AWS Active URSUIT 4-Tex -Tørrdrakt. Les: TØRR

AWS Active URSUIT 4-Tex -Tørrdrakt. Les: TØRR

Postby Chat17 » 02 Sep 2011, 09:35

Etter mange gode råd her på forumet om tørrdrakter kjøpte jeg Ursuit . Har nå prøvd Ursuit 4-Tex ganske mye ved rull og tull. Potte tett. Puster greit. Lett på - avkledning. Neoprenhalsen gjør at jeg ikke får kvelingsfornemmelser. Halsen er tett, uten at jeg bretter den inn 2 cm.
Det er et enkelt og flott plagg som krever lite vedlikehold, og man slipper latex mansjettutskiftninger hvert andre år. Kvaliteten ser bra ut, og det bør den være for å forsvare prisen. Den pakker svært lite, så på helgeturer sommers tid med stekende sol er den grei å ha med i kajakken som sikring eller til rull og tullaktiviteter på turen.
Det beste med drakten er at jeg kan skifte til Ursuiten hjemme, hive kajakken på bilen. Rulle og tulle. På land tørker drakta kjapt! Da kan jeg sette meg i bilen og kjøre hjem i en drakt som er tørr utenpå, men med en svett og klam kropp inni som venter på å gå rett i en dusj. Drakta tørker på 10 minutter. Genialt! Et herlig plagg for hverdagspadling. Jeg er 178 cm med normal kropp og skonr: 43. Har drakta i str. medium Den strammer litt opp i stumpen, og den er litt liten i foten. Romslig form i overkroppen gjør at innerplagg får luftig plass. Takk for gode råd her på forumet. Jeg er veldig fornøyd med Ursuiten, den kler mine behov veldig bra.
Necky Chatham 17 Carbon, Cobolt Mentor, Lendal AQ, Werner BS Cyprus
Chat17

Re: AWS Active URSUIT 4-Tex -Tørrdrakt. Les: TØRR

Postby smaavoll » 02 Sep 2011, 11:20

Tilbragte 34 timer i AWSen min i helgen - burde bli det nye sommerplagget på Vestlandet :D

Drakten er potte tett, men det kan komme noen dråper vann inn i armmansjettene ved lek i surfesonen.
smaavoll

Postby Sven K » 02 Sep 2011, 20:21

helt enig. en knall drakt. Føttene mine begynner å bli utslitt....men det burde være en enkel affære.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Susan » 03 Sep 2011, 16:26

Føyer meg inn i rekken! Tørr, tørr og atter tørr! Har hatt min ett år nå, og badet mye i den...spesielt nå i det siste.
På stokkøya sto jeg i vannet sikkert en time i strekk, og jeg var knusk tørr. *hello2*
Tahe Marine Greenland Touring
Arrow Play
Werner Shuna
Thygesen klassisk GP-åre

http://padlegleder.blogspot.com/
http://turpadlelaget.wordpress.com/
Susan

Postby Sveinung » 03 Sep 2011, 16:34

Hmmm.... Høres jo veldig bra ut disse draktene... spesiellt liker jeg at de har neopren mansjetter,
innbiller meg at dette er mer behagelig enn latex..
Må nok sterkt vurdere denne..
P&H Capella
Werner Camano BS 210
Thygesen GP 200
Old Town Canoes, Penobscot
1960 Norton Cafe-racer
Sveinung

Postby Susan » 03 Sep 2011, 16:47

Ja mansjettene er helt fantastiske..hihi Som å ta på seg en pologenser. *thumleft* *thumleft*
Har sett andre drakter som har neoprene mansjetter, men de har hatt den andre siden inn, og da har draktene vært vanskligere å få på seg.
Tahe Marine Greenland Touring
Arrow Play
Werner Shuna
Thygesen klassisk GP-åre

http://padlegleder.blogspot.com/
http://turpadlelaget.wordpress.com/
Susan

Postby Chat17 » 03 Sep 2011, 20:23

Mange vil vel mene at AWS drakta vil bli litt pinglete til vinteren. Da er kanskje TYPHOON ps 220 extreme tingen.
Chat17

Postby smaavoll » 06 Sep 2011, 15:28

Nei - har ikke hørt at noen mener at disse draktene ikke passer til vinterpadling - tvert imot.

Neoprenmasnjettene varmer mer enn lateksmansjetter og er om vinteren mye lettere å få av og på enn lateks. I tillegg følger det med ursuitdrakten meget bra padlehansker og en super neoprenhette som kan ligge i lommen på drakten.
Image

Har padlet mange og tildels lange turer i kulde og vind med AWS drakten, ofte med kun ett lag med janus ull under. Ingen problem å ta rulle i 2-3 graders vann og fortsette padlingen. poenget er at det er hva du har under tørrdrakten som til en stor grad avgjør hvor kald eller varm du vil være.
Image

Til vinteren skal jeg teste denne:
Image

http://www.dykmagasinet.se/shop/569-x-t ... 3-clo.html

Vil anta at jeg da kan holde på noen timer med rulletrening og bølgelek uten større problemer.
smaavoll

Postby Chat17 » 06 Sep 2011, 17:32

Joda. Er enig i det! Men mange vil ha hette på drakta og dobbelt skjørt. Men det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Den drakta du har lyst til å prøve til vinteren er vel ikke helt tett i halsen? Så meget fin ut til en fordelaktig pris. Hvor tykk er den? Kan den konkurrere med AWS-4-Tex som helårsdrakt?
Chat17

Postby 29er » 06 Sep 2011, 17:36

Den underdrakten du skal testet til vinteren ser interessant ut, Kjell - legg ut en liten rapport når du har prøvd. Jeg bruker enten Gullull eller Immersion Research Union Suit i fleece under min tørrdrakt - holder plenty til rulling og redningsøvelser i kaldt vann - sammen med hansker og en neoprenhette.

Harald
29er

Next

Return to Anmeldelser