Månedsutfordring

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Re: Månedsutfordring

Postby Mareng » 03 Oct 2018, 11:42

Ryggen kommer seg sakte men sikkert. Og etter lunchpadlingen i dag (ikke spør hvordan jeg får tid til å padle i lunchen) ble det øvet mye på høye støttetak, og naturligvis en 10-15 ruller. Ikke særlig kaldt i vannet enda :)

Så oktoberrullen er i boks *thumright*
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Miamaria » 03 Oct 2018, 13:30

Kanonbra! Oktober kom dessverre litt sent, jeg rullet en god del i helgen men det var jo ennå i september så det teller ikke. Gjør nytt forsøk i morra, antagelig.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Mareng » 03 Oct 2018, 20:02

Okey, det var HELT stille på hjeltefjorden i kveld, jeg bare måtte ut å padle en gang til :mrgreen: Delvis skyet og 1 m/s, i morgen er det medt full nedbør og 12 m/s, så jeg kunne ikke la dette værvinduet stå ubrukt.
Håper det er meldt bedre der du skal padle miamaria ;)

Bare glem det jeg sa om at det ikke er kaldt i vannet enda. Tok meg ett par rull uten hette etter padlingen, og det var beinkaldt i overflatevannet. Sånn type kjapp hodepinekaldt, selv om det nok blir enda kaldere utover året.

Merkelig nok er det mer utfordrende å rulle uten å kunne se noe særlig, så det kan være lurt å øve på ryllen med øynene lukket, og i mørket.
Mareng

Postby Miamaria » 05 Oct 2018, 11:48

Oktoberrulle gjennomført. Det var betydelig kaldere i havet her i går, enn det var i Lofoten sist helg. Høstens første brainfreeze er et faktum. Men denne gang fikk jeg til alle rullene, selv om det ble noen færre enn jeg så for meg. Denne gangen sørget jeg også for at det ble filma, ene runden med rulle på begge sider kan ses på Facebook, uvisst om man må være innlogget der for å se eller ei, men link er i hvert fall her (i tilfelle det funker):
https://www.facebook.com/marian.leonhardsen/videos/1870893286297816/?fref=nf
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 05 Oct 2018, 13:20

Ja, du må logge deg på for å se dette :(
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 05 Oct 2018, 13:38

Miamaria wrote:Oktoberrulle gjennomført. Det var betydelig kaldere i havet her i går, enn det var i Lofoten sist helg. Høstens første brainfreeze er et faktum. Men denne gang fikk jeg til alle rullene, selv om det ble noen færre enn jeg så for meg. Denne gangen sørget jeg også for at det ble filma, ene runden med rulle på begge sider kan ses på Facebook, uvisst om man må være innlogget der for å se eller ei, men link er i hvert fall her (i tilfelle det funker):
https://www.facebook.com/marian.leonhardsen/videos/1870893286297816/?fref=nf

Det går jo fint dette, men jeg ser du ikke liker det kalde vannet. Det finnes en måte å gjøre dette på, som gjør at du kan rulle i vann nært null grader og kun bli kald på leppene: En skikkelig dykkerhette, og en dykkermaske. Ingen kald hals, lyne, bihuler eller panne :) . Jeg bruker dette når jeg ikke gidder å bli kald og våt, og siden jeg ikke får vann inn i ørene med en god hette blir jeg heller ikke svimmel.. En padlehette er jo en ekstremt «light versjon» av en dykkerhette.

Jeg kan på det sterkeste anbefale waterproof sine hetter. Du kan ta mange rull og komme opp nesten tørr i håret, og de dekker panne, kinn og hake, en suveren passform. Jeg har vert gjennom mange dykkerhetter men disse er virkelig suverene. Alle dykkerne jeg kjenner bruker disse.

Jeg har faktisk en til overs i størrelse small som du kan få kjøpe for halv pris hvis det er interessant. (Ta hodemål først).
Mareng

Postby Miamaria » 05 Oct 2018, 14:19

hotshot wrote:Ja, du må logge deg på for å se dette :(

Fandens Facebook. Enda det er i en "offentlig" gruppe så er det kun innenfor deres egen offentlighet liksom. Buuu. *protest*
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Miamaria » 05 Oct 2018, 14:24

Mareng wrote:Det går jo fint dette, men jeg ser du ikke liker det kalde vannet. Det finnes en måte å gjøre dette på, som gjør at du kan rulle i vann nært null grader og kun bli kald på leppene:

Takk for det, men hvis jeg ikke skal bli helt superstressa om jeg velter i vanlig utstyr, så vil jeg ha det mest mulig realistisk. Så det er nok mer aktuelt å fjerne hetta og neseklypa enn å putte på enda mer jeg ikke padler med til vanlig. :)
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Mareng » 05 Oct 2018, 16:30

Skal man ha mengdetrening og få rullen best mulig inn i muskelminnet er det veldig nyttig med maske og skikkelig hette. Skal man kun ha «realistisk trening» blir det ikke mange rullene, og da er det vel ikke neseklype man blr bruke heller ;)

Jeg pleier å ta ett par «rå-ruller» før eller etter «hetteruller».
Mareng

Postby hotshot » 05 Oct 2018, 17:29

+1 Jeg syns tilbudet var bra

sist jeg var ute (se rapport), var det mer enn 10 grader i vannet, men jeg kjente iskremhodepinen komme snikende selv om jeg hadde hette. Denne var riktignok tynn og ikke helt tett ved tinningene. Neseklype bruker jeg for å hindre vann i bihulene; bortsett fra dette er det ett fett om den er der. Jeg ser ikke på dette som "luksus" som hindrer meg i å lære "ordentlig rulle". OK, maske begynner å bli litt dekadent, men det og bassengvann kan være nøkkelen til videre teknisk utvikling.

Ingen tvil: neste gang jeg kommer over dørstokken, blir det med en varmere hette av dykkermodell.
Og når jeg padler i kaldt vær/vann, er hette standardutstyr. Jeg har for lenge siden gått så langt at jeg har forskjellige hjelmer til forskjellige hettetykkelser! Dette er basic sikkerhet som sitter litt i ryggmargen etter mange år på elva.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

PreviousNext

Return to Off Topic