Månedsutfordring

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Månedsutfordring

Postby Miamaria » 22 Dec 2017, 10:30

Da jeg lærte meg å rulle, begynte jeg å rulle ute minst en gang i måneden. Den perioden satt rulla som støpt når jeg trengte den. Så droppet jeg en tid å gjøre det jevnlig, og dermed ble rulla rusten. *nono*

Siden har jeg slitt med å få den på plass igjen, og nå har jeg derfor begynt med månedsrulling igjen. Minst ett rulleforsøk hver måned. Gjør jeg flere gir jeg meg selv plusspoeng.

Noen som blir med på utfordringen? Her lager man reglene selv, om man ikke har lært å rulle så kan det jo heller være å ta en egenredning hver måned for eksempel. Er man veldig god å rulle kan det jo avanseres med å gjøre en av hver av de man kan. :geek: Regler for utførelse bestemmer man jo også selv - for min del gjøres det uten maske, men neseklype og hette er lov. Uten gir plusspoeng. Kommer nok til å avansere til å gjøre en på hver side når den begynner å sitte skikkelig igjen.

For de som frekventerer Facebook finnes det en egen gruppe der man legger ut "rapport" til inspirasjon når man har utført månedens oppdrag: https://www.facebook.com/groups/1977501439181608/

– Men vi her inne kan jo ha en egen tråd for dette her. :)

Jeg gjorde unna desemberrulla tidligere i måneden, her er rapporten:

Image

I dag hadde jeg allverdens mer og mindre gode unnskyldninger for å la være å ta desemberrulla.
Først tenkte jeg å gjøre det ved Fiskholmen, men der var det mye vind så jeg droppet det. Tenkte, jeg gjør det heller borte ved Reinsnesøya, der skal jeg jo spise på stranda.

Men da jeg kom dit var det sur vind, så jeg spiste ikke på stranda. Og fralandsvinden var rett mot Gavlfjorden, det ville jo være elendig HMS å rulle der. Så jeg droppet det. Tenkte, jeg gjør det heller ved Kringelen, der passer det fint.

Så fikk jeg ikke opp mattermosen ved Maurnes, så jeg fikk ikke spist. Så jeg padlet aldri til Kringelen, måtte ta en litt raskere vei hjem. Tenkte, jeg gjør det heller hjemme, det er jo greit nok.

Så kom jeg fram hjemme, tenkte, jeg går først opp med en del ting, jeg gjør det heller etterpå.

Etterpå derimot, oppdaget jeg at jeg hadde tatt vottene av meg oppe ved huset. Dessuten var det ganske mørkt. (Ref bildet som faktisk er tatt i lys fra gatelys - jeg skulle rulle bak naustet i mørket.)

Nå lå det veldig an til å tenke at "vi har jo romjulspadling 4. juledag, jeg gjør det heller da" og droppe det, spør dere meg. Men droppet jeg det?

NÆH! Jeg er SÅ imponert sjøl! (Ja, ærlig talt, faktisk. For jeg kjenner meg jo rett.)

Jeg vasset ut i havet til jeg var utenfor tangen, re-entret og rulla opp, i verdens mest graisøse rulle! I hvert fall var den jækla graisøs i hodet mitt, solid var den i hvert fall.

Desemberrulla er i boks! (y)
(Men det var for mørkt for Goproen og den var blacka ut for flere kilometer siden, så dette "etterrullebildet" er det nærmeste jeg kommer bevis.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: Månedsutfordring

Postby hotshot » 23 Dec 2017, 23:22

"Man måste vara en sta jævel for at bli en duktig paddlare! " (Sitat fra et annet idrettsmiljø).

Selv er jeg så gammel at jeg har mistet litt av konkurranseånden. Gjenstår gleden ved at man får ting til å fungere uavhengig av sammenligning med andre.

Men jeg liker å se at du har "mistet" rulla og funnet den igjen. Når dette har skjedd 3-4 ganger med litt skikkelige pauser, vil du nok oppleve at den "sitter"!

