Google (bot), gunstig for oss, eller en parasitt?

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Google (bot), gunstig for oss, eller en parasitt?

Postby veltern » 20 Nov 2019, 10:57

Ser at forumet konstant har mange gjester, vanlige tall er mellom 20 til 30.
Derimot ofte kun én innlogget bruker, og det er Google (bot), en robot som leser, og lagrer, det som skrives her.
En konsekvens er at alt innhold her på forumet kan googles av alle.

Hvilken nytte har det for oss, altså vi som skriver og diskuterer her (og betaler litt for å holde liv i forumet, innimellom)?
Hadde vi hatt reklameinntekter, kunne det vært gunstig.
Men vi har, så vidt jeg vet, ingen reklameinntekter. Google, derimot har en reklameverdi delvis basert på antall "klikk" på sin søkemotor. Det vil si at Google kan tjene (om enn nokså lite) på at folk søker kajakkrelaterte tema og ledes til dette forumet.

Bør Google (bot) holdes ute fra forumet her?
Flere nettsteder, og fora, har rutiner for å holde roboter ute, bla. med bildegjenkjennings-prosedyrer.
veltern

Re: Google (bot), gunstig for oss, eller en parasitt?

Postby Admin » 20 Nov 2019, 13:07

Et interessant spørsmål som jeg mener har blitt diskutert tidligere, uten at jeg husker med hvem, hva eller hvor.
La oss være litt vill og gal og deaktivere alle botter og se om det har noen påvirkning.

Når det gjelder registrering av nye spamkontoer/botter har det problemet blitt løst ved at registrator må svare på noen "teite" spørsmål før kontoen blir aktivert. Med unntak av en klage som påpekte at man måtte være historienerd for å komme inn, har jeg ikke hørt noe mer. Det kan selvfølgelig være for at aktuelle klagere ikke klarer å fullføre registreringen :)

De eksisterende botkontoene er innebygd i forumsoftwaren og sikkert like utdatert som resten av forumet. Men det er nå veldig enkelt å skru av og på disse hvis det skulle vise seg å være nødvendig
Admin
Site Admin

Return to Off Topic