Kelly Kettle

Kelly Kettle

Postby Kai'akk1 » 26 Sep 2010, 18:40

På bursdagen min før helga fikk jeg en Kelly Kettle av fruen. Hadde jo lest litt om denne før og den så ganske spennende ut. Har vel egentlig blitt litt bortskjemt med diverse gass og multifuel brennere de siste årene. Problemet med slikt utstyr er jo diverse deler som kan ryke og at man er avhengig av å ha med nok brennstoff til dem. Etter over 25 år med hundekjøring og mye uteliv har heldigvis ikke kunnskapen om å tenne et bål uansett forhold, blitt glemt. Og det å få fyr ute i skogen selv etter lange stunder med regnvær er egentlig ikke noe problem.
Så til mitt nye kokeapparat. Den finnes i 3 størrelser, dvs jeg tror det har kommet en større èn, men kan ikke se at den selges i Norge. Min er på ca 1,4 liter, egentlig veldig passe for å koke opp 1 liter vann. Størrelsen på denne er noe stor, men relativt lav vekt. Jeg fikk også med litt ekstrautstyr som grillrist og kjele med lokk. Alt kan pakkes inni kokern.
Første forsøk ble litt juksemetoden, satt i hagen og skava opp en vedkubbe, og brukte en tennbrikett for å få fyr. Det funka alldeles fortreffelig.
Men idag måtte jeg jo få testa dette skikkelig. Ruslet opp i skauen og brukte kun det jeg fant der. Litt tørre gress strå, små barkebiter og tynne tørrkvister fra grantrær. 1 fyrstikk var alt som skulle til, og det var fyr. Satte over 1 liter vann som kokte på drøye 3 minutter. Utrolig bra. Blir jo noe røyk og litt bål følelse av dette, men det er bare deilig det da. Ingen deler som kan gå istykker slik at man ikke får brukt kokern, dermed er drifts sikkerheten tatt vare på. Selve brennerskåla kan visst bli ødelagt over lang tids bruk, men utifra det jeg ser nå, er at den kommer til å tåle fryktelig mange oppfyringer før den tar noe skade. Denne brennerskålen selges separat som reserveutstyr. Mengden kvist jeg brukte for å koke opp 1 liter vann var overraskende liten, glemte å ta bilde av det, men det var egentlig bare noen håndfuller med småkvist.
Legger med noen bilder av herligheta som absolutt skal følge meg på kajakkturer og andre turer fremover. Den blir muligens noe stor i en liten dagstursekk, eller kanskje ikke...... *hello2*
Attachments
Kelly kettel.jpg
Kelly kettel.jpg (234.79 KiB) Viewed 4236 times
Kelly Kettel med utstyr.jpg
Kelly Kettel med utstyr.jpg (254 KiB) Viewed 4236 times
Selvbygget Baidarka 2013 (Thygesen kurs)
Selvbygget sørgrønlandskajakk 2012 (Thygesen kurs)
Zegul 520HV
Wildernes System Zephyr 155
Aleut turåre med bøyd skaft
Anders Thygesen åre 225
Anders Thygesen stormåre 180
Werner Camano 225
Kai'akk1

Re: Kelly Kettle

Postby Kai'akk1 » 26 Sep 2010, 21:32

fjernet
Last edited by Kai'akk1 on 13 Oct 2010, 22:51, edited 1 time in total.
Zegul 520HV
Anders Thygesen åre 225
Werner Camano 225
Kai'akk1

Postby lph » 07 Oct 2010, 10:39

Herlig :P Takk for anmeldelse, bet meg merke i denne tidligere, men lurte jo litt om den var praktisk i bruk eller bare "å, så utrolig kul!"

