Sporløs ferdsel

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Sporløs ferdsel

Postby Miamaria » 14 Oct 2017, 11:19

Det kom opp forbausende lite da jeg søkte på sporløs ferdsel på padleforumet. Mystisk, men da lager jeg en egen tråd på det. Jeg var selv litt usikker da jeg begynte å ferdes på fellesturer, hvordan gjør man det for eksempel med dogåing. Det viser seg å være svært forskjellig hvordan ting praktiseres.

Jeg har funnet enorm komling 5-10 meter fra mitt eget telt, åpenbart lagt der av en av mine medpadlere.
IKKE kult.

Jeg har funnet dasspapir liggende der jeg tenkte å spise lunsj, kort tid etter jeg vet andre padlere var på stedet.
IKKE kult.

En kjenning så heldigvis hvor tidligere padlegruppe hadde hatt "do-område" (ikke grop gravd, spredt rundt i gresset ja) før ungene han hadde med begynte å leke der, det kunne fort skjedd.
IKKE kult.

Jeg har mang en gang kommet til et sted, og funnet bålplasser etter andre. Det kan være helt greit, hvis de er laget på en god måte. Men ofte er de fulle av aluminium og/eller plastrester, som gjør det særlig fristende å fyre opp samme sted for å grille mat. Alt for ofte er det ved/på svaberg, som har tydelige skader etter at noen har sprengfyrt bål.
Ikke videre kult, selv om det sikkert har vært gøy når det sto på.

Friluftsloven gir oss rett til å bruke fjæra og utmarka, men det gir oss ingen rett til å gjøre skade. Mer presist:
"Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen."

Hvilke tiltak gjør du for å gjøre minst mulig skade? Gode tips mottas.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: Sporløs ferdsel

Postby Kvase » 14 Oct 2017, 11:27

Det er ikke mange trådstarter som har vært innom akkurat det tema der Miamaria
Men at problemet er så stort bunner vel i folks holdninger om lite gjennomtenkt adferd ang det fornødne som gjøres - Trist Har ikke så ofte slike opplevelser her rundt det selv med den befolknings tettheten her på Sørlandet.
Men ser det ofte der det er attraktivt å ferdes for både våre egne landsmenns ideal steder og turistenes i områder med få eller ingen steder de kan gjøre sitt.-
Her opplever jeg ofte at det er folk som går tur med bikkja si og samler skiten i basje/pose deretter kastes den enkelt i grøfta 2 meter bortafor-- tragisk det å
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Miamaria » 14 Oct 2017, 12:18

Ja, hvis de ikke henger hundbæsjposen opp i et tre. :lol: Om noen hører hvorfor de gjør det, må jeg gjerne få beskjed, for det har jeg lurt på lenge.

En del folk tenker nok bare på seg selv og gir f i de som kommer etter. Men så tror jeg nok at det er en del å hente på ubetenksomhet og uvitenhet. Vår klubb vedtok denne uken å jobbe mer med temaet. Blant annet vil vi på fellesturer ta opp temaet, og be folk gå på do nedenfor flomålet. Det er nok litt vanskeligere der det er liten forskjell på flo/fjære, men hos oss gjøres det rent i flomålet to ganger i døgnet.

Ser jo at en del hiver appelsinskall i marka om vinteren, også f.eks. på toppen av et fjell der alle stopper. Det tror jeg ikke nødvendigvis at de gjør med vilje, men det er kanskje ikke så allment kjent hvor lang tid det tar før dette brytes ned. Jeg kaster selv bananskall i marka, for det vet jeg blir svart veldig fort, men passer likevel på å legge det "unna vei", så det ikke skjemmer ut området i mellomtiden.

Padleforbundet har for øvrig vært med på å utforme en folder om allemannspliktene:
http://en.calameo.com/read/000248300e0595baa0463
En grei begynnelse.

