Valley Q-boat

Re: Valley Q-boat

Postby 29er » 04 Sep 2011, 21:48

Kostertur helga 2. til 4. september.
Fantastisk padling på utsiden av Kosterøyene. Det blåste ganske bra (jeg har ikke sjekket vindmålere, men det gikk hvitt). Ca 2m høye dønninger som reiste seg bra på grunnene, og vindbølger i alle retninger på der igjen. Vi fant mange lekesteder mellom Ursholmerna og spissen på Nord-Koster, og Q fikk kjørt seg bra ;) Vi padlet et stykke ut, surfet tilbake (vindretningen tok oss stadig nærmere Nord-Koster), padlet ut igjen og surfet tilbake. På denne måten sikk-sakket vi oss helt fra Ursholmerna til spissen på Nord-Koster der vi fant en alldeles perfekt lekeplass med glatte, ca 2 m høye bølger. Q imponerte med gode egenskaper:

- Lett å kontrollere på surf (men jeg surfet ikke like fort på de mindre bølgene som en padlekamerat med Epic 18E).
- Ikke fullt så lettsvingt på surf som brutters Avocet (men så er Q 60 cm eller noe slikt lengre).
- Lett å kontrollere med vind og bølger "fra alle kanter", men må gjetes. Fraværet av senkekjøl gjør at den svinger fort på tvers av bølgene hvis jeg ikke følger med.
- 6 t padling i morsomme forhold, med mye leiking = ikke en dråpe vann i noen av lukene. Jeg er imponert - det står tross alt vann godt inn på lukedekslene når jeg kantesvinger kajakken!
- Q ligger rett bak Nordkapp i fart i bølger, men ikke mer enn at jeg greit fulgte de tre padlekompisene med Nordkapp.
- Jeg på 110 kg hadde ikke noe problem med å dra på helgetur i Q. Og med tanke på at en ukestur stort sett bare ville kreve mere mat og vann, så vil jeg si at en ukestur går greit for meg og Q.

Der Q virkelig skinner er når turen går i forhold der det hele tiden må svinges rundt skjær, inn i trange passasjer osv
Mer følger :D

Harald
29er

Postby knutz » 05 Sep 2011, 20:42

29er wrote:Kostertur helga 2. til 4. september.

Der Q virkelig skinner er når turen går i forhold der det hele tiden må svinges rundt skjær, inn i trange passasjer osv
Mer følger :D

Harald

Ikke no problemm, harru ror, veit du, Harald *thumright* OG: like morsomt i høye bølger :D
knutz

Postby 29er » 05 Sep 2011, 21:22

Selvfølgelig, men det er nå litt morsommere å styre kajakken med styretak enn ved å tråkke på en pedal ;)

Men alle hadde det morsomt på denne turen, selv de to (av 14) med ror på kajakken...

Harald
29er

Postby knutz » 05 Sep 2011, 22:13

29er wrote:Selvfølgelig, men det er nå litt morsommere å styre kajakken med styretak enn ved å tråkke på en pedal ;)

Harald

Men...som du sier, ved å tråkke på pedaler kan man rett og slett bare hengi seg til bølgene. (kun styre litt av og til med åra) Herlig :D
knutz

Postby 29er » 29 Jun 2012, 21:35

Soga om Harald og Mr. Q endte med at kajakken blei solgt. Det hadde ikke noe med egenskapene eller kvaliteten å gjøre, dette er en veldig morsom og ekstremt sjøsterk kajakk, og kvaliteten var - som typisk for Valley - skyhøy. Men bakre del av sittebrønnen ble rett og slett for trang for mine litt kraftige lår. Kunne byttet til skumsete som ville gitt meg en cm eller to i ekstra høyde, men solgte i stedet kajakken når jeg fikk en kjøper. Konkusjon? Jeg har enda ikke prøvd noe som kan matche Nordkapp Std, men har lyst til å prøve flere båter før jeg bestiller evt ny Nordkapp i karbon: North Shore Atlantic, Valley Pintail, Arrow Play, P&H Cetus 17.10 HV og ikke minst den nye Valley Gemini SP og P&H Delphin for å nevne noen... Men kanskje aller mest NDK Explorer HV? Har fleipet litt med denne "Volvo`en" tidligere, men ser at den har mange av de egenskapene jeg ønsker meg. Dessuten skulle jeg gjerne prøvd rorkajakken Rockpool Taran :ugeek:

Harald
29er

Previous

Return to Anmeldelser