Min Q:
Båten er et standard Valley-støp. Veldig pent, helt uten feil. Kajakken ble opprinnelig laget for en kunde som ville montere Kari-Teks hydrauliske senkekjøl, men kunden avbestilte. Ronny på God Tur tipset meg om kajakken, og litt fasinert av tanken på en ekstremt svingbar havkajakk helt uten hjelpemidler så slo jeg til. Lukene er helt tette, noe som er viktig - dette er en "våt" kajakk! Setet er forrige generasjon Valley plastsete - mulig jeg kommer til å bytte til siste versjon etter hvert, det er en del mere komfortabelt.
Komfort:
Sargen på sittebrønnen er ganske lav, jeg blir sittende med knærne ganske presset ut mot siden og sitter ikke så komfortabelt som i Nordkapp Std (som etter min mening er en av de mest komfortable kajakkene som finnes). Men etapper på 2-3 t går helt greit. Jeg har borret et sett nye hull på begge sider av setet, så jeg kan flytte det litt fram og tilbake. Har setet i original (bakerste) posisjon nå, og det gjelder for det som er skrevet under. Flytter jeg setet 2-3 cm fram så blir sargen noe høyere, med en økning i komfort. Mer om dette når setet flyttes fram.
Fart:
Når jeg padler Q, så føles den en del langsommere enn min gamle Nordkapp Std. Men når jeg målte med GPS, så viste det seg at det ikke er så stor forskjell. Har bare testet med en 197 cm Werner Powerhouse elvepadleåre så langt, og da er 12,6 km. t foreløpig maksfart (stille vann). 7-8 km. t er en passende turfart for lange etapper. Med samme åre fikk jeg Nordkapp Std opp i 12,8 km. t. (mener jeg å huske - jeg skal re-teste i sommer). Kommer tilbake til målinger med Epic Large Wing (216cm), Werner Kalliste (220cm) og en bøyd Thygesen GP på 230 cm.
Manøvrerbarhet:
Her er Q helt fantastisk. Reagerer enormt på kantesving og er mye mere lettsvingt enn Nordkapp Std (for meg - jeg veier nesten 110 kg, dette er nok annerledes for en padler på f.eks 80 kg). Kantes kajakken så langt jeg klarer (vannet kommer opp på bakluka), så skjærer den en krappere svingbue enn alt annet jeg har prøvd av havkajakker med unntak av "lillesøster" Anas Acuta.
Mer følger

Edit: Lagt til info om kajakken
Harald
(Obs! Brutter er deleier i Valley- og Rockpoolimportør Kajakkentusiasten(e), og jeg kommer antakelig til å jobbe en del for dem i form av tekst osv).