nordiske padleblader

nordiske padleblader

Postby knutz » 05 May 2011, 18:41

Av 10 oppnåelige poeng: norske bladet "padling: 3- :( svenske bladet "paddling": 9 *thumleft*
knutz

Re: nordiske padleblader

Postby 71` » 06 May 2011, 07:35

*hello2*
Der er jeg nok enig med deg Knutz.
På meg virker det Norske bladet padling useriøst,
spesielt når det kommer til de såkalte kajakktestene.
Jeg kjøper bladet padling pga. de turene som blir beskrevet
og som er foretatt i norske farvann.
Lenger nord og du blir våt på fotan.
http://isaksens.blogspot.com
http://nordkaperne.no
http://nssr.nordkaperne.no/
http://www.facebook.com/group.php?gid=352428206465
Cobolt Origo.
TM greenland.
CD Squall.
Lendal Kinetick g og Werner Ikelos bs c
71`

Postby bernt » 06 May 2011, 09:57

Jeg er enig i at testene kunne vært mye bedre, men at forskjellen skulle være så til de grader stor mellom Padling og Paddling er jeg ikke enig i. Utenom testene, synes jeg Padling er bedre (kanskje fordi jeg er norsk og vil lese om padling i Norge, men jeg er jo norsk :D ).

Men rett skal være rett. God testing krever ressurser som Padling ikke har. Så det er egentlig synsing om kajakker de har prøvd de skriver, og som sådan er jo artiklene ok. Det gjelder å ta det for det det er.

Personlig synes jeg Sea Kayaker (USA) har glimrende tester (og er et glimrende blad forøvrig), men de har ressurser til å teste kajakkene litt slik som en ingeniør ville testet, og legger bl.a. ut slike data på nettet: http://www.seakayakermag.com/2011/June1 ... Tspecs.pdf

Men som sagt, det krever ressurser (les "penger"), og opplaget til Padling tviler jeg på forsvarer det.

Jeg leser Padling og Sea Kayaker fast og Paddling sporadisk.
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby kajakkmann » 06 May 2011, 10:15

Interessant å vite hvem som står for disse anmeldelsene ?
fortsatt ingen gullkorn.....
kajakkmann

Postby Kokk » 06 May 2011, 14:15

Enig med Bernt. Og det er jo igrunn svært vanskelig å teste en kajakk objektivt, for folk er forskjellige og ikkje minst forskjellig utforma ræv! For ein skal jo site ei stund i en havkajakk, og sittekomforten/sittestillingen til kajakkene er veldig viktig.

Mange av dei mest omtalte kajakkene sit bl anna eg helt jævligt i. Mens andre sit eg som en konge.

Kansje det på sett og vis er enklere å forholde seg til testene om det var et fast testpanel med padlere fra ulik bakgrunn, der bakgrunnen var godt utdypet, td intervju på padlesiden.no, noe a la intervjuene på utenfor.no. Då kunne folk itentifisere seg med padlerene og kva dei foretrakk.

Td: om eg likte godt å padle i brott, og det var en av testerne som også gjorde det, så er det lettere å identifisere seg med hans synspunkt enn td en langdistanse padler eller en rekreasjonspadler.
Eller om det var en av testerene som hadde like fysiske mål som meg, da er det lettere å identifisere seg med den testeren.

Men alt i alt kjem en nok tilbake til dette med resusser.
Last edited by Kokk on 07 May 2011, 13:14, edited 1 time in total.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Ringperm » 07 May 2011, 09:43

Jeg liker Padling. Jeg liker at de klarer å variere innholdet og publisere artikler med et originalt utgangspunkt. Til og være et blad med såpass begrensede ressurser, så synes jeg de er flinke og alt annet enn useriøse.
Når det gjelder testene, så synes jeg de har kommet seg. Det vises at testeren har blitt mer kritisk og påpeker mangler der disse finnes. Riktignok så sitter jeg med inntrykk av at det kan bli litt mye flisespikkerier, men det viser ihvertfall at de prøver og at de har tatt hensyn til tidligere kritikk. Den siste anmeldelse av Valley Aquanaut Club, var både god og overraskende balansert/kritisk :)

Skal jeg henge meg opp i noe så er det prisen. Det koster 449 kroner for seks utgaver. Det er både dyrere og mindre for pengene enn hva man får fra en del andre mindre publikasjoner. Man snakker om småpenger, men det kan fort bli et prinsippspørsmål for mange potensielle kjøpere, tror jeg.

Jeg liker ikke det svenske Paddling. Dvs jeg misliker det ikke, men mesteparten av innholdet er meg totalt uinteressant. Som tidligere nevnt i tråden, så er det nok pga manglende svenske aner.

SK Magazine har jeg sluttet å abonnere på. Det ble også for kjedelig, da oppskriften var noenlunde den samme i hver utgave.