Jeg har mine egne kriterier for slikt, andre har sine:

Før var jeg som mange andre, usikker på om rulla funket ved sesongstart om våren. Vintertrening i basseng ble en løsning på dette. Etter hvert ble det til at jeg "skulket unna" bassengtreningen. Samtidig ble jeg etter hvert tryggere på at rulla ville funke rett ut av "vinterdvalen". Man ser at på veien hit er det noen milepæler, og denne tilstanden innebærer som regel at man har lært og glemt og lært rulla flere ganger. Her kommer også spørsmålet om man er et naturtalent eller trenger å jobbe for å lære. Naturtalenter har en tendens til å "miste evnen" uten å skjønne hva som skjedde. De tungnemme glemmer ikke så lett.

Avansert rulle:
Jeg har vel nærmest gitt opp enkelte rulleteknikker, mest pga. av gammel stiv kropp, selv om jeg kan finne på å forsøke slikt igjen. Hva er da "avansert"? For meg blir det å rulle under vanskelige forhold, i grov sjø, brott og dragsug, valser i elva, vann med mye skum/luft. Dvs. kort og godt at man klarer å rulle selv når vannet ikke "samarbeider". Man blir aldri utlært i slikt, så dette blir vel fremtidens "prosjekt". Og i tillegg: minst en rulle pr. utflukt er en god vane!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 29 Dec 2017, 16:42

Jeg har prioritert å faktisk kunne den ene når jeg trenger den, framfor å lære flere fancy. Men jeg kommer nok til å miste den hvor mange ganger som helst hvis jeg ikke gjør den ofte nok, for hovedproblemet mitt er jo vannskrekken. Den må jobbes med hele tiden.

For øvrig kan det rapporteres at jeg padlet i går, uten å rulle. Det var svinkaldt, og hetta lå igjen hjemme. Ikke holdbar unnskyldning, men den holdt for meg i går. I dag har jeg underkjent den. Nuvel, neste gang er det nok 2018 og januar, så da er det bare å sørge for at den er med tenker jeg. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 01 Jan 2018, 09:32

Sikkert fornuftig å droppe den hetteløse rulla.

Glemte å nevne i forrige innlegg at noen "avanserte" ruller har en hensikt: de funker under vanskelige forhold.
Navnet "stormrulle" sier jo litt. For at man kan stole på rulla må den funke i sterk vind og, opprørt vann, på både høyre og venstre side osv. Dvs. at en test av at rulla sitter bør inneholde teknikker som egner seg under praktiske forhold, og man bør trene på slike teknikker. Det betyr også at undertegnete har noen "prosjekter" å jobbe med i året som kommer. En av de viktigste er å bli god til å rulle med dyp åre. Når vi lærer å rulle, prøver vi å holde årebladet i overflaten, og et åreblad som ender dypt nede er en "feil" som gjør det "umulig" å rulle. Men når overflaten er bare skum, er det nettopp nede på dypet at åra "får tak" i vannet. En metode vil da være å begynne med å trene dype støttetak i betydningen åra dypt i vannet. Når dette blir naturlig, vil en rulle med dyp åre også bli mer naturlig og lettere å lære. Dette er en annen betydning av ordet dypt støttetak enn den vanlige hvor kroppen ligger dypt mens åra er i overflaten. Det siste er teknisk ganske lett når man bare blir fortrolig med det, bla. fordi kroppsvolumet gir god oppdrift som nesten eliminerer kraftbehovet. Stikkord vannskrekk; rolig sculling med nesa i vannflaten bør være en god kur ("sculling" i betydningen sveipetak med oppdrift i motsetning til "sweepstroke" som bare gjør at man svinger, derfor det engelske ordet).

Da ser jeg konturene av en 2018 utfordring som gir mening.
Og som utdyping av dette: får man bedre kontroll på dyp åre hvis man ruller foroverbøyd? Det siste begynner å bli en utfordring for en stiv gammel rygg, så da blir det kanskje litt behov for bøy & tøy også?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 01 Jan 2018, 18:30

Ut fra hvor kaldt det var MED hette i dag, så var det nok riktig. Månedsrulling for januar er på plass, det var bare å få det gjort før det blir enda kaldere i havet. (Hørte det er ennå 6 grader, da blir det nok verre ja.) Det gikk ikke så bra, jeg er helt elendig på rulling for tiden. Men om ikke annet klarer jeg å prøve en gang til når jeg mislykkes første gang, det er faktisk en slags fremgang i seg selv.
Bevis her:
https://www.youtube.com/watch?v=1JmNyOtMzis
Padlebloggen min
Miamaria

Return to Off Topic