Månedsutfordring

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Re: Månedsutfordring

Postby Miamaria » 05 Oct 2018, 17:36

Mareng wrote:Skal man ha mengdetrening og få rullen best mulig inn i muskelminnet er det veldig nyttig med maske og skikkelig hette.

Jeg synes ikke maske er nyttig i det hele tatt for min del.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby TurboJens » 05 Oct 2018, 18:06

Har kjøpt en heldekkende maske (dekker munn. så man kan puste normalt. Og størresynfelt).
Får se hva som blir best i mitt tilfelle. Den dekker nok hetta, så det blir neppe særlig kaldt i hvert fall.
TurboJens

Postby Mareng » 05 Oct 2018, 18:28

Miamaria wrote:
Mareng wrote:Skal man ha mengdetrening og få rullen best mulig inn i muskelminnet er det veldig nyttig med maske og skikkelig hette.

Jeg synes ikke maske er nyttig i det hele tatt for min del.

Hmm, da tror jeg ikke du har prøvd maske i veldig kaldt vann. Den hindrer vann i 80% av ansiktet som er eksponert når man har hette på, så den hjelper veldig mye mot kaldt vann, i tillegg til at man slipper vann i nesen (som med neseklype) og kan se alt man gjør. Iskaldt vann i øynene er også mindre behagelig enn «tenperert vann over 10 grader».

Med en god dykkerhette, og en god maske, er det i prinsippet kun leppene og barten som blir våt.

Det lengste jeg har vert i 3 graders vann var i Narvik havn, i 90 minutter sammenhengene. Det er ikke lett å snakke normalt etterpå, for leppene er helt stive.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Miamaria » 05 Oct 2018, 19:17

Mareng wrote:Det lengste jeg har vert i 3 graders vann var i Narvik havn, i 90 minutter sammenhengene. Det er ikke lett å snakke normalt etterpå, for leppene er helt stive.

Nei du har rett, så lang tid har jeg aldri brukt på en rulle. Det har jeg ingen planer om heller. Jeg vet ikke hva du legger i "veldig kaldt vann", men jeg ruller i det vi har her hele året, inkludert i vann der det ligger is og flyter, stort kaldere enn det har jeg heller ikke tenkt å rulle i.

Så nei. For min del er maske ganske uinteressant.

Den hetta kunne vært noe, om jeg først skulle gå den veien. Men nei, heller mer realistisk enn motsatt. Mengdetrening tar jeg like godt i basseng.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Previous

Return to Off Topic