Skulderleddslukasjon

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Skulderleddslukasjon

Postby K3- » 05 Jan 2017, 09:45

Skøytetur med hodelykt endte med skøyteeggen ned i en sprekk og resultatet ble en skulder ut av ledd og nå er jeg bekymret for kommende padlesesong. Har noen i forumet hatt samme skade og hva har dere eventuelt gjort for å komme raskest i gang med padlingen? Jeg ser for meg forsiktig padling etterhvert med GP og lav åreføring, vingåra får vente.
K3-

Re: Skulderleddslukasjon

Postby hotshot » 05 Jan 2017, 19:57

Aldri ut av ledd, men høyre skulder har vært kranglete i flere tiår (fra ca 1980!).
Blir aldri helt bra, men hindrer meg ikke, selv om den blir verre av rulletrening :-( .
Kjenner elvepadlere med forskjellige grader fra slakk til større operasjon.
Tommelfingerregel: de første 2 dislokasjoner kan komme seg av seg selv,
Den tredje vil kreve operasjon.
Ta med en klype salt: noen er så løse i leddene at de kan få skulder ut og tilbake uten særlig skade.
Andre som er strammere, slik som meg, kan regne med skade første gang.
Alle som er motiverte nok, kommer tilbake samma søren.......

Hvis du er i tvil, så få skulderen undersøkt.
Deretter øvelser for å stabilisere.
Stikkord ved Googling: "Rotator Cuff" øvelser.
Gjerne med strikk eller lette vekter.
Styrke muskelkappen rundt skulderen uten å belaste leddet.

Stikkord ved padling er lav albue tett inntil kroppen. Spesielt ved rulle og støttetak.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby morslilleblomst » 09 Jan 2017, 11:49

Har en viss erfaring med opptrening av skulder etter å ha hatt den ute mange nok ganger til at den til slutt ble operert. En ting er å trene den opp, men en like viktig ting er å vedlikeholde den treninga i etterkant. Det var vel der jeg var litt slapp frem til jeg fikk operert den. Det absolutt viktigste er å sørge for å holde bevegeligheten oppe fra dag én så godt det lar seg gjøre uten belastning i starten. Slynge eller lignende er gull verdt. Ideelt er et besøk hos en fysio eller PT med erfaring med den type skader for å bli vist gode øvelser.

Sent from my iPhone using Tapatalk
SeaBird Designs Black Pearl HV
Alpackaraft Denali Llama
morslilleblomst

Postby hotshot » 12 Jan 2017, 22:39

Og så: troll i ord? Vi har fått et nytt "studieobjekt":

Jeg tryna med sykkel på glattholka i dag og fikk en skikkelig bakover-smell i høyre arm. Den med den kronisk vonde skulderen :cry:
Hadde kanskje gått ut av ledd hvis jeg var lausere bygd, nå ble det "bare" en kraftig brutal strekk til skrekk og advarsel.
Ikke så vondt til å begynne med, men som det er med slike ting, begynner det å verke når det har gått en stund.
Blir vond når den blir kald; går med tykk ullgenser nå. Gjør vondt å løfte armen. Det er nok en hevelse i området som er vanskelig å se.
Litt ulyder i skulderleddet når jeg gjør "rotator" bevegelser med armen, ren bevegelighetstrening foreløpig, ingen belastning til å begynne med. Ikke klikkelyd/knepp som jeg hadde i gamle dager, mer som knirk/surkling.
Varm dusj i morgen tidlig.
Får se om det skjer noe lærerikt videre utover..........
hotshot

Postby hotshot » 23 Jan 2017, 16:37

Hvordan det går med skulderen?
Jeg syns den er litt bedre, men det er for tidlig å vurdere. Jeg har ikke tenkt over det, men nå når jeg skriver en liten statusrapport, ser jeg at det bare har gått 11 dager siden det skjedde. Det er ikke lang tid i en slik sammenheng.
Noen betraktninger:
Skader rundt et ledd fører ofte til hevelse og redusert bevegelighet, og behandling må fokusere litt på dette.
Kompresjonsbandasje funker rundt en ankel, men ikke en skulder. Feil fasong :-(
Bevegelsestrening innenfor grensen for smerte/skade blir alternativet. Jeg merker redusert utslag i enkelte retninger.
De tradisjonelle rotator øvelsene går fint: denne delen er stort sett uskadd og er veltrent fra før.
Men se for eksempel:
øvelsen merket 4 må jeg være forsiktig med; ikke bra for skulder ut av ledd type ting.
http://www.healthline.com/health/rotato ... aystretch4

Stort sett kjenner man hva som ikke er bra; men en erfaring er å Google på norske sider etter øvelser:

rotator cuff trening (ikke søk på excercise, amerikanerne er bare ute etter pengene dine)

http://www.fysionett.no/ovelser-skulder ... rmansjett/
de to første øvelsene er obligatoriske. Jeg foretrekker strikk fremfor vekter.
Men dere får finne det som passer.

