Ønsker en turracer

For privatpersoner :-)

Ønsker en turracer

Postby kosepadlern » 10 May 2017, 07:34

Ønsker meg en tur/trenings kajakk til mest bruk på flattvann men som gjerne kan takle litt bølger. Disse kajakkene har vel mange navn, men mest dekkende er kanskje turracer. Fint om det er ei luke eller plass så jeg kan få med meg litt bagasje til en dagstur. Trenger ikke å være av de aller letteste. Prioriterer heller at den tåler litt håndtering i forbindelse med transport på bil etc. Ser for meg modeller som f.eks Citius 55 og tilsvarende, men åpen for andre forslag. Kanskje en kort surfski/hybrid kan være noe.....
Ser for meg pris opp til 15 lapper.
------------------------------------------------
NDK Pilegrim Expedition
Thygesen GP
kosepadlern

Re: Ønsker en turracer

Postby veltern » 10 May 2017, 10:27

kosepadlern wrote:Ønsker meg en tur/trenings kajakk til mest bruk på flattvann men som gjerne kan takle litt bølger. .

Turracere (skjærgårdskajakker) er OK på flatt vann, men takler bølger mindre bra, er min erfaring. De er nokså flatbunnede, og har ofte små rorblad, som gir svak rorrespons i forhold til kursendringen i skrått møte med bølger.
Veltern har hatt noen slike skjærgårdskajakker opp gjennom årene, i 55 - 60 cm bredde, deriblant et par Bullet Tour .Har solgt unna alle slike, da surfski (riktignok noe smalere) takler vindbølger på ferskvann bedre.
Godværspadler
FFF - For Flattvannskienes Fremme
veltern

Postby kosepadlern » 10 May 2017, 19:29

veltern wrote:
kosepadlern wrote:Ønsker meg en tur/trenings kajakk til mest bruk på flattvann men som gjerne kan takle litt bølger. .

Turracere (skjærgårdskajakker) er OK på flatt vann, men takler bølger mindre bra, er min erfaring. De er nokså flatbunnede, og har ofte små rorblad, som gir svak rorrespons i forhold til kursendringen i skrått møte med bølger.
Veltern har hatt noen slike skjærgårdskajakker opp gjennom årene, i 55 - 60 cm bredde, deriblant et par Bullet Tour .Har solgt unna alle slike, da surfski (riktignok noe smalere) takler vindbølger på ferskvann bedre.

Interessant... Jeg har jo en NDK Pilegrim exp som er grei til hav og bølger, men synes det hadde vært morsomt med liiittt mer fart når jeg bare skal ta en tur etter jobben på innsjøene i nærheten. Snittfarten med den jeg har blir ca 6 -6,5 km/t når motivasjonen er god. Synes kurven for tilført kraft blir bratt når den passerer 7 km...
Sjelden det blir store bølger her, men det hender... Så en kort surfski fra 5.10 og oppover vil kunne fungere minst like bra? Ser det er et par greie Surfski i plast nå. Vekta plager ikke meg, om de går godt i vannet. Og gjør de det....
NDK Pilegrim Expedition
Thygesen GP
kosepadlern

Postby veltern » 10 May 2017, 22:57

kosepadlern wrote:... det hadde vært morsomt med mer fart når jeg bare skal ta en tur etter jobben på innsjøene i nærheten. Snittfarten med den jeg har blir ca 6 -6,5 km/t når motivasjonen er god. Synes kurven for tilført kraft blir bratt når den passerer 7 km...

Der er du inne på et essensielt punkt. Motstanden mot fartsøkning øker brått når båten når en terskelhastighet. Vanlige kajakker, (og noen surfski) som konstruksjonsmessig er innrettet mye mot surfing,- dvs. takling av bølger, og har ofte en markert krumning av kjøllinje, altså mye spring, eller "rocker". Jo mer krumning av kjøllinjen, jo lavere ligger terskelverdien for "brå økning i motstand" mot fartsøkning. Den terskelverdi du nevner er typisk for mange kajakker.
En middels smal, stabil, og velkonstruert surfski derimot vil kunne ha en terskelverdi godt over den du erfarer.

