Valley Q-boat

Valley Q-boat

Postby 29er » 05 Jul 2011, 08:19

En start på en omtale/anmeldelse av Valley Q-boat/Qarajaq/Anas Acuta HV - kjært barn har mange navn :D

Min Q:
Båten er et standard Valley-støp. Veldig pent, helt uten feil. Kajakken ble opprinnelig laget for en kunde som ville montere Kari-Teks hydrauliske senkekjøl, men kunden avbestilte. Ronny på God Tur tipset meg om kajakken, og litt fasinert av tanken på en ekstremt svingbar havkajakk helt uten hjelpemidler så slo jeg til. Lukene er helt tette, noe som er viktig - dette er en "våt" kajakk! Setet er forrige generasjon Valley plastsete - mulig jeg kommer til å bytte til siste versjon etter hvert, det er en del mere komfortabelt.

Komfort:
Sargen på sittebrønnen er ganske lav, jeg blir sittende med knærne ganske presset ut mot siden og sitter ikke så komfortabelt som i Nordkapp Std (som etter min mening er en av de mest komfortable kajakkene som finnes). Men etapper på 2-3 t går helt greit. Jeg har borret et sett nye hull på begge sider av setet, så jeg kan flytte det litt fram og tilbake. Har setet i original (bakerste) posisjon nå, og det gjelder for det som er skrevet under. Flytter jeg setet 2-3 cm fram så blir sargen noe høyere, med en økning i komfort. Mer om dette når setet flyttes fram.

Fart:
Når jeg padler Q, så føles den en del langsommere enn min gamle Nordkapp Std. Men når jeg målte med GPS, så viste det seg at det ikke er så stor forskjell. Har bare testet med en 197 cm Werner Powerhouse elvepadleåre så langt, og da er 12,6 km. t foreløpig maksfart (stille vann). 7-8 km. t er en passende turfart for lange etapper. Med samme åre fikk jeg Nordkapp Std opp i 12,8 km. t. (mener jeg å huske - jeg skal re-teste i sommer). Kommer tilbake til målinger med Epic Large Wing (216cm), Werner Kalliste (220cm) og en bøyd Thygesen GP på 230 cm.

Manøvrerbarhet:
Her er Q helt fantastisk. Reagerer enormt på kantesving og er mye mere lettsvingt enn Nordkapp Std (for meg - jeg veier nesten 110 kg, dette er nok annerledes for en padler på f.eks 80 kg). Kantes kajakken så langt jeg klarer (vannet kommer opp på bakluka), så skjærer den en krappere svingbue enn alt annet jeg har prøvd av havkajakker med unntak av "lillesøster" Anas Acuta.

Mer følger :D

Edit: Lagt til info om kajakken

Harald
(Obs! Brutter er deleier i Valley- og Rockpoolimportør Kajakkentusiasten(e), og jeg kommer antakelig til å jobbe en del for dem i form av tekst osv).
Last edited by 29er on 05 Jul 2011, 08:34, edited 4 times in total.
29er

Re: Valley Q-boat

Postby 29er » 05 Jul 2011, 08:27

Et par ord om svingbarheten:
Jeg lot min 14 årige nevø låne Q når vi padlet til sommerleiren på Hvaler for et par uker siden. Han hadde kun erfaring med elvekajakker fra før av, hadde knapt sittet i havkajakk i basseng en gang (tror han rullet med TeleTos Aquanaut Std et par ganger i vinter). Han sleit i starten veldig med at kajakken svingte opp mot vinden (det blåste bra - SK rapporterer om 12 m i sek den aktuelle dagen, og noen av vindkastene var nok betydelig over det - vi sleit i hvert fall med veldig langsom framdrift ;) ). Når han forstod hva kantesving var, så bedret det seg en del. Men han slet fremdeles. Jeg byttet etter hvert kajakk med han på tilbakeveien, og smilet hans ble mye bredere når han oppdaget hvor retningsstabil en Rockpool GT var i forhold til en Q uten senkekjøl...