OP liker jeg bedre og de har også blitt flinkere til å variere. Men de har en tendens til å publisere for mange og lange tur-rapporter fra småøyer i skottland. En slik rapport bør begrense seg til to sider, og ikke fem. Kvaliteten på anmeldelsene her er sterkt varierende. Her burde de tatt et tak og hevet seg. De som er gode, er virkelig gode. Men dessverre så er de fleste under middels. Anmeldelsen av Rockpool Taran og et par av Tiderace båtene er eksempler på dette. Prisen er god og muligheten til å kjøpe et online abonnement bør gjøre dette til et av de mer attraktive padle publikasjonene i verden

Norsk Padling - 7
Svensk Paddling - 3 Hadde jeg vært "svenskofil" så hadde dette sikkert fått 7 eller 8
SK Magazine - 4
Ocean Paddler -7
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby knutz » 07 May 2011, 19:51

Ringperm wrote:

Norsk Padling - 7
Svensk Paddling - 3 Hadde jeg vært "svenskofil" så hadde dette sikkert fått 7 eller 8

Med all respekt, Ringperm. Enten må du være alvorlig angrepet av analfatisme. Eller så vil du rett og slett ikke innrømme at svenskene for en gang skyld går utenpå oss :)
knutz

Postby Kokk » 07 May 2011, 19:57

Med all respekt Knutz, men det må jo ver et alvorlig tilfelle av respektløshet overfor Ringperm om du ikkje kan godta at han sitter inne med egne meninger ;)
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Ringperm » 07 May 2011, 21:04

knutz wrote:Med all respekt, Ringperm. Enten må du være alvorlig angrepet av analfatisme. Eller så vil du rett og slett ikke innrømme at svenskene for en gang skyld går utenpå oss :)

Med all respekt, Knutz. Enten må du være alvorlig angrepet av analfatisme. Eller så har du rett og slett ikke tatt deg bryet med å lese hva jeg skriver.

Men for å prøve å forklare, så er min vurdering basert på det faktum at jeg er revnende likegyldig til det meste som står om svensk padleorganisasjon, svenske symposium, de fleste svenske padle-destinasjoner og mye annet svensk. Og at jeg heller ikke finner det svenske skriftspråk like fascinerende som nordmenn på harrytur, hjelper heller ikke på. Da foretrekker jeg heller engelsk fremfor svensk og forsåvidt også dansk.

Men for all del, jeg liker svenske jenter, svensk barnelitteratur og forsåvidt også mesteparten av det svenske folk. De er et ressurssterkt folkeslag og alt det der. Mye flinkere enn oss nordmenn på det meste egentlig.

Hadde jeg derimot vært harry-norsk, svensk wannabe eller bare svorsk, så er jeg sikker på at jeg vært i bedre stand til å nyte de skrevne svenske padlegleder mye mer. Og derfor gav jeg en sekundær karakter på 7 eller 8. Dette skulle være mer enn godt nok "bevis" på at jeg anerkjenner at den svenske blekka holder høyere kvalitet enn den norske. Hadde jeg hatt gleden av å ha den svenske skjærgården et steinkast unna, så hadde også Paddling vært mye mer aktuell og lesbar for min del.

Men nå er det nå slik at jeg kommer fra Stavanger, her snakker vi stavangersk og selv om vi siddiser ikke alltid liker å innrømme det så er vi en del av kongeriket Norge. Og Norges beste padleblad skriver om norske padleorganisasjoner, norske symposium og norske padle-destinasjoner. Og forsåvidt også mye annet norsk. Derfor er bladet mye mer aktuelt for meg. Og jeg setter større pris på å lese det, på tross at dets tynne innhold.
Og det er jo det som teller, at et blad gir meg større leseglede enn et annet. Om det gjør at noen oppfatter meg som analfabet, mentalt tilbakestående eller bare teit er meg også revnende likegyldig.

Så der Knutz. Der fikk du det inn med teskje. På dårlig norsk med, kommafeil, ord delings feil, skrifefeil og diverse grammatiske utskeielser. Akkurat som i Norsk Padling. Men jeg håper du forsto det likevel. :)

Hvis ikke, så henvises det til John Cleese. Hans sluttpoeng er noenlunde det samme som mitt. Men med litt mer klasse over seg.
God fornøyelse :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w1IJiAXjj7k[/youtube]
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby knutz » 07 May 2011, 21:27

Kokk wrote:Med all respekt Knutz, men det må jo ver et alvorlig tilfelle av respektløshet overfor Ringperm om du ikkje kan godta at han sitter inne med egne meninger ;)

Et utslag av det allment kjente vestlandstungsinnet, Kokk :?: ;)
Last edited by knutz on 07 May 2011, 21:45, edited 1 time in total.
knutz

Next

Return to Anmeldelser