"Neste uke"

"Neste uke"

Postby hotshot » 17 May 2013, 09:32

Kranglefanten har vært i butikkene for å forberede sesongstart.
Begynte å mase for ca 1 mnd siden.
Dette er ikke kritikk mot en spesiell butikk, det gjelder alle 3 i Oslo området, pluss noen til.
Dette blir en "Review" av hele bransjen........

"Vi må bare få pakket bort skiutstyret for å frigjøre plass".
"Årets padleutstyr er i tollen nå, det kommer snart".
"Det ligger på hovedlageret, vi har det i butikken om et par dager".

Folk padler hele året nå, det er nå det er kaldt i vannet, jeg skal ut på tur i helgen........ :evil:

3 uker etter:
"Alt ligger i pappesker, det tar tid å pakke ut".
"Vi må få priset alle varene før de kan henges opp".
"Vi fikk bare størrelse Xtra Small".

1 uke etter dette, var jeg innom og det hadde ikke skjedd stort.

I går:
Var innom en butikk utenfor byen siden jeg var på den siden av fjorden.
Virker som mye av utvalget var fra i fjor, men det var i hvertfall stilt ut i butikken.
Av paddelårer var det stort sett bare de billige med mykplastblader, samt GPer.
De bedre modellene var det lite av.
De hadde en del båter inne, men så ut til å mangle spruttrekk til de fleste.
Alle disse butikkene har "pakketilbud": blir litt rart at det ikke finnes årer og spruttrekk......

På nettsiden har de bra utvalg, men ikke i sjappa:
"kom igjen om en uke eller to".......

Kjører jo ikke forbi på den kanten til hverdags, og da er ganske mange andre butikker innen rekkevidde.......

Har medynk med dere som må på dagstur for å nå en padlebutikk: da blir bomturer lite festlig.
Norge er fortsatt et utkantstrøk.

Og jeg vet om at det er likt i andre bransjer også, med sjefer som ikke hører på kunder og ansatte:
"Du sjefen, det er på tide å bestille hagle-ammo, det er leveringstid og til høsten begynner rypejakta og da blir det rush hos grossistene". Og så lurer de på hvorfor de ble utsolgt og tjente så lite penger........

Og til slutt i går: stakk innom en av butikkene i Oslo mens jeg var på farta.
Etter tre uker drev de fortsatt og pakket ut varer som sto i pappesker.
Og ja, de skulle jo rydde plass til sykler også.

Og la det være nevnt:
Enkelte padlesjapper som ligger langt herfra, er spennende å besøke.
De har ofte mye rart som man ikke finner i hovedstaden.......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: "Neste uke"

Postby hotshot » 28 May 2013, 12:29

En liten test: jge har blitt litt nysgjerrig på "Keeleazy" tapen og tok en liten googlerunde.
Finnes på hjemmesiden til en rekke norske padlebutikker: ingen av de som jeg fant, ligger i Oslo.
I hovedstaden er det nok kjøpere som ramler inn av døra til kajakkbutikkene til at man slipper å drive med slike plundrete ting.
hotshot

Postby Kvase » 28 May 2013, 12:45

Er det ikke bare Milslukern som driver i den bransjen i Oslo da
Regner ikke med Bull Ski og Kajakk og sport kjeder da Bull Ski og Kajakk holder hus sammen sport1 kjeden tror jeg
Rart at det ikke er flere eller roter jeg ser også bort fra reine flatvanns padlebutikker
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby hotshot » 28 May 2013, 13:59

Ikke mye å velge mellom; Aktiv Fritid i Sandvika lever fortsatt.
Bull har filial både på Majorstua og i Sandvika.
West System på Bryn har en god del kajakker, men ved siden av Epoxy, er de mest en båtbutikk.

Så kan vi tøye strikken litt på vei ut av byen........ Vestby, Drammen.

Mer entusiasme litt lenger fra storbyene?

