Point 65 XP, gamle typen

Point 65 XP, gamle typen

Postby raster » 26 Aug 2010, 09:57

Har hatt den i ett ett år nå, padlet jevnt og trutt unntatt fra desember til februar. Lurer litt på andres erfaringer med denne, for det er ikke mye å se til den på forumet eller på sjøen. Må si det er en kajakk jeg er blitt glad i, den føles ganske rask og takler både vind og bølger bra. Meget god på retnings stabilitet (har både ror og skeg) men er litt vanskelig å ta krappe svinger med. Dette er vel eneste minus så langt, og gjør at jeg lurer litt på hvordan den blir i seriøs bølgelek..Vingler litt, ulastet, på primærstabilitet, men det ble jeg fort vant til, sekundærstabiliteten er meget god. God å rulle med.Den fungerer helt fint til flerdagers overnattingsturer.Dagluka er unødvendig stor, med liten åpning. Skulle gjerne hatt noe av denne plassen i hovedrommet bak.. 24-25 kg er helt greit løfte på biltaket. Finishen er ikke som ny lenger, blitt mye striper både under og over, men det kan vel godt synes når ting blir brukt? Cowboyentring har vært litt tricky med denne, med liten primærstabilitet og litt trang nøkkelhull cocpit, må vel bare øve mer..
Tiderace Xplore S,WS Tempest 165, Perception Vista (til salgs)

What is there that confers the noblest delight? What is that which swells a man's breast with pride above that which any other experience can bring to him? Discovery! -- Mark Twain
raster

Re: Point 65 XP, gamle typen

Postby Sven K » 09 Sep 2010, 10:15

men nuh er alle dine problemer over. :D du har anskaffet en amerikansk klassiker som takler bølger og vind bedre enn de fleste og som er manges førstevalg som rullekajakk. en kajakk du kan herje hemningsløst med, markedets beste sete og deck layup. etc jeg kan fortsette i det uendelige.. :shock:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Point 65 XP

Postby EFinne » 28 Sep 2010, 20:10

Synd det ikke kom i gang en diskusjon om denne flotte båten. Jeg har padlet glassfiberversjonen av xp siden våren og er så langt veldig fornøyd. (Har notert nesten 500 km til nå) Skroget går veldig godt i sjøen og den er veldig rask. Et lavt bakdekk gjør at den også er fin å rulle med. *thumright*

Det hadde vært artig å se litt meninger rundt denne båten. Rart det ikke er flere som har den, i og med at den er en knakende god båt.
Non sense makes sense.

Padler Point 65 xp classic
EFinne

Postby raster » 30 Sep 2010, 13:30

Ja enig. Hadde vært fint med flere kommentarer. Det går veldig mange av dem i Sverige. Er som sagt fornøyd, en knall kajakk. Men min vekt på 63 kg er litt lite og den blir mye bedre å padle med litt vekt i.
Tiderace Xplore S,WS Tempest 165, Perception Vista (til salgs)

What is there that confers the noblest delight? What is that which swells a man's breast with pride above that which any other experience can bring to him? Discovery! -- Mark Twain
raster

Postby K3- » 16 May 2014, 11:32

Point 65 XP Classic, den best bevarte "hemmeligheten" for padlere? Jeg kom over et pent eksemplar her om dagen, ikke ofte disse er til salgs her i landet - og for en kajakk :D Etter å ha padlet noen mil med denne (glassfiberutgaven, 25 kg) er jeg bare et stort smil. Den er like lettpadlet som Speedliner og Inuk, men har mye bedre sluttstabilitet enn disse, bra lastekapasitet og best av alt - den responderer veldig bra på kantesving også (min har både senkekjøl og ror). Siste turen (20 km) hadde jeg noe motvind første delen med ca halv meter bølger men farten (vanlig turfart) ble ikke påvirket nevneverdig (holdt greit ca 8 til 8,5 km/t i motvinden). Hele rundturen ble logget til 8,6 km/t gj.sn. Jeg sitter bra i setet, har fjernet ryggstøtten og heller lagt inn en skumkloss bak setet, noe som passer meg bra, legger også på at lag sitteunderlag på setet for å sitte noe høyere (originalsetet er lavt plassert). Padlestillingen blir bra med det relativt lave fordekket med "skråskjæring" for padletakene, Fotstøttene er solide og lett å justere uten å måtte fikle med rorvaierne, vaier er det egentlig ikke men snorer som gir seg litt under bruk og fører til at rorutslaget blir litt upresist, det eneste jeg egentlig har å utsette på båten. Nøkkelhull sittebrønnen var litt uvant men man kan fint sette seg i setet og føre beina inn (en etter en pga smal åpning forrest) selv forrige eier på 190 cm klarte det. Som sagt sitter jeg bra i setet med lår/knær under dekk og behøver ikke skreve mye heller pga nøkkelhullåpningen. Men pga samme åpningen kan man ikke sitte med knærne samlet ala racer/surfski men det kompanseres med at man ikke beøver å skreve så mye. Inntrykket så langt er at dette er en ypperlig kajakk, skulle jeg hatt bare en båt så måtte det blitt denne (eller noe tilsvarende). Det jeg er mest overrasket av (og fornøyd med) er at en så stø (sluttstø) kajakk kan ha slike fartsressurser, sluttstabiliteten kommer relativt fort og stritter kraftig imot når vannet når sittebrønnen. Hittil har jeg padlet den med lite last, fra tom til noen få kg bagasje. Jeg veier ca 70 kg og er 170 cm, har tidligere padlet VKV Elite, Inuk (2 stk), P&H Sirius (har også en P&H Bahiya og Capella for tiden) samt siste kajakk som var Speedliner og som nå er byttet ut med XP. Skal rapportere mer etterhvert.
Image
Endret: legger inn denne som egen "XP Classic" tråd: http://www.padleforumet.com/viewtopic.php?f=15&t=5608
Last edited by K3- on 26 May 2014, 08:25, edited 2 times in total.
K3-

Postby yr » 16 May 2014, 18:56

Har en padlekompis som vurderer sterkt å selge sin Point 65 XP

Grunnet overgang til Lettmann Biskaya *thumright*
yr

Postby hotshot » 16 Jun 2014, 08:21

Mulig kupp på Finn.no for de som bor nordpå?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=49269883
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Anmeldelser