Ja, til sommeren blir det mulig å padle igjen, i verste fall med noen små stilmessige tilpasninger.
Det blir i tilfelle en egen historie.....
I mellomtiden: jeg (el)-sykler fortsatt til jobben.
Og husket jeg å si det: ligg unna billige piggdekk fra Biltema!
hotshot

Postby K3- » 30 Jan 2017, 20:50

Jo takk hotshot, det går fremover, selv om skulderen fortsatt er litt hoven og verker noe -spesielt om natta. Hvordan går det med din skulder?
Det er nå 4 uker siden skaden oppsto, etter to uker gikk jeg et par rolige korte skiturer uten at skulderen ble verre. Jeg har også løpt noen turer og det virker som at skulderen har godt av det, lett armsving samt at blodsirkulasjonen øker i skadeområdet.
I dag satte jeg meg på padlemaskinen og gjennomførte 1000 m rolig padling på laveste motstand (fart ca 7 km/t på en Dansprint), foreløpig virker skuldra grei men det spørs hvordan den er i morgen. Jeg har prøvd forskjellige lette bevegelser og tøying men det har alltid endt med en litt vondere skulder så nå er jeg spent på hvordan padlebevegelsen påvirker leddet. Rapport kommer.
K3-

Postby hotshot » 30 Jan 2017, 23:49

Man må innse at skader på ledd, sener osv. tar tid.
Skulderen min har en skadehistorikk som går drøyt 30 år tilbake i tid.
Det gir litt perspektiv på "behandlingstid"......... :?
Så jeg er ikke særlig forbauset over at den er langt fra bra ennå. Føler at jeg nå er på et "platå" hvor det ikke skjer mye endring.
På kort sikt handler det om å vedlikeholde bevegelighet og styrke muskulatur som kan avlaste ledd og sener/kapsler.
Vondt å løfte armen og det knirker og klikker, dog noe mindre hvis jeg strekker ut først. Noen strekkebevegelser må gjøres assistert for ikke å gjøre vondt og overbelaste. Leddvæske sirkulerer ikke noe særlig, så det er nok bra å få skviset opphopninger av dette ut av leddet med ymse tøyning. Å slenge løst med armene er også fint, får fart på sirkulasjonen. Og det er ikke verre enn at jeg glemmer at det er noe galt mye av tiden hvis jeg ikke skal utføre belastende oppgaver. For de som vil prøve alternative ting fra helsekostbutikken, er Arnika ansett som bra for blåmerker, forstuing osv. Finnes salver, massasjeolje osv.

Positivt er at lang fartstid gjør at jeg føler meg ganske flink til å kontrollere bevegelsesmønster ved padling osv.
hotshot

Postby K3- » 27 Mar 2017, 08:32

hotshot wrote:Man må innse at skader på ledd, sener osv. tar tid.

Du har helt rett, det er nå snart 3 mnd siden skaden oppsto og skulderen er fortsatt vond med dårlig bevegelighet. Jeg har jevnlig (et par ganger i uken) gått rolige skiturer samt den siste måneden prøvd meg forsiktig på padlemaskin (på laveste motstand), og det har faktisk hjulpet og nå har jeg padlet kajakk to ganger siste uke uten å ha større smerter. Jeg padlet Inuk og brukte barneåre (Braca Children), siste tur var på ca 10km og nå er jeg optimist *thumleft*. "Barneåra" fungerer helt fint og jeg kommer til å bruke den fremover (til eieren igjen gjør krav på den :? ), skal også prøve GP etterhvert.
K3-

Postby hotshot » 27 Mar 2017, 23:26

Ja har tenkt på å legge inn status selv: skulderen min er heller ikke bra ennå.
Den verker ved bevegelse, men det jeg lier mindre er at det knirker fordi leddkula ikke sitter stabilt på plass.
Erfaring sier at det kan ta flere år å få symptomfritt men at det vil gå rimelig greit å padle allerede i sommer.
Men før skaden i januar var den ennå ikke så stabil at rulletrening ikke ga symptomer. Det føles som en evighet, men det er vel en trøst at det har gått mindre enn 3 måneder siden det skjedde.

Mht. padling handler det like mye om bevegelsesmønster som årestørrelse. Hus å holde albuen lavt og tett mot kroppen
Årelengde er også en faktor; og min gamle Werner "freestyle" elveåre med smal tupp kan kanskje får en ny vår?
hotshot

Postby K3- » 14 May 2017, 21:13

Det har gått bedre enn fryktet, de siste ukene har skuldra blitt bedre og bedre. Jeg har nå padlet en 8-10 turer, de første med en stødig havkajakk og i dag dristet jeg meg ut med Citiusen (44) og det gikk bra -de få støttetakene jeg tok taklet skuldra bra :) Jeg begynte for tre uker siden forsiktig med "statiske" pushups (i planke med 90 gr i albuene) og kunne etter hvert ta forsiktige "korte" pushups. Jeg gjorde det samme med chins, hang statisk med 90 gr i albue leddet og gikk etter hvert over til forsiktige chins (korte utslag). Har også jobbet med rotator cuff øvelser -spesielt den med albuen i 90 gr og dratt en bagasjestrikk! utover. I begynnelsen var det veldig vondt men det ga seg relativt fort.
I januar trodde jeg at padlingen (åra) måtte legges på hylla, at en skulder som er inne i sitt syvende tiår ikke tålte lukasjonen, men det er mulig at flere tiår med padling har styrket skuldrene (håper jeg da). Så moralen er: ikke gi opp ;)
K3-

Next

Return to Off Topic