Du skal ikke være mye sær og krevende før du må ut på tur..........
hotshot

Postby hotshot » 05 Jul 2013, 21:31

Kvase wrote:Er det ikke bare Milslukern som driver i den bransjen i Oslo da
Regner ikke med Bull Ski og Kajakk og sport kjeder da Bull Ski og Kajakk holder hus sammen sport1 kjeden tror jeg
Rart at det ikke er flere eller roter jeg ser også bort fra reine flatvanns padlebutikker

Alle Oslo butikkene er sgs. rene flattvannsbutikker (nei forresten, flere av dem driver med sykler også) :mrgreen:

Var innom på jakt etter spruttrekk og flyteposer; siden de nå har Pyranha elvekajakker i "katalogen":
"Vi har dem i katalogen og på hjemmesida, men vi satser ikke på det" var svaret. Det eneste jeg fikk kjøpt var en flaske 303.
Sa at jeg er truendes til å nevne dette i nettforum om padling.....
Og så repeterte jeg at da blir det vel handel på nett med noen i Heidal, Mjøndalen eller Nevlunghavn siden Oslo er håpløst.....
Tror ikke de bryr seg, selv om det er greit at de får noen tilbakemeldinger: de selger heller noen sykler med carbonramme,

Så nei: det finnes egentlig ikke noen i Oslo som virkelig bryr seg :(
hotshot

Postby Morild » 09 Jul 2013, 07:29

Hurra for distrikts Noreg og entuasiastene langs kysten som yter service og bestiller inn det de evt. mangler som akkurat DU har lyst på så fremt det lar seg gjøre. *hello2* Nevnte jeg at det tilogmed er fenomenale padleforhold her også :mrgreen: ? Ikke hver dag vi kan slå oss på brystet og gå med nesa i sky her på vestlandet, så jeg vil bare benytte anledningen. Og 2-3 timers kjøring er forresten ikke langt...
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby EnTil » 09 Jul 2013, 11:28

hotshot wrote:
Så nei: det finnes egentlig ikke noen i Oslo som virkelig bryr seg :(

Joda, det finnes forhandlere som bryr seg. Jeg bestilte akkurat en Wilderness Systems Zephyr 155 fra BUll ski- og kajakk. Ekspeditøren jeg snakket med prøvde på ingen måte å lokke meg over på Zephyr 160 som de hadde flere av på lager. Han var helt enig med meg i at Zephyr 155 var den rette i forhold til mitt behov, selv om jeg er 193/86. Han var kompetent, hyggelig o servicennnstilt.

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere hetser Oslobutikkene slik.

Zephyr 155 er forresten på ingen måte en flattvannskajakk. Jeg kjøper den for lek i bølger i frisk bris til liten kulig. Så Bull ski- og kajakk er på ingen måte bare en flattvannsbutikk.

Jeg har også kjøpt min langturskajakk Current Designs Extreme i Oslo, hos Aktiv Fritid, heller ikke dette er en flattvannskajakk.
EnTil

Postby hotshot » 17 Jul 2013, 00:26

En null til Oslo?
Vel, et annet sted skrev du visst "fjernlager i Lier"?
Det er noen få mil fra butikken til Bull i Sandvika, så "ikke på lager" blir vel å dramatisere litt da?
Og hvis den skal sendes, blir det vel hipp som happ om den ligger i butikkhylla.
Dvs. at det neppe var noe enormt offer å selge deg Zephyr 155 hvis du ønsket den?
Wilderness oppgir jo forresten Bull som Norsk importør, så da kan vi vel regne med OK service?

BTW 1,
så har jeg også handlet litt i Oslobutikkene opp gjennom tidene og er på hils med dem alle.
Hittil mener jeg å huske:
3 kajakker hos Bull,
2 hos Aktiv Fritid
1 hos Milslukern
pluss diverse årer og annet utstyr hos alle også hos Schlytter da de fantes.