Forslag til ting f.eks. padleklubber kan gjøre for å få mer oppmerksomhet og kunnskap rundt temaet? Vi har noen idéer, men ønsker oss flere. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Joker » 14 Oct 2017, 21:12

Det å gjøre fra seg nedenfor flomålet er en god ide. I tillegg ville jeg innført en "dritfri" sone rundt sandstrender og andre plasser der det er helt naturlig å gå i land. Hvor stor denne sonen skal være kan jo diskuteres.
Og så tror jeg man må tenke litt sånn at hvis noen skal finne spor etter meg her så skal de jammen få lov til å lete lenge og vel.

På bålplasser skal man kun etterlate seg aske, kull og tre.
Joker

Postby Miamaria » 16 Oct 2017, 12:09

Jeg så for meg at det kanskje kunne drive en komling forbi nå og da med flomålmetoden, og kontaktet en aktør som arrangerer mange turer og bruker denne metoden. Det var visst ikke en kjent problemstilling, slik jeg forsto det.

Nå er det vel uansett greit å holde avstand til naturlige ilandstigningsplasser, men folk vil nå helst unngå gjøre det i glaninga på noen uansett, så i de fleste tilfeller ordner vel akkurat det seg sånn høvelig selv. :)
(Nuvel, jeg lurer jo litt på den som satt 5-10 meter fra teltet jeg lå i og leverte fra seg en kladeis, så unntak finnes nok. Men sånne er jeg litt i tvil hvorvidt fornuft hjelper på uansett.)
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Svalbard » 16 Oct 2017, 19:04

Flott iniativ til å ta opp et tema som bør få mer "belysning" :-)

Nå skal det også nevnes at vi Aktivitetsledere har en gylden mulighet til å legge stooor vekt på dette tema når vi holder introkurs eller grunnkurs.

Grei hovedregel som jeg har forholdt meg til er at alt som er medbrakt, skal bringes tilbake og ikke etterlates i naturen. Når det gjelder "menneskelige avlatninger", så bør dette sålangt det lar seg gjøre "legges" igjen på plasser som sørger for naturlig bortvasking eller det bør graves ned. Ingen syns det er trivelig å måtte stige over naboens bæsj på vei ut av teltet......
Alversund
alphakayakgear.no
Nordhordland Padleklubb
Tahe Greenland T
Svalbard

Postby Joker » 16 Oct 2017, 22:59

Miamaria wrote:Nå er det vel uansett greit å holde avstand til naturlige ilandstigningsplasser, men folk vil nå helst unngå gjøre det i glaninga på noen uansett, så i de fleste tilfeller ordner vel akkurat det seg sånn høvelig selv. :)

Tja, jo det ordner seg som regel, men det hender jo at man bare stikker innom en høvelig landingsplass kun for å tømme litt ballast. Da er det ikke sikkert man tenker avstand siden det bare er et "nødstopp" og man ikke har tenkt å bli værende der.
Joker

Postby veltern » 17 Oct 2017, 16:57

Miamaria wrote:Ja, hvis de ikke henger hundbæsjposen opp i et tre. :lol: Om noen hører hvorfor de gjør det, må jeg gjerne få beskjed, for det har jeg lurt på lenge.

Har lurt på det samme, tror vel neppe det er hundeluftere som henger sorte (eller rosa!) "doggybags" på greiner på trærne?
Kan det være andre om henger dem der for å minne hundeluftere om at de bør ta med seg og kaste "doggybagene" i avfallsdunker?

Kvase wrote: Her opplever jeg ofte at det er folk som går tur med bikkja si og samler skiten i basje/pose deretter kastes den enkelt i grøfta 2 meter bortafor..

Ser av og til det samme...en klassiker av "dog walkers", det der.
De plukker opp etterlatenskapene etter hunden når andre ser det, for at det skal se ansvarsfullt og pertentlig ut, antagelig, - men svipper posen så litt etter utenfor vegkanten når ingen ser.
Tror ikke eiere av BÅDE hund og kajakk gjør slike uting...
Godværspadler
veltern

Return to Off Topic