Seabird Designs Scott LV

stengt

Seabird Designs Scott LV

Postby KayaKid » 28 Oct 2014, 12:27

Scott LV fra Seabird Designs, en Brite Style kajakk som lystrer hvert et åretak. Rob Feloy har virkelig slått seg løs i designet på Scott. Den kommer i tre størrelser LV, MV og HV. Med min vekt på 75Kg og 176cm ligger jeg i grenseland mellom LV og MV men valgte å gå for LV (lav volum) som har en anbefalt padlervekt opp til 75Kg. Med bekledning var jeg litt usikker på om jeg ville være bra nok tilpasset kajakken men både sittebrønn og keyhole cocpiten var som støpt til meg og jeg følte jeg fikk god kontakt med kajakken. Den er også med sine 498cm ca 20cm kortere en MV (518cm) noe som engstet meg litt med tanke på vannkontakt og fart men den myten fikk jeg raskt avkreftet da Scott LV faktisk ble målt minst like rask i vannet. Når alt kom til alt mener jeg at så lenge du sitter komfortabelt, har den plassen du trenger og kajakken ligger bra i vannlinjen spiller ikke noen ekstra kilo padler noen stor rolle. Gå heller for passform (du kjører ikke slalom i for store sko?)
Leken, lett og veldig responsiv er velvalgte ord for å beskrive Scott. Med sitt brite style rocker skrog vel balansert ligger den som en engel i vannet og responderer fantastisk. Flat bunn burde tilsi at den har en sekundærstabilitet noe mindre en primærstabilitet men Rob Feloy har her funnet et design som motstrider dette. Både primær og sekundærstabilitet ligger høyt på skalaen noe som gjør Scott til en like fantastisk nybegynner kajakk som viderekommende. God kontroll i brått sjø og bølgesurf. En fantastisk stabilitet og en av de mest behagelige kajakkene å rulle i av de jeg hittil har testet. Den lystrer også hvert åretak lekent og er i mine øyne en helt fantastisk ”play boat” havkajakk.
Retningsstabilitet er også noe flere kan bli bekymret over med flat bunn og brite style, men heller her er det ikke mye å utsette med et helt fantastisk balansert skrog og med en bra trimmet senkekjøl (skeg) scorer også Scotten høyt som turkajakk. Lastekapasiteten er overraskende bra og har på min Scott LV testet med en totalvekt på 155Kg. Vel å merke at 15 kilo mindre hadde gjort den litt mer balansert og bedre i vannet, men den ligger alikevel godt i vannet. Fremre skott har bra volum. Bakre skott har litt knapp plass, men da til fordel for designet og egenskapene på kajakken som med sine knappe 36cm dybde i sittebrønnen gir den et fantastisk behagelig tyngdepunkt og gir rom for å rulle i ekte grønnlandsfølelse.
Hvis jeg skulle finne noe som helst negativt med denne kajakken er det eneste jeg har å utsette at jeg kunne tenkt meg at den ble levert med mindre knestøtter. De er i mitt syn noe for store og gjør entring og exit litt mer komplisert. Her har vel egentlig Seabird kommet meg i forkjøpet fordi de har faktisk på alle sine kajakker knestøtter som kan fjernes eller skiftes ut som er et stort pluss. Personlig har jeg valgt å bytte ut disse med Seabird Designs sine Qanik (http://kajakk.net/nor/shop/kajakk/greenland.p/qanik) støtter som er noe mindre. Dette er selvfølgelig etter smak og behag og erfaring. Scotten er også minst like leken uten knestøttene hvis en velger å ikke ha de på, noe som faktisk anbefales til nybegynnere. Verd å merke at jeg padler den minste Scotten som da personlig gjør at jeg foretrekker å kle på meg kajakken for mest mulig kontakt noe som automatisk tilsier at de orginale knestøttene blir i største laget for å komme inn og ut av kajakken.
Seabird Designs har virkelig fått frem det beste i denne kajakken og om jeg skulle valgt en ny etterkommer til min Scott LV…. Hadde jeg valgt den samme en gang til, og gjerne suplert med en i Polyethylen som kommer i MV våren 2015. Tenk…. En Scott som tåler ALT;)

Lengde: 498cm
Bredde: 53,3cm
Dybde: 35,6cm
Cocpit invendig: 80x40cm
Volum: 280L

les mer om spesifikasjoner på http://kajakk.net/nor/shop/kajakk/havkajakk.p/scott-lv

Roger W Raknes
Seabird Designs AS
Trondheim Kajakk Outlet
KayaKid

Re: Seabird Designs Scott LV

Postby Vea » 29 Oct 2014, 08:39

Denne hører vel egentlig mer hjemme under "Forhandlere Informerer"?
Vea

Postby hotshot » 29 Oct 2014, 09:58

Hmm ja, ser at dette vel er en flytting av originalen som lå under "kajakker", det uheldige med den er vel at den bare heter "test" og slik sett er lite synlig for folk som vil bruke forumet som "oppslagsverk". Slikt blir fort rotete, og i tillegg er det alltid en god ide å søke litt for å se om det finnes tilsvarende tråder fra før. For Scott så gjør det jo det, og da kan man evt. hekte seg på tidligere tråd og vurdere om man har noe nytt å tilføye eller om det bare blir en "reprise".
Sjekk her: viewtopic.php?f=8&t=4826
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 29 Oct 2014, 21:23

hotshot wrote: er en flytting av originalen som lå under "kajakker", det uheldige med den er vel at den bare heter "test" og slik sett er lite synlig for folk som vil bruke forumet som "oppslagsverk".

Det er bra at den bare heter "test", fordi dette etter min mening ikke er en review i vanlig forstand, men mer et utkast til en omtale av produktet i en reklamekatalog. Det kan man lese på firmaets nettsider, det. Stryker du hunden med hårene her?
Publisering av et slikt uhemmet reklameepos under dekke av vanlig forumbruker gir en flau smak. Det bør det vel også gjøre hos deg.

hotshot wrote:..alltid en god ide å søke litt for å se om det finnes tilsvarende tråder fra før. For Scott så gjør det jo det, og da kan man evt. hekte seg på tidligere tråd og vurdere om man har noe nytt å tilføye eller om det bare blir en "reprise".
Sjekk her: viewtopic.php?f=8&t=4826

Neida, nå synes jeg du forsøker å koste essensen i temaet under teppet. Reklameeposet i første innlegg her er ingen "reprise" av andre nøytrale forumbrukeres omtale av denne kajakken tidligere. Hvis du leser de andre omtalene ser du det, og de er slett ikke direkte reklame, slik jeg anser første innlegg i tråden her for å være.
Godværspadler
veltern

Return to Forhandlere Informerer