Dårlige forhandlere?

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Re: Dårlige forhandlere?

Postby Kvase » 10 May 2014, 08:36

http://ystute.mystore3.no/pages/om-oss
Innehaver Tor Inge Warholm +47 900 23 696
Er ikke alltid på plass i butikken da jeg mener han driver den som en side geskjeft til ordinær jobb på havet.
Tror han er på havet de gangene han ikke mailer straks tilbake .
Tor Inge er en trygg person å handle hos har kjøpt en del av han og aldri hatt noe problem -Sjøl den gangen jeg bodde i Oslo -Nåværende bosted også Arendal.
Tor Inge Leverer kvalitet selv om han ikke alltid er så rask på respondere mail + tlf
Husk Yst.no holder til i et veldig grisgrendt område
http://kart.finn.no/?lng=5.60227&lat=62 ... Her%C3%B8y
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Dårlige forhandlere : Kajakk og Fritid

Postby Roland » 10 Jul 2014, 08:51

Jeg kjøpte min Boreal Design Inukshuk hos Kajakk og Fritid den 1.april 2014. Helt fra begynnelsen av sa Kajakk og Fritid at det bakre lokket lekket, og at de hadde bestilt et nyt lokk. Nå er vi den 10.juli, og jeg har ikke ennå fått det lokket.
Jeg tok rullekurs, og lærte å rulle. Når jeg øver rulle, er det svært ubeleilig. Etter 10-15 ruller, har det bakre skottet tatt mye vann.
Jeg har spurt Kajakk og Fritid mer enn 10 ganger når jeg skulle få det lokket. Hver gang får jeg svar som “det kommer neste uke”, "neste uke får vi en levering og den inkluderer lokket”, “det kommer neste måned”. Jeg klagte hos Forbrukerrådet om dette. Forbrukerrådet kontaktet Kajakk og Fritid, og fikk det samme svaret: "det kommer en levering neste uke, og den inkluderer lokket".
Det var for en uke siden, og jeg har ikke ennå fått lokket.
Dette er det beste skoleeksempel jeg har sett av dårlig kundebehandling, og eskstrem u-profesjonel oppførsel.
Skal du kjøpe kajakk, så har jeg bare en tips: hold deg unna Kajakk og Fritid. Kajakk og Fritid vil bare selge. Service etter salg, det er noe Kajakk og Fritid bryr seg ikke om. Kajakk bryr seg selv ikke om Forbrukerrådet.
Roland

Postby Seasurfer » 10 Jul 2014, 10:53

Dette er trist lesning. Gjennom mitt arbeid, har jeg hatt kontakt med mange forhandlere. De aller fleste er svært hyggelige og flinke. Avtaler holdes og bestilte varer kommer når de skal.

-Men, så har vi disse cowboyene som lever i sin egen boble.

Jungeltelegrafen er effektiv. Derfor eksisterer det hele tiden en mulighet for at boblen en vakker dag vil sprekke.

-Det loves og lyges i mange bransjer. Ikke gidder de å ta telefonen. E-post blir heller ikke besvart.

Jeg vokter meg for å nevne navn. Ikke spiller det så stor rolle heller, for noen av verstingene de siste årene har gått inn til regjeringen.

Så kan man spørre seg om hvorfor de måtte avvikle bedriften. Kan elendig kundebehandling være en medvirkende årsak?..............

PS.: Bare som et lite apropos.: Jeg ringte en forhandler for noen uker siden for å bestille meg en ny kajakk. Den markedsføres aktivt for tiden, med helsides annonser og alt som hører til. Ja, den ser i det hele tatt fantastisk flott ut. Jeg ringer.: -Tast 1 om du ønsker ditten, og tast 2 to om du ønsker datten. Her var det en del valgmuligheter. Der satt jeg og tastet og tastet, og ventet og ventet. Tiden gikk og ingenting hendte. Selv er jeg ikke typen som gidder å bli utsatt for slikt, så jeg kjøpte like godt en annen kajakk. Overførte pengene på forskudd og reiste til østlandet for snart to uker siden og hentet den.
Seasurfer

Postby hotshot » 14 Jul 2014, 00:18

Fenomenet i denne tråden er en gammel kjenning.
Denne tråden om fenomenet "neste uke" ble også ganske lang etter hvert og tok av på div. sidespor:

viewtopic.php?f=15&t=4975&hilit=neste+uke%3F

Det er sikkert litt synd på noen av disse forhandlerne som selger kapitalkrevende saker i et lite marked og får kjeft pga. dårlig utvalg. Det var enklere i gamle dager da folk manglet info om at det fantes andre kajakker enn den som var utstilt hos nærmeste Gresvig butikk.
Kjeder og Internett fantes ikke.....