Surfski har mange fordeler, - man padler friere, har ikke følelsen av å sitte innelukket nedi en trang kajakk. Enklere utsetting fra strand, enklere reentring etter en eventuell velt, og båten fylles ikke med vann ved velt, osv.

En "folkesurfski" bør trolig ha mål omtrent i retning av den nye Nelo 510. Og være i plast (PE) for å tåle en støyt. Båtvekten betyr mest ved aksellerasjon, den merkes mindre i jevn fart, som "HotShot" også har vært inne på.
Godværspadler
FFF - For Flattvannskienes Fremme
veltern

Postby kosepadlern » 11 May 2017, 19:00

Likte uttrykket folkesurfski. :-)
Da er det valgets kval, Nelo 5.10, Epic V7 eller Vadja som jeg kjenner til av denne typen. Får stikke innom Bull og sjekke dem ut der. De har også et pakketilbud på Epic V7....
NDK Pilegrim Expedition
Thygesen GP
kosepadlern

Postby hotshot » 11 May 2017, 23:24

EnTil har nettopp lagt ut noen kajakker for salg. Litt langt unna mine trakter, men samlingen inneholder noen mulige kandidater.
Inuk er vel for eksempel både rask og sjøsterk. Nøkkelordet er kanskje "havracer"?
Ser at det har vært skrevet en del om erfaringer med disse kajakkene her på forumet.
Bruk søkefunksjonen........

Men 6,5 km/t? Det er ca 3,5 knop. Jeg lurer alltid på disse fartsmålingene i kajakktester.
Får meg til å føle at jeg padler sakte, men 3,5 knop ser jeg som oppnåelig i de fleste havkajakker i voksenstørrelse.
Blir litt spørsmål om hvor på kurven du definerer "turfart", Korte kajakker er ofte veldig lettpadlete i lav hastighet, men møter veggen ganske fort.
Nå sier de riktignok at NDK Pilgrim prioriterer manøvrerbarhet fremfor fart..........
Ser også at de sier at Pilgrim er egnet for små og lette padlere, det virker fornuftig utfra oppgitte mål.
Nå er riktignok Pilgrim Expedition litt lengre enn standardutgaven: 519 cm?
Antagelig vil du oppleve en merkbar fartsgevinst med en rettere kjøllinje uten så mye lengdeøkning.
Men det minner også på at dine mål er en faktor i valget.

Ser for øvrig at et enkelt søk i Finn på KAJAKK, Oslo og Akershus gir ganske mange tilbud som burde være interessante.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby kosepadlern » 14 May 2017, 12:08

Hastigheten jeg nevner er det jeg selv logger på GPS, men skal sies at det er maks på opptil 2 timers tur. Har prøvd andre kajakker og i grupper ser jeg at mange glir fra meg. Men du verden så trygg min føles i ruskevær. Tipper den er ganske lik Explorer i litt mindre skala (5.19) som passer for mindre padlere som meg.
Det jeg trodde skulle bli et enkelt valg på en kajakk til, ble til flere muligheter og valg enn først antatt.
Alternativene er begrenset til turracer som har lårstøtte. (Lettmann har det) eller surfski. Sliter litt med tanken på ikke å "sitte fast" til kajakken, men det må prøves.
Mitt bruk medfører litt "røff" håndtering med mye av og pålessing på høy bil og andre som låner den litt. Da må det bli en litt solid eller plast. Stellar S18/16S kan se ut som en kandidat som finnes på bruktmarkedet, eller en ny i plast om ikke noen har en for salg...
NDK Pilegrim Expedition
Thygesen GP
kosepadlern

Return to Kjøp og Salg