel på kundebehandling.
• Trapper Royal • Boreal Design Vaag 174 • P&H Hammer •
• Epic Mid Large Wing • Epic Small Mid Wing • Epic Active Touring • Epic Relaxed Touring • Lendal Powermaster • Avannaq • Norwegian Wood •
Arctic Sea Kayaker

Postby swell » 20 Feb 2015, 11:26

He he Sam H
Virkeligheten fant jeg ut av da jeg skulle sjekke priser for en forsikringssak etter orkanen Nina. 650cm x 55cm x 55 cm. var størrelsen, samt behov for forsiktig behandling. 3953 kr kostet Bring og et 3500 kr koster et lokalt transportselskap. men flere sier det kanskje koster mindre hvis man har flaks og det skal en lastebil samme vei uten returlast men da trender de tid og anledning.

Om butikker tar mindre i transport er det vel så gjerne at de subsidierer transporten med en redusert fortjeneste. Det betyr ikke at transporten faktisk koster 0-1500 kr

Jeg vil gjerne ha kontakt detaljer til selskaper som transporterer for 1500 nok eller lavere. Tenkte å legge ut en surfski på Finn.no og da er det gull verd. Send gjerne PM
swell

Postby SamH » 20 Feb 2015, 13:01

Da du nok høre med butikkene rundt forbi, konteksten her er relatert postingen ang. yst.utes fraktpris, altså forhandlere og deres fraktkostnader for sending av kajakk.. Antageligvis har de egne avtaler for å oppnå disse prisene, om dine forespørsler som privatperson gir andre priser..

Padlespesialisten, Arendal. oppgir 1499,- ved utsjekk, uten å bry seg om adresse.
Kajakkentusiastene, Nevlunghavn. bruker Bring, og oppgir 1000,- opp til Trondheim.
Kajakk og fritid, Drammen. "På kajakker varierer frakten mellom kr 600 og 1400 avhengig av hvor i landet kunden bor. "
-De annonserer innimellom med gratis frakt på østlandet
Milslukeren, Oslo er røft under 1000,- innafor Trondheim, 1400 til Bodø, 2200,- til Kirkenes
Aktivfritid, Sandvika er 100lappen billigere en Milslukeren..

Frakteksemplene er hentet fra respektives sider idag..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby hotshot » 23 Feb 2015, 15:00

Hva forventer vi av en "ordentlig" importør?

I løpet av div. diskusjoner kommer det opp noen "interessante" spørsmål.

Hvis man går inn på produsentenes hjemmesider, vil man ofte kunne finne en oversikt over hvem som representerer dem i ulike land, for eksempel Norge :D
Utfra hvem som tilbyr produktene, kan det se ut som disse listene ikke er "komplette". Det er naturlig å tenke at de som står på listen er importører, mens de øvrige som selger er forhandlere som får sine produkter via importørene. Hvordan forholder det seg da med forhåndsbestilling osv. av ting som ikke er lagervare? "Noen" må samarbeide for at dette skal fungere, og de "ekte" importørene blir evt. en sentral del av kjeden hvis det ikke foregår parallellimport, evt. via alternative kanaler. Uten å vite noe, tenker man da "regionalt samarbeid" osv. En stor nordisk "fellesaktør" kan da for eksempel overkjøre en norsk offisiell importør. Jeg vet ikke hva som skjer i vårt kajakkmarked, jeg bare spekulerer...

Og så var det en ting til: Enkelte store aktører i Norge har et begrenset utvalg av modeller som får meg til å tenke "restparti". Det typiske er at produsenten kommer med nye modeller, men at de ikke vises eller nevnes hos leverandør som "representerer" den aktuelle produsenten. Et symptom på dette er også at man selger samme utvalg av modeller i mange år, helt til det plutselig er tomt. Da kommer det ikke "påfyll" av aktuell modell hvis det ikke er en bestselger. Forståelig nok, men man tenker at bakgrunnen er kjøp av et stort parti til gunstig pris som man tærer på i årevis.
Før dette partiet er solgt ut, kommer det ikke noe nytt, og det nye blir ofte et billigprodukt av ukjent merke. Men på nett kan man lese at det i andre land i mellomtiden tilbys helt nye varianter fra kjente produsenter. For enkelte produkter kan det virke som situasjonen er lik for alle norske leverandører.

