Vitudden Seagull Elite selges, hvit med blå dekor

For privatpersoner :-)

Vitudden Seagull Elite selges, hvit med blå dekor

Postby EnTil » 03 Jun 2017, 14:06

Senkekjølskajakk, glassfiber i tilnærmet nytilstand, Har såkalt "svengelstyring", altså ikke pedaler.

Her er en videosnutt der du ser en av forumets Seagull Elite-padlere nyte livet:

https://www.youtube.com/watch?v=CbCQmDHcUFs

Tilnærmet nytilstand fordi jeg aldri ble trygg nok i den til å bruke den til padling under de forhold der jeg likte den best (medsjøpadling med surf) Jeg utdyper:
Surfer utrolig godt i medsjø. Jeg kunne bruke roret og nærmest kjøre slalåm, svinge til ene og så til andre siden i medsjø i frisk bris og med hvit-toppede bølger. Det var en nærmest ekstatisk opplevelse, ingen annen rorkajakk har gitt meg slik manøvrerbarhet under surf. (Jeg mener å ha montert forlenget ror, beregnet på dobbeltkajakk, det er kanskje hemmeligheten?) Men, en liten advarsel: Jeg har opplevd slike lange surfer der jeg surfet gjennom forangående bølger og surfet videre bare en gang, var ca 65 år den kvelden, ikke så sterk, ikke så godt koordinert, ikke så dyktig padler, trass mange års padling. Jeg følte meg nemlig så utrolig utrygg da jeg skulle vende fra padling mot sjø og vind til padling i medsjø/medvind. Jeg var ikke kompetent til å tåle vind og bølger fra sida uten frykt under aktuelle forhold. Ikke kjekt. Så kom den berusende belønnningen på hjemturen. Fantastisk surf, og jeg følte meg 100% trygg hele veien hjem. Gikk til sengs med et stort smil. Men neste gang forholdene var slik, padlet jeg NDK Explorer og kunne vende fra mot- til medsjø helt avslappet. NDK Explorer surfet også på hjemturen som fulgte, men farta var mindre, jeg kunne ikke "kjøre slalåm" og Exploreren klarte ikke å surfe gjennom forangående bølge og fortsette surfen. Det finnes en eneste kajakk utenom Seagull Elite som jeg kunne skjøre slalåm med i surf (et lite stykke, kom ikke gjennom forangående bølge), og det var senkekjølskajakken Wilderness Systems Zephyr 155. En magisk uværskajakk som passer padlere helt opp til 195 cm og 95 kg (altså meg.) Min er nå solgt. Den er tryggere i uvær enn NDK Explorer, men langsommere på tur på flatt vann. En advarsel: Hvis du vil ha verdens beste uværskajakk, og er uunder 95 kg og ikke mer enn 1.95 høy, så kjøp WS Zephyr 155, IKKE den større 160. Den store ser nesten likedan ut, men den store mangler fullstendig magien. !55 er som en NDK Romany Classic for storvokste og tunge. Lette damer og menn bør heller velge Romany Classic som uværsbåt. Zephyr 155 blir da for "traust".

Hvorfor jeg skriver om andre kajakker enn den jeg averterer til salgs? Jeg vil ikke selge Seagull Elite til en som blir ulykkelig over kjøpet. Elite er ikke for alle, men den er til gjengjeld rå i medsjø for rett padler. Skal være god og rask også på flattvann, men der likte jeg bedre Current Designs Nomad (som jeg også skal selge.)

Hva det er jeg sier? Jeg sier at om du vil ha Seagull Elite, så bør du enten være en dyktig padler som vet hva du vil ha og hvilken kajakk Elite er, eller så bør du allerede disponere en mer sluttstabil kajakk og ha ambisjoner om etterhvert å lære å beherske Elite-n i bris og bølger.

Prisantydning 16.000 kr (nypris ca 31.000 svenske kroner -?- i Sverige for ny modell med pedaler)

Lagret i Ålesund, bør hentes her.

Min email-adresse er nå jangunnar.moe@hotmail.com
telefonnummer er 90 10 97 11, fasttelefon 701 43 394
EnTil

Return to Kjøp og Salg