Current Designs Nomad, glassfiber, gult dekk selges

For privatpersoner :-)

Current Designs Nomad, glassfiber, gult dekk selges

Postby EnTil » 03 Jun 2017, 14:51

Det er mulig min Nomad nå heter Nomad GTS, jeg må sjekke... Det er modellen med med minst volum.

Videoen nedenfor viser Nonad-en i surf.

https://www.youtube.com/watch?v=o59X88zb7T8

ubrukt (som enkelte andre jeg har/har hatt), og nå skal den selges.

Om Current Designs Nomad:

Du bør google navnet og lese omtaler, det er mye å finne på nettet. Min mening finner du her:

Nomad er utrolig lettpadlet på tur og er en trygg kajakk i bølger og vind. På rimelig flatt van og med lite vind kan selv lette og lite sterke padlere ha stor glede av den, fordi den er så lettpadlet. Du bør være rimelig sterk og ha litt dyktighet om du vil padle i frisk bris og bølger. (Det er ganske røfft da, hvite topper på de fleste bølgene og litt sprut fra sjøen av og til.) For om du da surfer i medsjø og skal vende til motsjø, så er det lett å vende fra medsjø til å ligge på tvers av vinden, men deretter kan det bli tungt å vende videre slik at du får snuten opp mot vinden.

Nomad er en rorkajakk og du må ha styrefart for å få effekt av roret. Hvis du mister farten, blir roret liggende som en aktiv senkekjøl, forankrer akterenden på kajakken så den driver mindre med vinden, mens ikke noe hindrer baugen i å drive med vinden. Løsningen, altså om du har mistet styrefart, er å HEVE RORET ! slik at det fungerer som et lite stormseil bak, som vinden kan få tak i. Så vender du kajakken som om den var en senkekjølskajakk (brit-style). Jeg lærte meg å få til dette i lett bris og bris, men sleit i frisk bris og høye (etter min standard) bølger i min High Volume utgave. Det var derfor jeg ville prøve Nomad standard som jeg nå skal selge, fordi den er 1,5 cm lavere enn High Volume i skroget. og derfor er lettere å vende opp mot vinden. Men jeg fikk altså ikke prøvd dette, jeg var for lang i bena for denne.

Nomad er en trygg kajakk i bølger og er usannsynlig lettpadlet på flatt vann til å være så stabil. Er dessuten vakker når du sitter i den og ser framover. (Ja, det betyr noe for meg...)

Sammenliknet med Vitudden Seagull Elite som jeg også skal selge, er Elite-n langt morsommere i surf grunnet den eventyrlige manøvrerbarheten. Nomad er mindre manøvrerbar i surf den er mer en trygg turkajakk enn en surfekajakk for høye bølger. Fartsmessig på flatt vann er disse to kajakkene nokså like. Enkelte påstår at Elite har litt høyere maksfart på flatt vann, men jeg fikk i så fall aldri nok fart til å erfare dette. På tur med kompiser i normal fart følte jeg at min Nomad high volume er helst litt mer lettpadlet enn Elite. Men kanskje er det fordi jeg føler meg tryggere i Nomad. Dette er subjektivt, ingen målinger foretatt.

Den STORE forskjellen er at Nomad kan de aller fleste padlere føle seg rimelig trygg i etter et par dagers padleerfaring. Elite, derimot? Hvis du ikke har padlet en stund, og har forhørt deg om Elitens egenskaper, da skal du undersøke grundig før du vurderer å kjøpe en slik. Elite er ikke for alle. Nomad er for de aller fleste. Til gjengjeld er Elite berusende for rett padler.

Prisantydning 18.000 kr (nypris ca 3.499USD ? Sjekk Current Designs hjemmeside!)

Det er vanskelig å få tak I Current Designs Nomad i Norge nå. Kursen på norske kroner gjør visst at den ikke importeres for tiden (har jeg hørt.)

Dermed blir vel dette en relativt sjelden mulighet til å få en slik i nytilstand nesten til prisen av en topp plastkajakk. (Zephyr 155 er visst over 16.000 hos BUll Ski og Kajakk på denne tiden av året, men er vel verdt det, bedre uværskajakk (les "frisk bris og mer") enn Zephyr 155 finnes ikke, påstår jeg.)

Til min Nomad kan jeg levere originalt Current Designs cockpit cover og originalt Current Designs spruttrekk i neopren nederdel og nylon overdel.

Selger også billig og god padlevest mm

Akkurat nå har jeg også Epic vingåre til salgs om du vil ha maks effektiv framdrift. Men den er Medium large, passer bare sterke padlere på langtur.

Kajakken er lagret i Ålesund, bør hentes her.

Min email-adresse er nå jangunnar.moe@hotmail.com
telefonnummer er 90 10 97 11, fasttelefon 701 43 394
EnTil

Return to Kjøp og Salg