Harald
29er

Postby 29er » 05 Jul 2011, 10:35

Forresten - noen tanker om å lese kajakkomtaler:
Jeg kan ikke få understreket sterkt nok hvor viktig det er å selv prøve kajakker man er interessert i. En omtale er bare et gitt antall personers erfaring, og sier ikke så mye om hvordan du selv vil oppleve kajakken. Vi opplever ofte kajakkene veldig ulikt, både når det gjelder stabilitet, komfort/sittestilling, egenskaper i sjø, fart osv. Dette har med personlig erfaring å gjøre, det har med kroppsvekt og størrelse å gjøre, det har med ferdighetsnivå å gjøre og det har med interesse å gjøre.

Litt om meg selv:
Jeg er 191 cm høy, veier (endelig) litt under 110 kg. Foretrekker havkajakker av engelsk type med senkekjøl, men har også hatt gode opplevelser i havkajakker med ror, f.eks Current Designs Extreme (Nomad). Begynte med elvepadling i 1976, og konkurrerte i slalåm og utfor til ca 1981. Forstatte med elvepadling, og har opp gjennom årene både padlet elvekajakker og åpne elvekanoer. Begynte med havpadling i 1979 i en helt ribbet Nordkapp HS (ikke luker, skott, senkekjøl eller noe som helst - bare skrog, dekk, sittebrønn og sete :D ). Begynte å padle racerkajakk (flattvann) i 1980, og har siden den gang padlet nok racer til å fremdeles klare å padle min kjære Struer Cleaver X rimelig greit. Har padlet mest hav de siste årene, men tok opp elv for fullt igjen da jeg kom i kontakt med Notodden PK for et par år siden. Liker best padling der jeg kan bruke hele repetoiret av teknikker for å styre og navigere. Er veldig glad i frisk bølgepadling, brottpadling og kajakksurfing. Alt dette bidrar til at jeg foretrekker de kajakkene jeg gjør - jeg kjenner mange som ikke er enige med meg *thumright*

Harald
29er

Postby Sven K » 05 Jul 2011, 11:36

jeg prøvde å være nøktern, harald. jeg så selv at enkelte av bølgetoppene ble "blåst av" og at det var bra med skumstriper.jeg var utpå en liten tur, så det kan godt ha vært mer.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 05 Jul 2011, 18:22

dessuten. jeg stoler på din vurdering, men vil gjerne høre om turen.. Slikt er lærerikt.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby K3- » 05 Jul 2011, 19:00

29er wrote:Fart:
Har bare testet med en 197 cm Werner Powerhouse elvepadleåre så langt, og da er 12,6 km. t foreløpig maksfart (stille vann). 7-8 km. t er en passende turfart for lange etapper. Med samme åre fikk jeg Nordkapp Std opp i 12,8 km. t.

Dette er jo relativt kjappe kajakker da. P&H Sirius husker jeg at jeg klarte å presse opp i 13 km/t men da satte den seg kraftig på "rumpa" . Inuken får jeg opp i ca 13,5 km/t (og både Sirius og Inuk går jo for å være raske/lettpadlede). Til sammenligning får jeg Bullet (Elite) opp i over 16 km/t (på en god dag :? ) Inuken har en "komfortfart" på ca 8-8,5 km/t mens f.eks TM Greenland ligger ca 1 km/t etter på langtursfart, det samme gjelder TM Reval Mini (vi har begge disse i "familieflåten") Når det gjelder Reval Mini synes jeg at den er "ganske" lik Nordkapp LV (undervannsskroget). Er det noen som har sammenlignet disse to?
K3-

Postby 29er » 05 Jul 2011, 21:54

SK wrote:jeg prøvde å være nøktern, harald. jeg så selv at enkelte av bølgetoppene ble "blåst av" og at det var bra med skumstriper.jeg var utpå en liten tur, så det kan godt ha vært mer.

Jeg ordla meg litt klønete, jeg tror din vurdering stemmer bra, Sven. Vi hadde ikke med oss vindmåler, så det blir bare snakk om "opplevd vindstyrke" uansett. Det som var interessant for oss var at det blåste såpass at det til tider ble liten framdrift. Ellers var ikke forholdene noe problem, bortsett fra at en av de som hadde padlet oss i møte sleit litt med en mye raskere og ustøere kajakk enn den resten av oss padlet. Når vi da fikk noen tilfeller av sleping, gled han fra oss (klarte ikke padle den ustøe kajakken rolig i bølgene, måtte dra på for å holde balansen) og fikk en litt tvilsom svømming der han fikk hjelp av en lokal motorbåt som var nærmere han enn det vi var.

