Tørrdrakt som egner seg til padling i Nord Norge

Re: Tørrdrakt som egner seg til padling i Nord Norge

Postby ugla » 02 Mar 2013, 06:47

Jeg har Aleutian... Bra drakt, hetta er kjempegod og er ikke i veien om sommeren. Er i bunn å grunn fornøyd, men syns kanskje den ble litt fort slitt.
Jeg bruker den til både hav og elv.

Stikine er bare ekstra polstret på utsatte områder. Den har god bevegelighet.
Den funker bra til elv for et par kompiser og jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle fungere på havet?

Hva er forskjellen på elv og hav?
Elvepadling gir mer fysisk slitasje mot drakta med treff av stein og ikke minst skau ifm synfaring.
Derav ekstra lag på endel kajakker elve drakter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Lofoten » 02 Mar 2013, 11:39

Takk Skal du ha:-)
Nå ble jeg enda mer usikker :-) neida, jeg vet at jeg ikke får både i pose og sekk.
Synes Palm Stilkine så flott ut samtidig som den blir sterkere i og med at den kanskje er noe tykkere.
Har snakket med flere internettbutikker som sier at jeg må gå for Aleutian den er den som egner seg best.
Kan ikke se noen nettbutikker som har Stikine 2013 mod inne, da må jeg bestille fra utlandet.
Da jeg skal paddle i et område (Lofoten) som vi har en del vær/vind vår, sommer som høst så er kanskje hette lurt å ha.
Samtidig vet jeg at det kommer dager som er varme og solrike med speilblankt hav, har jo ikke lyst å ha så mye klær på seg da :-)
Man må vel gå til innkjøp av en bukse/jakke også.
Lofoten

Postby Lofoten » 02 Mar 2013, 11:42

[quote="Kvase"]Denna tråden skulle vell ha liggi her
Bekledning
http://www.padleforumet.com/viewforum.php?f=9
I de trådene der finner du også masse info[/quote

Beklager så meget at den havnet på feil plass, er helt ny inne hær så jeg så det i ettertid, vet ikke om det er mulig å slette eller flytte innlegget. :-)
Lofoten

Postby Lofoten » 02 Mar 2013, 11:46

41tKbHlLdqL[1].jpg
Palm Stikine 2013 mod
41tKbHlLdqL[1].jpg (18.45 KiB) Viewed 3437 times

Den ser da vellegnet ut til kajakk paddling i sjøen??????
Lofoten

Postby Sven K » 02 Mar 2013, 12:41

den er sikkert fin den. jeg andre her bruker en enkel ursuit drakt. slik som denne.
http://www.ursuk.fi/en/paddling/dry-sui ... uit-musta/
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 02 Mar 2013, 18:57

Alle tørrdrakter egner seg i utgangspunktet til padling i Nord-Norge. Jeg vil dog anbefale en tørrdrakt med metallglidelås, har sett flere plastglidelåser dele seg i kulden, og det er ikke mye kult...
thostr

Postby Sven K » 02 Mar 2013, 21:27

det hørtes ikke kult ut.Må innrømme at jeg har glemt å lukke glidelåsen 100% ved et par anledninger.
Har aldri hatt trøbbel med ursuiten.Enkel, lett, tørker fort, rimelig sterkt stoff tettvevd 160d, overaskende bra mansjetter. Enkelheten sjøl, men det er en ypperlig allrounder til havpadling. Til mye rulling/bråttpadling er kanskje en drakt av typen stisksine en bedre valg, med dobbelt liv og latex som nok er litt tettere ved mye bading/rulling.
Ett råd til lofoten uansett hva du velger. Pass på at du ikke kjøper for liten drakt. det er fort gjordt. Husk at man skal sitte og fortsatt kunne ha god beveglighet til å bøye seg forover og bakoever. Viktig at ikke drakta trøkker opp i skrittet eller strammer over skuldre. drakta blir fort utslitt og det er ubehaglig og distraherende.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby ugla » 02 Mar 2013, 22:39

Jeg har aldri hatt trøbbel med plast glidelås...
Og har hatt det i flere år.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby SamH » 02 Mar 2013, 23:05

2 Ursuiter i bruk året rundt i alle slags forhold, plastglidelåsen *kan* være noe treg når det er hundkaldt, men har nok vært under -15 når det har vært et problem.
Jeg har brukt bittelitt silikon, samme som til bildørene, på fingern og strøket over "tennene". Myk, fin og problemfri uansett temp etter det.
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby Lofoten » 02 Mar 2013, 23:18

Sven K wrote:det hørtes ikke kult ut.Må innrømme at jeg har glemt å lukke glidelåsen 100% ved et par anledninger.
Har aldri hatt trøbbel med ursuiten.Enkel, lett, tørker fort, rimelig sterkt stoff tettvevd 160d, overaskende bra mansjetter. Enkelheten sjøl, men det er en ypperlig allrounder til havpadling. Til mye rulling/bråttpadling er kanskje en drakt av typen stisksine en bedre valg, med dobbelt liv og latex som nok er litt tettere ved mye bading/rulling.
Ett råd til lofoten uansett hva du velger. Pass på at du ikke kjøper for liten drakt. det er fort gjordt. Husk at man skal sitte og fortsatt kunne ha god beveglighet til å bøye seg forover og bakoever. Viktig at ikke drakta trøkker opp i skrittet eller strammer over skuldre. drakta blir fort utslitt og det er ubehaglig og distraherende.

Takk for tips:-)
Jeg må bestille meg drakt så jeg får håpe den passer på 1 forsøk, er 185 cm høy og normalt bydg så jeg tror XL skal passe men er kanskje litt i grenseland.
Regner med jeg får byttet om det skulle vise seg at den er for liten (i allefall om man kjøper her i Norge)
Lofoten

PreviousNext

Return to Anmeldelser