Så da venter vi i spenning på når norske padlere får se og prøve for eksempel Reval HV og Nordkapp 40 ? Vi vet at de finnes........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Kvase » 23 Feb 2015, 15:24

Selge unna mest mulig av 2014 ting slik at vårspretten i april/mai blir et selgers-forhandler-importørs fest tid.
Joda ting kommer tregt her på berget men kan man være så forbanna sikker på at de nye gjenstanden vi venter på er kommet i butikkene rundt lenger ned på kartet ?
1013587_10203686744388331_8147272886815122564_n.jpg
1013587_10203686744388331_8147272886815122564_n.jpg (21.53 KiB) Viewed 3358 times
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby hotshot » 23 Feb 2015, 21:00

Nei Kvase:
jeg tror heller ikke alt kommer på lager sånn med det samme.
Se for eksempel på hvor lang tid det har tatt med disse Axis kajakkene; mykplast versjonen finnes vel ikke ennå?
Men utlendingene forteller om i hvert fall om nyhetene, og da blir det flaut hvis de ikke dukker opp etter hvert.
Og når katta er ute av sekken, blir gamle båter tyngre å selge.

Og tillater meg en liten redigering etter posting: hvor ble det av Seabird Scott i mykplast?

Og mht. å selge ut 2014 modeller: min erfaring er at det handler om å selge ut ting som har vært på lager, 2, 3, 4, 5 eller gudene vet hvor mange år. Innen elvepadling ble dette veldig tydelig fordi utviklingen gikk med rasende fart noen år; 3 år gamle båter var virkelig gammeldagse, og begynte å bli tunge å selge på bruktmarkedet mens enkelte butikker fortsatt trodde de kunne ta full pris. Jeg har ved selvsyn opplevd at kajakker som "gikk ut på dato" i en Oslo-nær butikk endte opp som "tak-stativ-pynt" i utstillingslokalet til en bilforretning. Vurderte selv disse kajakkene mens de var i padlebutikken, men ikke til den prisen de trodde de kunne ta. Innen tur/hav syns ikke dette så åpenlyst, men det samme skjer. Jeg har et par paddelårer som jeg fikk billig etter at de hadde bodd i over tyve år i butikken......

Det er vel ikke dette kajakkprodusentene ønsker av sine representanter.

Det er slik i alle bransjer: når jeg kan få en 40 tommers Full-HD LED TV for under 2000 kroner hos Lefdal, så kommer det av at det er ny ting på trappene. Men da er det en ærlig sak fordi gamle ting blir skikkelig nedsatt mens de fortsatt kan selges....
hotshot

Postby veltern » 30 Sep 2015, 13:59

Modifisert etter en kjent låt av Ivar Medaas: "Eg hadde ein gong ein båt" (alt: eg trudde eg skulle få med meg ein båt til høstferien)

Eg kjøpte ein gong ein båt,
av plast, og med åre og ror,
og det var i nylig tid, i så nylig tid,
svar du meg på, kvar e han no,
eg berre undrar, kvar e han no ....

Trådens tittel passer ikke helt til temaet her; er mer i den retning at kunden synes han har kommet i en litt svak posisjon.
I SeaBirds flere helsiders annonser i riksdekkende aviser i høst, og på firmaets egne sider, florerer gode tilbud via "høstkampanjer" på kajakker.

Familien så en gang medio september i en avis et høstkampanje-tilbud på Seabird Expedition LV PE, med padlejakke og delbar glassfiberåre, alt til kr. 6900,-
Firmaet opplyste på hjemmesiden (gjør de ennå) at det var ventelister, og at kajakken var leveringsklar 28/9. Regnet med at det var 28/9 i året 2015.
Fint, mente familien, da kan vi jo hente kajakken første dagen av høstferien, mandag 28/9.

Båt ble kjøpt og betalt via firmaets nettbutikk.
I kommentarfeltet meddelte vi a vi tok sikte på å hente kajakken i Vestby selv, den 28/9.
I tilbakemeldigen, i form av en faktura, har Seabird en standardformulering som sier at "firmaet gir beskjed om når båten kan leveres" (hentes i dette tilfellet).
I en email fra firmaets ledelse får jeg deretter tilsvar på mitt forespørsel om spesifikk hentedato, og om denne er den oppgitte datoen 28/9:

"Takk for bestilling, som det står over tar vi kontakt når kajakken kan hentes hos oss".

Intet mer, intet mindre.

Forretningsmessig på det tørre antagelig, da den oppgitte dato neppe er juridisk forpliktende, men likevel for meg en slags "mann økseskaft"-svar.
Pr. i dag, 30/9 har vi ikke hørt noe fra SB, og gir opp, og drar nordover til de store sjøer uten den kjøpte kajakken.
Vi har ikke blitt informert om forsinkelser, og datoen 28/9 står fortsatt angitt for kjøp av denne båtmodellen på firmaets egne sider.