Men ellers en problemløs tur, bortsett fra at den var slitsom - vi brukte 5t på 15km ;)

Tilbake til Q-boat, mere om den etter helgas padling.

Harald
29er

Postby Sven K » 05 Jul 2011, 22:02

topografi og slikt kan forsterke..såå lang tid? da var det nok mer...nuvel Q-båt.
ps . jeg håper du kan skrive litt om din opplevelse av rockpoolen, med tid og stunder.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby 29er » 17 Jul 2011, 19:06

Den lovede rapporten fra forrige helgs havpadling uteblir dessverre - en god padlekompis la beslag på Q og forelsket seg så hodestups at han selv bestilte en ny Q-boat Extreme (uten senkekjøl) med en gang *thumright* Jeg "måtte nøye" meg med en Valley Etain - mer om den i en annen tråd seinere. Kommende uke skal jeg eksperimentere litt med seteplasseringen på stille vann her oppe i fjellheimen, har flyttet det 2-3 cm lenger fram nå i forhold til da jeg sist var ute i bølger.

Forresten: Padlekompis Jostein padlet min gamle Anas Acuta sist gang jeg var i `havna. Jeg angrer på at jeg solgte den - vakrere kajakk finnes ikke!

Harald
(som får litt samme følelse av en havkajakk helt uten hjelpemidler som ror eller senkekjøl som jeg får av singlespeed terrengsykler - min Gary Fisher the Rig er favorittsykkelen for tiden - Sheldon Browns utsagn om at det ikke er før du dropper girene at du virkelig opplever syklingens sjel stemmer godt... ;) )
29er

Postby 29er » 15 Aug 2011, 08:05

På entusiasttreffet i Nevlunghavn i går (14.august) var det morsomme forhold og grov nok sjø til å kunne si en del om sjøegenskapene til Q. Vindbølger rundt meteren, og enkelte dønninger på 1,5+ lengst utenfor Bramskjæra og ved tuppen utenfor Saltstein ga mulighet til bra surf på noen av leikestedene.

Bølger generelt: Q går mykt og vakkert i sjøen, men nok ikke fullt så silkemykt som Nordkapp. Den er veldig lettmanøvrert i bølger. Et kjapt sveipetak og en liten hoftevrikk på toppen av en bølge er nok til relativt store retningsforandringer, og kajakken er lett å holde på kurs selv om den ikke har senkekjøl. Den er relativt våt, den skarpe baugen går litt inn i bølgene før den løfter seg, noen som gir litt sjøsprut - våtere enn Nordkapp. Føles trygg og forutsigbar uansett bølgeretning/vindretning, men må hele tiden gjetes for at den ikke skal stikke til en av sidene når bølgene kommer på skrå bak fra. Dette hadde selvfølgelig vært helt problemløst om kajakken hadde hatt senkekjøl, uten senkekjøl så må dette korrigeres med kjappe sveipetak og en rask hoftevrikk :D

Manøvrerbarhet: Q er superlettsvingt, kanskje en av de mest lettsvingte 5,5 m havkajakker jeg har prøvd (5,48m for å være nøyaktig). Selv med stivheten i mine snart 52 år gamle hofter skjærer den krappe svingbuer når den kantes, og den responderer veldig godt på sveipetak og baugtak.

Sittestilling/plassering av sete: Jeg padlet med setet ca 2 cm foran original seteplassering i går. Dette øker komforten nesten dramatisk da lårene kommer godt innunder sargen. Kommer nok til å la det være plasseringen jeg bruker fra nå av. Jeg måtte - som tidligere nevnt - borre et nytt sett med hull i setet for å kunne flytte det fram. De nye Valley-setene har imidlertid to sett hull ferdig fra fabrikk slik at det blir enda enklere å eksperimentere med seteplassering.

Ok, mer etter neste tur ;)

Harald
29er

Next

Return to Anmeldelser