Men min og andres erfaring foran og bak disken avslører dessverre et utrivelig fenomen: en vanlig grunn til "treg leveranse" er at forhandlerne har dårlig kreditt. De betaler rett og slett ikke regningene sine, og produsentene nøler med å sende varer til folk som skylder penger. Istedenfor å innrømme dette, holder de kundene for narr. Stort utvalg av varer som er kjøpt på kreditt er en ufin metode for å
bli "stor i bransjen".

Men:
Jeg kjøpte nettopp et kamera hos en "mellomstor spesialforretning" for å "være grei". Jeg shoppet litt rundt, snakket med en overbevisende fyr og kom tilbake for å kjøpe varen et par hundre kroner dyrere enn hos de største el-kjedene. Jeg ble betjent av to jentunger som ikke hadde peiling og ikke kunne veilede meg i enkle ting. Jeg sitter igjen med en følelse av å ha sponset noen som:

Later som de er spesialister
Har dårlig utvalg
Kanskje har dårligere fagkunnskap enn gutta bak disken hos Elkjøp
Er økonomisk mindre solide enn de store kjedene (hvor er de om et år?)
Ikke kan tilby forsikring av utstyret
Ikke har et datasystem hvor de kjenner meg igjen som tidligere kunde
osv. osv. ........

Er jeg dumsnill?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 20 Oct 2014, 15:50

Har "redigert" innlegg mitt her nå, ser fremover, forsøker å glemme mindre heldige kontakter med forhandlere....
veltern

Postby veltern » 24 Oct 2014, 14:06

Har grublet litt på dette, og nå trenger jeg hjelp til å løse gåten:

Kajakk & Fritid skriver på sin hjemmeside: "Vi kaller oss "hele Norges kajakk butikk" fordi vi er Norges største på kajakker..."
Imponerende det, men, kan ikke enhver kajakkbutikk kalle seg det, hvis den eventuelt sender til hele landet? Eller menes butikk med størst gulvflate, eller størst lagerareal? Eller at betjeningen er av spesielt stor størrelse? Har størst nettkatalog?

Seabird Designs (Factory Outlet) skriver på sine hjemmesider: "Norges mest solgte kajakk 6 år på rad"....
Imponerende det også...men hva ligger i det? Totalt antall kajakker pr år, uansett kategori, eller mest av en kategori kajakk? Eller refereres til kun en spesifikk kajakkmodell, som har solgt mer enn andre spesifikke modeller fra andre forhandlere? Ikke vet jeg.

Hvor kan vi padlere lese nøytral statistikk over fenomenet "solgte flest kajakker i Norge", et angitt år?

Så da går jeg rundt her og lurer, jeg da, - lurer på hvem det er der lurer oss... *evil5*
Last edited by veltern on 24 Oct 2014, 14:23, edited 1 time in total.
veltern

Postby hotshot » 24 Oct 2014, 14:18

Hva betyr "stor"? Ikke noe å gruble over egentlig, det betyr ingenting.

Norges mest solgte enkeltmodell over 6 år?
Norges største butikk = flest kajakker på lager, flest kajakker i butikken, størst gulvareal i butikken.
Seabirds lager er en låve, butikken ligner et pallesalgslager som de deler med sykkelselgere.
Har ikke vært hos de i Drammen, feil side av fjorden ift. hytta......

Men klart; alle kan ha rett på hver sin måte, og det betyr ingen ting.