Når en vare kjøpes og betales via nettbutikk har jo firmaet "fått sitt", og kunden er prisgitt firmaets anstrengelser for å levere i angitt tid.
Spørsmålet som reiser seg hos oss er da: hvorfor angi en spesifikk leveringsdato når firmaet ikke føler seg forpliktet overfor den oppgitte dato? Da kunne man heller formulert det mer løselig til "ultimo september" e.l.

Forstår godt at "høstkampanjene" på gode båter og ditto utstyr fra SB er uimotståelig populært, prisen tatt i betraktning, og at det kan ha oppstått etterslep. Da burde kanskje leveringsdatoen vært korrigert på firmaets sider? Eller meddelt oss?

Det sies at: "den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves". Og SB plastkajakker er ok, og prisen bortimot uslåelig. Prisene er så gode at "høstkampanjene" fra SB bortimot har "punktert" bruktmarkedet for kajakker.

Edit: rettet skrivefeil i navnet til trubaduren Ivar Medaas
Last edited by veltern on 20 Oct 2015, 09:23, edited 3 times in total.
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 30 Sep 2015, 14:31

Tja, man ser noen fenomener her:

"Punktert"? Ja denne taktikken blokkerer i det minste bruktmarkedet.
Den som har betalt på forskudd, setter seg og venter fremfor å søke på Finn.no.
Det er fristende å si at dette ikke er så mye tryggere enn å betale forskudd på Finn; men jeg har ikke sagt det, sånn rent juridisk......... ;)

Jeg jobbet en gang i et firma som hadde ventelister på et populært produkt.
Noen kunder betalte forskudd; de havnet bak i køen fordi man fikk "nye penger" ved leveranse av de som ikke hadde betalt.
Råttent?
Javisst, men det var ikke jeg som bestemte dette, heldigvis. Ikke rart jeg sluttet der etter hvert kanskje?
Jeg "vet" ganske sikkert at enkelte kajakkimportører fikk trege leveranser før i tiden pga. at de var dårlige betaler overfor sine leverandører.
Likviditet er en utfordring når man driver butikk, og da er forskuddsbetalende kunder "lovlig vilt"...........

Det er jo ikke så hyggelige tanker dette, men gründere er optimister, og da kan det gå fort i svingene.

Konklusjon? Jeg liker å kjøpe over disk eller på bruktmarkedet.
Da vet man at gjenstanden finnes i den virkelige verden.

Man får trøste seg med at IT-bransjen er enda verre, der selger de "promise-ware" og ting som skal utvikles for kunden etter at man har forpliktet seg. .
Og noen kjøper jagerfly som ikke finnes ennå også, i milliardklassen, for våre penger *laughing4.*
hotshot

Postby Bungalow Bill » 30 Sep 2015, 15:59

La oss kalle han Ivar Medaas veltern så blir ingen fornærma.

Image

B.Bill
All we have is the past.
Bungalow Bill

Postby veltern » 06 Oct 2015, 15:09

Da har SeaBird gitt lyd fra seg angående uteblivende levering av Expedition LV kajakk.
SB opplyser at de "kommer til å ha leveringsproblemer med grønne kajakker", men at jeg kan hente en gul.
På vårt spørsmål om hva "kommer til å ha leveringsproblemer" direkte innebærer svares det fra en representant for SB: "Det betyr at forsendelsen av containerene er forsinket, og jeg ikke kan bekrefte tiden. Vi har gule på lager som kan sendes/hentes umiddelbart."

Tidspunktet for vår ihendetagen av denne etterlengtede kajakken svever da i usikkerhetens mørke....
Gult kan være kult, Veltern har noen gule havkajakker fra før,men ingen grønn, og ønsket nå en grønn, da denne kajakken var tiltenkt å ligge ute, noe bortgjemt i undervegetasjon, ved en innsjø godt ute i villmarken under sommersesongen. Da vil en mindre synlig kajakk kunne være mindre utsatt for "uønsketheter" enn en lett synlig gul utgave. Kamuflasjenetting kan være et alternativ for å minske synbarheten for eventuelle usikre sjeler. Vil tenke litt på saken.

Edit 18.9:: SB har opplyst at kajakken, i henhold til kjøp/bestilling, er på lager, klar for avhenting. Henter trolig imorgen. Vi gleder oss....:-)
Godværspadler
veltern

PreviousNext

Return to Off Topic