*ønsker meg til jul*

Syns at det er fint at den er miljøvennlig, ved å bruke småbrensel istedet for medbrakt gass som igjen genererer søppel, men også langt mer effektiv enn bål og mer skånsom. Ikke alltid det er så fint der mange har fyra bål.
lph

Postby Kai'akk1 » 13 Oct 2010, 23:02

Ja denne var vel litt sånn morsomt å ha ting, trodde jeg.......men den overgår forventningene mine. Den er effektiv, miljøvennlig, gir litt bålstemning, selv om bålet er bitte lite. Man er ikke avhengig av å måtte kjøpe brennstoff, med en god kniv eller øks klarer man alltid å skaffe seg tørr ved. Og som sagt det var ikke mye kvist jeg trengte for å koke opp 1 liter vann.
Det eneste negative er vel at den er noe stor. Men for meg betyr det ingenting. Er ikke noe problem å få den med i kajakken. Kjekk å ha med i bilen på diverse friluftsaktiviteter. Og for ikke snakke om når jeg er ute med bikkjene mine på sledetur. Vekta er lav, og man kan jo faktisk putte ting inne kokeapparatet for å spare plass da..... Blir artig å prøve denne over lengre tid og i forskjellige settinger. Men så langt...er jeg veldig fornøyd. Apropo det at det er et "lite" bål, skal ikke mye til for å slukke det og pakke det hele sammen for å reise videre. :D
Den ekstra kjelen jeg kjøpte med kan være grei å ha til å varme andre ting enn vann, og den tar heller ikke noe plass, dyttes inn i kokeapparatet under. *hello2* Grillrister og kjelestøtte er også ekstrautstyr, kjekt å ha.
Zegul 520HV
Anders Thygesen åre 225
Werner Camano 225
Kai'akk1

Postby lph » 09 Aug 2015, 12:27

*bump*

Har nå hatt Kelly Kettle en liten stund, og brukt den på en drøy ukes tur nedover svenskekysten. Tenkte det kunne være greit å komme med mine erfaringer.

Det er en stund før jeg tør å dra på lengre padletur med kun denne som fyring, selv sommerstid. Men når det er sagt er den et glimrende tilskudd til et gassapparat, om man har plass. Og den tar mindre plass enn man kanskje skulle tro, om man utnytter plassen inni, og dropper reservegassboks.

Vær beredt på å finpusse bål-skillzene, om du ikke har det godt inne. I fuktig, stille vær, når det nylig hadde regnet, klarte jeg ikke å få fyr på selv de tørreste kvistene som jeg lette grundig etter. Det gikk med masse fyrstikker, og etterhvert masse avispapir. Etterhvert tok vi med den tørreste drivveden vi fant, og kløyvde før bruk. Men litt av poenget er borte om man må ta med seg brensel, synes jeg. Og å vente og vente og VENTE om morgenen på kaffe fordi man må finplukke på et bittelite røykebål .... var frustrerende. Så et par-tre tennbriketter og kanskje et par smålister skal få bli med i pakka, selv om det er litt juks. En annen kjip ting er at all veden må brytes opp i veldig små biter. Ha med god kniv!

Men når det bare er litt tørrere ute er den helt fantastisk. Kluet er å få fyr. Når du har fyr koker vannet *utrolig* fort. Og den elsker trekk, så vindvær er ikke noe problem. Den bruker mere ved enn jeg hadde forventet, så når du er ute og samler småkvist kan du like gjerne ta med en større grein eller to, så har du til videre matlaging. Det kuleste er å fortsette å lage frokosten eller middagen på vedfyrt primus etter at vannet er kokt opp. Hobo Stove'en er bra til det. Grillrista og kjelestøttene blir igjen hjemme neste gang, de har for liten effekt syns vi. Men den lille kjelen var overraskende grei å bruke, akkurat passe til potet- eller eggkoking til to pers.

Siden det jo er vedfyrt så varierer effekten endel på Hobo Stove'en avhengig av hva du putter på når, så det er mest praktisk å ikke lage mat på den som krever jamnt høy varme, men tåler litt variasjon. Vann krever mye energi for å fosskoke, så til det funker det best å koke opp på Kettle'en, helle over og koke opp på nytt. Om du ikke legger på så mye ved dabber varmen gradvis av - og er bra til å bake pannebrød under lokk. Helt perfekt etter kaffevannkoking.

Vi var altså to personer, med Kelly Kettle medium med alt tilbehør. Vi lagde så godt som all mat (ordentlig mat, ikke tørrmat) på den etterhvert, men hadde gassprimus som supplement. Et ekstra pluss var å slippe bråket fra gassprimus ;-)
lph

Return to Anmeldelser