BTW2.
For en gammel elvepadler er nok Zephyr en "flattvannskajakk" selv om den er en morsom sjøbåt som surfer bra.
Men kunne de skaffe deg et tilhørende spruttrekk som egner seg til lange økter i grov sjø og surf?
hotshot

Postby Sven K » 17 Jul 2013, 11:00

bull ski og kajakk er jo en sykkel og kajakkbutikk. ikke en utpreget spesialbutikk for havpadling/entusiastsjappe. Å kalle zephyr en flattvannskajakk er etter min mening helt bak mål. Den er designet til prmært bølgelek, surf og coastalcruising(mangle norsk ord) av en squirtpadler på olympisk nivå...Hvis Z155 er en flattvannskajakk er samtlige havkajakker ever flattvannskajakker.
jeg har kjøpt mange kajakker der. aldri opplevd dårlig service eller problemer med kajakker.
1 grumman kano
1 pungo fiskekajakk
1 capehorn 17 langturhavkajakk m ror
1 Tempest 170
1 tempest 165
1 zephyr 155
de har et ganske fint turtrekk med seler til zephyr, ellers passer Peak BIGdeck perfekt til denne.
hvis
ta en tlf til KOKK og be om et peak big deck neoprene så har du det kjapt. Rimelige er de også
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 17 Jul 2013, 17:28

Ja Sven:

jeg har sett at et par av butikkene i utkantnorge har noen interessante spruttrekk.
Du har fatta poenget: i ferien hadde jeg med 4 flattvannstrekk fordi jeg ikke har fått tak i det jeg ønsker.
Tre av dem er kjøpt hos Bull i år: det var alt som fantes å velge mellom i Oslo.
Ja beklager, men jeg regner Harmony Offshore og Palm Roanoke som flattvannstrekk.
Husk også at tube størrelse XXL er en betingelse; nytter ikke med begrenset utvalg.
Lot bukseselene være hjemme: det var kanskje dumt, men uansett er hel neoprene det eneste saliggjørende for sånne som meg. Jeg hater vanndam bak ryggen og ønsker å kunne ha trekket mellom indre og ytre del av jakka for å få det tett: det går ikke med bukseseler. Slik det var hadde nok trekket inni jakka med selene på vært bedre.

Merk at jeg sier "for en gammel elvepadler": jeg har vært med hele tiden og opplevd fremskrittet fra 60-åra da en elvekajakk fulgte slalåm-reglene og måtte være 4 meter lang. Streamlyte KW7 ville gått for å være flattvannsbåt i dag.
Youtube videoer med Delphin er fine å se på i gode havbølger.
Det mest spennende og lekne på markedet akkurat nå ser ut til å være P&H Hammer, men jeg er ikke sikker på hvor vellykket dette er, selv om det viser veg. På amerikanske videoer ser "crossover" båter ut til å være morsommere å leke med. Kompromisset/offeret er selvsagt at vennene dine padler fra deg på flata. Jeg har fabulert litt rundt dette i tråden om surfing og skroglengde.

En interessant ting her er at samboeren min padler en Tsunami 120 (den syns på noen av feriebildene) som er ca 1 meter kortere enn Zephyr 155 uten å gå plagsomt sakte til moderat tur bruk. Tvertimot så er den utrolig lettpadlet så lenge du ikke trenger stort mer enn 3 knop på flata. Jeg tror fremtidens lekebåtlengde kan havne der et sted, og at de blir ganske butte i baugen med en god del spring. Som du skjønner, er jeg en slik gammel raring som sjelden padler turer på over en mil.......

Jeg sier ikke at Zephyr er noen dårlig båt,
bare at den virker ganske lang for en som syns 230 cm er en ganske rask og lang "riverrunner" selv når man veier 95 kilo.
Jeg kan fortsatt godt tenke meg å teste den, og tror at det burde finnes marked for en krysning av Zephyr og Tsunami.

Men tendensen er konvergens mellom disipliner: jeg skaffet meg nylig en elvebåt som er 255 cm lang.
Kanskje litt smitte fra flattvanns tilvenning som gjør at jeg vurderer slikt; for et par år siden ville det vært utenkelig.
Jeg er i markedet for en pent brukt Perception Corsica S; angrer litt på at jeg ikke skaffet en slik da de var tilgjengelige.
Det er noe av det bedre Perception har lagd:

http://www.perception.com.my/corsica.php
hotshot

Next

Return to Anmeldelser