Det som teller er om de har den kajakken jeg trenger den dagen jeg vil kjøpe den, og at de har spruttrekk som passer både meg og kajakken, og en åre jeg liker ii riktig lengde, til en OK pris. Alt det jeg ikke trenger, er noen andres problem.....

Jeg blir ofte skuffet når jeg går i butikker, og de som ekspederer er også en viktig del av bildet. Jeg husker med glede de få gangene jeg har lært noe av en som selger kajakker...........

Hvem tør å si at de er Norges beste kajakkbutikk?
hotshot

Postby veltern » 24 Oct 2014, 14:44

hotshot wrote:Jeg blir ofte skuffet når jeg går i butikker, og de som ekspederer er også en viktig del av bildet. Jeg husker med glede de få gangene jeg har lært noe av en som selger kajakker...........
Hvem tør å si at de er Norges beste kajakkbutikk?

"Hvem tør å kalle seg Norge beste kajakkbutikk?". Hvordan skulle man få fastslått det? Og hva betyr "beste". Ville "best på kajakker" bety noe i praksis for kunder? Best på pris? Best på reklamasjonshåndtering? Best på kunnskap om kajakker? Best på leveringstid? Har de "beste" kajakkene? Best på kajakkutstyr?

Best på kundebehandling, "sørvis", og fagkunnskap om kajakker teller mye. Og at de stort sett har sine annonserte kajakker på lager.

Hvis man skal se på kundetekke alene måtte man foreta en større undersøkelse, noe for firmaet som tidligere het Norsk Gallup? (Størst på meningsmålinger?...)
Hvis man skulle legge til grunn forbrukervurderinger, i denne tråd, vedrørende et firma, beliggende i et viss tettsted der en etter ordtaket heller bør innta noe godt skvulpende i glass en gang i timen, enn tilbringe en time der, kommer dette firma litt uheldig ut.
Men, er det ikke slik at vi hører mest fra de misfornøyde? At de fornøyde er tause? Lurer litt på det.
veltern

Postby hotshot » 24 Oct 2014, 14:59

Ja, det har ingen hensikt å "måle" butikkene, la det være subjektivt.

Jeg har vært på nippet til å dra til Drammen noen ganger, kanskje av nysgjerrighet.
På enkelte tidspunkt hadde det kanskje endt med kjøp, men ting jeg leser får meg til å drøye litt og prioritere andre ting som trenger å gjøres.
Det som vekker lysten er nok det å kunne se mange kajakker på et brett og prøvesitte dem.

Har vært innom Seabird flere ganger og kjøpt forholdsvis lite, bare latt meg friste av noen tilbud........
Liker meg bedre på nettsiden enn i butikken.

I Nevlunghavn var det hyggelig og lett å gjøre impulskjøp mens man var på sightseeing......

I Oslobutikkene er det trangt, hektisk og ofte utsolgt, men de er rett rundt hjørnet.
Så man ramler innom i ny & ne.......

Strie Strømmer og Eian er som å komme hjem til gode venner, men de holder til i ødemarken, synd det er så langt å reise......
hotshot

Postby veltern » 24 Oct 2014, 16:39

hotshot wrote: ...dra til Drammen noen ganger,... lysten er nok det å kunne se mange kajakker på et brett og prøvesitte dem.

Bassenget med kajakker inne i butikken er kjekt, har prøvesittet havkajakker der. Butikken har mye kajakk utstilt, der kommer Oslobutikkene helt i bakleksa, ja. Ikke kjøpt kajakk ennå i Drammen, og de annonserer "sjokksalg" på for meg litt for korte båter om dagen (http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true ), men kommer det et "sjokk" på noe virkelig dugandes havgående slår jeg kanskje til.

hotshot wrote: Har vært innom Seabird flere ganger og kjøpt forholdsvis lite, bare latt meg friste av noen tilbud........
Liker meg bedre på nettsiden enn i butikken.
Ja, jo, ser den.
hotshot wrote: Oslobutikkene er det trangt, hektisk og ofte utsolgt, men de er rett rundt hjørnet.
Så man ramler innom i ny & ne.......

Trangt og lite kajakker. Litt mer båt der oppe fotballen ruller, enn i den andre sjappa.
veltern

PreviousNext

Return to Off Topic