"Neste uke"

Re: "Neste uke"

Postby hotshot » 20 Jul 2013, 12:44

Enig Sven:
En lang tynn kajakk y mykplast er nok et problem.
Jeg gjorde en test før ferien som gikk helt fint med Easkyen:
Heng opp kajakken med en vedkubbe eller lignende under skroget i begge ender.
Så er det bare å stå i cockpiten og se hvordan den tåler det!
Husk dette gjelder klassen padlere over 95 kilo :twisted:

Sikkert mange som syns det er skummelt; etter at vi fikk vanntette skott er livet tryggere.
En kajakk fylt av vann i litt store surfebølger får minst like mye juling.
Jeg har sett båter knekke på midten under vanlig surf......

Og så "beviset":

ZephyrTsunamiA250.jpg
ZephyrTsunamiA250.jpg (50.79 KiB) Viewed 3064 times

Ja, dette er Zephyr160 og Tsunami145 på racket utenfor butikken til Bull Ski & Kajakk i Oslo.
Hva går mykest i sjøen og hva er mest robust?
Jeg er ikke ferdig med å teste noen av disse kajakkene, men tror bildet forteller mye.....
De lå med akterendene ganske likt i racket, posisjonen viser omtrent total lengdeforskjell.

Og så er det litt spørsmål om hvordan og hvorfor man padler.
Jeg vil ha det gøy, og for meg betyr det action, selv om jeg er gammel og grå.
Det trenger ikke bety store doser adrenalin, bare at det skjer noe gøy.
Og i tillegg, retningsstabilitet er et fremmedord for elvepadlere.
Myk gange: En dusj fra baugen er vanligvis forfriskende, sammenlignet med stri sprut som svir i øynene under surfing.
Klasket når luftbåren kajakk lander etter å forsere en bølge i motsjø er bare gøy........

Forumet mangler visst en test av Tsunami; tror jeg må skrive en, men føler at jeg mangler litt kjøtt på beinet.
Ja den er litt treig forover, langturfart målt under 4 knop, men den er bred, trygg og billig, den har bra med volum og spring i baugen. Må testes på litt mer seriøs surf, har en følelse av at navnet passer bedre enn folk er klar over.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby EnTil » 20 Jul 2013, 13:11

Editert: Ta en titt her:

http://www.youtube.com/watch?v=Ia76MU-vcB4

Jeg vil høre mer om egenskapene i bølger og vind!
Last edited by EnTil on 20 Jul 2013, 13:26, edited 2 times in total.
EnTil

Postby hotshot » 20 Jul 2013, 13:22

Sjekk Bull på nett: Tsunami 145 selges vel for 6-7000 selv om den teknisk burde koste like mye å lage som Tempest og Zephyr. På vintersalg er de ofte nedsatt: jeg fikk min for ca 5000.
hotshot

Postby EnTil » 20 Jul 2013, 14:14

hotshot wrote:Sjekk Bull på nett: Tsunami 145 selges vel for 6-7000 selv om den teknisk burde koste like mye å lage som Tempest og Zephyr. På vintersalg er de ofte nedsatt: jeg fikk min for ca 5000.
Hvis Tsunami hadde harr mer flare, noe smalere tilnærmet flatt parti midt under, altså vært mindre flatbunnet, ville den vært min ønskede modifiserte utgave av Prijon Yukon Expedition. Slik den er nå surfer den kanskje litt bedre, men jeg mistenker at den vil følge vannoverflaten litt i sidesjø, altså vri seg om sideaksen ed sjøen, i stedet for bare å duve opp og ned i bølgene slik Yukon Expedition gjør. Hvis den vrir seg slik, blir den litt travel å padle i sidesjø, sammenliknet med Zephyr og med Prijon Yukon Exp. Når det er sagt, så leste jeg omtalene på paddling.net under Revies, og det synes å være enighet om at Tsunami holderretningen godt selv uten ror. Et enormt pluss. Med det store volumet i ytterkantene av det brede skroget må den nødvendigvis også være lett å svinge ved sveipetak når den kantes, du får den nok dit du vil. HAdde den vært noe mindre flatbunnet ville den lagt dypt nok ti vannet til å få liten avdift i sidevind, som Yukon Exp. Så flatbunnet som den er, blir jeg litt usikker.Selvsagt er den ikke noe fartsmonster, det er den heller ikkekonstruert for å være. Jeg har veldig lyst til å høre rapporter om hvordan den er å padle i brytende vindbølger med vindstyrke liten kuling. Går den ekstremt tregt i motsjø da? Hvordan er den i bratte medsjbølger? Surfer den morsomt? Kan du ta en tur ut og prøve dersom det skulle blåse opp, Hotshot? Og så rapportere etterpå?

Jeg liker designet på Tsunami, og jeg liker dagens pristilbud på den fra Bull Ski- og kajakk, men jeg har for tiden veldig tungt for å tro at det er særlig mange kajakker som kan hamle opp med Zephyr-en. Når det er sagt, så lurer jeg litt på om ikke Tsunami kunne - til en viss grad - konkurrere med kajakker som Delphin og Gemini SP inn mot en surfestrand. Kan den det? Den har mindre volum i snuten enn Zepyhr, har kanskje mindre lett for å "pearle" når bølgene blir VELDIG bratte.

Men myktgående som Zephyr i motsjø, det kan den Tsunami 145 være. Til 5000 kr ville jeg kjøpt en jeg også, bare for å prøve.
EnTil

Postby hotshot » 20 Jul 2013, 17:40

Nå har jeg startet Tsunami tråden, det var helt nødvendig ;)

Den inneholder noen av de bildene EnTil ønsker seg:
viewtopic.php?f=8&t=5162&p=42776#p42776

Jeg har selvsagt støvsugd nettet for Tsunami stoff og sett disse "Demoene" som bare er en selger som prater i butikken.
Jeg skulle ønske noen ville legge ut skikkelige surfebilder av den, men tøffe karer padler nok finere båter :lol:
hotshot

Postby hotshot » 06 Aug 2013, 17:35

Ja, var altså innom Bull og tok et par Zephyr bilder i dag (finnes i en annen tråd).
Sjekket litt i hyllene og siden sist har de fått inn NRS "Drylander" spruttrekk i hel neopren.
Strengt tatt er det vel et rent elvepadle trekk (??), men bra og billig.
Kjøpte største størrelse: det er montert på Easkyen etter litt strabaser og sitter der til strekking. .
En plastaktig "gummi"-kant lar seg trolig strekke litt; for øyeblikket er det i hvert fall potte tett......... .

http://www.nrs.com/product/20121/nrs-dr ... sprayskirt

Her er også lenke til video om strekking av trekk som er ganske lik det jeg selv pleier å gjøre.
Mitt trekk er nok strammere enn på videoen :?
Er nok fortsatt på utkikk etter noe større; tror nok Langer trekket som jeg har fra før også gir seg med såpass kamp.
Prijon lar seg montere greit, det er mykt, men har ikke godt av å strekkes så mye.
hotshot

Previous

Return to Anmeldelser