Page 1 of 1

Erfaringer med forhandlere

PostPosted: 28 Jul 2018, 07:15
by hotshot
Var innom Seabird nylig på deres nye adresse nord for Fredrikstad, vegg i vegg med den nye fabrikken.
Stedet ligger litt avsides og området preges av store mengder kajakk og kano skrog som venter på montering (og evt. resirkulering?). Den som har vært med noen år, vil vite at "blow-molding" er en produksjonsteknikk som krever store investeringer, men deretter er det bare å spy ut båter på løpende bånd. Tidligere kjenner vi stort sett bare Prijon og Eskimo som har produsert kajakker på denne måten. Eskimo ble så vidt jeg vet, tidligere produsert hos Prijion, men har i nyere tid hengt seg på hos en produsent av andre plastartikler. Jeg trodde Seabird hadde gjort noe lignende; det finnes norske produsenter som lager plastdunker osv. til industrielt bruk. Men de gutta jeg traff, påsto at Seabird hadde gjort en uavhengig satsing på egen produksjonslinje.

Den som er generelt nysgjerrig på blowmolding, kan finne mye info på nett, for eksempel
https://www.kautex-group.com/en-cn/abou ... s-stories/

Uansett, så opplever man at denne teknikken er så effektiv at den begrensende faktoren ser ut til å være etterarbeidet med tilpasning og montasje. Dette består i utskjæring av åpninger (sittebrønn og dekksluker), boring av skruehull, og montasje av innredningsdetaljer. Så hvis de sier at de er utsolgt på en modell som produseres i Norge, så betyr det at de har en haug med skrog som de ikke har gjort ferdig ennå. Jeg observerte også da jeg lettet på noen dekksluker, at utskjæringsarbeidet var temmelig slurvete gjort. Synd med slikt; den slags gjøres nok bedre i Kina! Verdt å nevne er også at egenproduksjonen p.t. er begrenset til billige modeller. Og den norske utgaven av Åfjord har et litt forskjellig skrog enn forgjengeren. Billigutgaven mangler skottvegger og er ikke forberedt for feste av lårstøtter, så den beskrives ganske korrekt som en skjærgårdskajakk for "hobbypadlere".

For øvrig er utsalget i Vestby altså flyttet, og butikken er enda mindre pretensiøs enn før. Og som før, vareutvalget var ganske utplukket såpass langt ute i sesongen. Det eneste jeg hadde planlagt å kjøpe, var noen par med neopren-sko, men de var selvsagt utsolgt i normale størrelser. Forventet ny forsyning i August. Men slik var det jo i Vestby butikken også, og når sant skal sies, så har jeg stort sett de samme erfaringene fra andre kajakkforhandlere. Firmaer som XXL er ikke noe særlig dårligere på slikt enn de fleste spesialforretninger. Dette er trist, og gjelder mange bransjer som selger dyrt og spesialisert utstyr. Tidligere har jeg vært "snill" og bla. kjøpt et ganske dyrt kamera i en spesialforretning. Jeg spurte ved kjøp hva jeg kunne forvente som "belønning" for å gi avkall på 3-400 kroner lavere pris hos Ellkjøp. De sa bedre oppfølging og service, noe jeg ikke kan si at jeg har fått...........

OK, er vi noe klokere?
Jeg tror Veltern vil være enig hvis jeg sier at vi må ta vare på gode forhandlere når vi finner dem. Det er noen få entusiaster der ute som gjør en stor innsats og som vi vil savne hvis de forsvinner. To som jeg vil fremheve er Eian i Mjøndalen og Strie Strømmer i Heidal. I tillegg til å drive butikk, er de også sentrale aktører i hvert sitt årlige padlearrangement.

http://www.striestrommer.no/

https://www.eian.no/

Re: Erfaringer med forhandlere

PostPosted: 31 Jul 2018, 10:21
by Miamaria
Skal noen fremheves så vil jeg tilføye Alfa Fritid i Tromsø. De er vi veldig glade for å ha i nord.

Re: Erfaringer med forhandlere

PostPosted: 31 Jul 2018, 11:15
by Kvase
Miamaria wrote:Skal noen fremheves så vil jeg tilføye Alfa Fritid i Tromsø. De er vi veldig glade for å ha i nord.

Har dere ikke en til der oppe Bjørns kajakk ?

Re: Erfaringer med forhandlere

PostPosted: 10 Oct 2018, 10:31
by veltern
Ja, det finnes heldigvis noen gode forhandlere! Forskjellen på en god og mindre god forhandler kommer klart til syne hvis det skulle oppstå en komplikasjon i form av feil eller skade på en nyinnkjøpt kajakk, ny eller demo. Enkelte forhandlere ordner opp i dette straks, med en god løsning for kjøper.
(Dessverre finnes forhandlere som ikke er villig til å godta feil eller skader på nyinnkjøpte kajakker, og kvier seg ikke for å forsøke å legge all skyld og ansvar over på kjøper. Til og med komme med direkte misvisende opplysninger, eller også gå tilbake på tidligere tilbud om godtagbar løsning for kjøper. Er blitt lurt én gang, - tapte 3-4 tusenlapper, det kan jeg leve med, selv om det ergrer meg.

Men tilbake til de gode forhandlere, det finnes de som strekker seg langt for å yte det beste for kjøpere av kajakker eller utstyr.

Re: Erfaringer med forhandlere

PostPosted: 12 Aug 2019, 11:05
by veltern
Et eksempel på en forhandler, som ønsker at kunden skal få en kajakk som passer:
Sende i går en forespørsel til en forhandler om en ny surfski modell i den lettere en lettere utførelse, og fikk følgende svar:

"Hei og takk for henvendelse
For tiden har vi kun glassfiber-versjon på lager.
Annen layup må bestilles og kan da først leveres sammen med neste container som blir til våren.
Hva er din høyde og vekt?
Hvordan tenker du bruke surfskien?
Dette for å se om du passer denne modell, eller om der er annen modell som er bedre egnet for deg/til ditt bruk."

Re: Erfaringer med forhandlere

PostPosted: 16 Aug 2019, 08:21
by veltern
En morsom translator-glipp i beskrivelsen for en utmerket kajakk, fra en anerkjent forhandler:
Beskrivelsen for surfskien Exrcize fra NK på handlerens nettside lyder:

"Exrcize er en ny surfski som er lett å padle, stabil og morsom - beregnet til mosjon, surfski og lett tur. Designet på de samme grunnprinsippene som våre raskere ski med mindre volum og mer rocker, er den rask, allsidig og lett manøvrert under forskjellige forhold. De skarpe og dype kuttene gir en tett fangst og et effektivt fremover."

Videre fra beskrivelsen av kajakken "Breeeze" på samme nettsted:
"Breeze er fullt utstyrt med alle høyteknologiske NK detaljer som karbon fotstøtte, karbon ror, deBrito selvstøtter, karbonhåndtak i siden av cockpit og en drikkeflaskeholder."
Dreneringsluke, eller bailer, har vi hørt, men "selvstøtter"? Har google translator vært frempå her?

Re: Erfaringer med forhandlere

PostPosted: 16 Aug 2019, 20:27
by kardam
For meg er det bare en butikk, Eian fritid!
Alltid god service og kunnskap bak disken. Vært fast kunde i alle år.