"Neste uke"

Re: "Neste uke"

Postby Sven K » 17 Jul 2013, 17:59

IC..da forstår jeg-- ;)
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 17 Jul 2013, 18:26

hotshot wrote:Vel, et annet sted skrev du visst "fjernlager i Lier"?
Det er noen få mil fra butikken til Bull i Sandvika, så "ikke på lager" blir vel å dramatisere litt da?
Da selgeren lot være å prøvde å overtale meg til 16-foteren, var utgangspunktet at jeg SKULLE ha gul kajakk, som de ikke hadde i versjon 15.5 fot før ny forsendelse kommende sesong (2014) Selger var enig med meg i at det da var best å ikke kjøpe noe i det hele tatt i høst, fordi han var enig med meg i at 16-foteren, som de hadde i gul farge i Norge, 16 cm lenger og med mer fribord, ville passe mitt beskrevne behov dårlgiere enn 15.5-foteren. Senere endte det med at jeg kjøpte rød likevel. Den er fin å se på, men rød er ingen "klok" farge med tanke på synlighet i skymingen på høsten. Det kan fikses, antar jeg, ved å lime på noe fluoriserende folie i gult eller orange, gjerne også en del refleks. Så selgeren trodde på det tidspunktet at han kunne miste et salg, men valgte å være oppriktig og ærlig. Poeng til selger!

hotshot wrote:Men kunne de skaffe deg et tilhørende spruttrekk som egner seg til lange økter i grov sjø og surf?

Jeg bestilte ikke spruttrekk, regnet med at et neooprentrekk jeg bruker på NDK Explorer også ville passe på Zephyr 155, skjønt det ville sitte noe strammere (Les: bedre), men vare litt kortere tid. Det viste seg å passe glimrende.

Så jeg er svært fornøyd med BUll Ski og kajakk.

For øvrig: Hvis Zephyr er en flattvannskajakk, da er alle andre kajakker jeg har hatt eller har også flattvannskajakker. Jeg blir dermed nødt til å tolke din bruk av begrepet "flattvannskajakk" som noe a la "ikke elve- eller spesialisert surf--kajakk". Med flattvannskajakk tenker jeg på kajakker ment å brukes til fartskonkurranse på reelt sett flatt vann, a la K1 og tur-racere. Til slik bruk ville nok Zephyr hevde seg rimelig dårlig. Samtidig er det vel klart at i bratt surf inn mot en strand vil kajakker som P&H Delphin og Valley Gemini SP med sitt større volum framme og mer dramatiske spring klare seg bedre unna dykking med snuten. Men de blir til gjengjeld tregere langt fra land, og det er også for å takle godt med vind et stykke fra land jeg vil ha Zephyr. Og jeg vil ha et visst minimum med fart. Da er moderat spring for fart ønskelig, og samtidig lavt fribord for lite vindfang. Zephyr passer til "mitt definerte behov", og jeg tror den passer til svært mange begynneres behov også, bortsett fra når det gjelder prisen. For Zephyr er ingen billig kajakk, den er på mange vis påkostet, og designeren fortjener honnør for å ha skapt skroget. Den er kortere enn Romany Classic, men gir meg langt bedre plass inni. Hvordan den kantesvinger på flatt vann sammenliknet med forbilledlig svingbare Romany Classic, med min kropp, gjenstår å se.
EnTil

Postby Sven K » 17 Jul 2013, 18:42

jeg har ikke vært borti noen mer kantevillig havkajakk enn Z155. Valley storm ser kul ut. Tror jeg klarer å få til en lengrte tur til Stad på seinhøsten. Har fått deala til meg veldig rimelig opphold. en surf kajakk eller evt freestyle er vel tingen hvis det virkelig blir brattte saker ?
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 17 Jul 2013, 21:54

KOKK skaffer Storm vettu, Hotshot..rask og uproblematisk levering.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 17 Jul 2013, 22:54

Egentlig tror jeg vi stort sett forstår hverandre her; alle blir vel grepet av "nett-syndromet" og setter ting på spissen.
Og så har vi noen kjepphester.

Sven elsker Zephyr; kanskje jeg stopper og inspiserer den hos Bull hvis jeg kjører forbi en av dagene.
Ryggmargen min har fått inn noen design-ideer vedr. surfebåter som kommer fra elva og ikke fra havet.
"Spring" betyr oppoversnute med nærmest total mangel på kjøl foran.
Når det ikke skjer annet her til høsten, skal jeg vise et eksempel i DIY avdelingen :twisted:
Kanting har som hovedhensikt å svinge vhja. springet i skroget.
Old School lekebåter har også litt behov for kanting for å hindre pearling for å "helle vannet" av fordekket.
Kjøl foran "styrer" båten og gjør den vanskelig å svinge: en lekebåt svinger best på flattvann når den ikke kantes.
P&H Hammer er eneste lange båten jeg vet om som utforsker dette problemet. Alle de andre må kantes for å unngå at de dykker når det blir litt bratt. Ser ikke at Storm heller er noe annet enn en flattvannskajakk med litt ekstra spring.
Flatspinn er nok et relativt ukjent fenomen for flattvannspadlere, det trenger ikke være dramatisk for å være gøy.
Jeg er heller ikke noen superpadler; hovedformålet er å ha det gøy og føle mestring, hver på sitt nivå.
Tror jeg har lenket denne før en gang:

http://www.youtube.com/watch?v=RHKr4sskypY

Det er snakk om to forskjellige verdener, men har hatt mye moro med elvekajakker på for eksempel Ogna og Bore.
I likhet med rene surfkajakker så har moderne lekebåter også den egenskapen at de planer, dvs. at det er ingen fartsgrense på bølger: havkajakker og sånt blir gjerne sugd ned bak i stor hastighet; Swede shape og "speed wings" kan muligens forebygge litt? Brettsurfing er forbildet: der surfes det MYE FORTERE enn bølgens bevegelse inn mot stranda når man skjærer på skrå.
Flat bunn med skarpe chines er løsningen her både for å "carve" og å plane. Dere har sett dette på video til kjedsommelighet.

Jeg tror lekebåten kommer en dag, og jeg tror mange kommer til å syns den er STYGG :mrgreen:
Tiden er nok snart moden for å legge ut noen bilder som illustrerer slike tanker..........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 17 Jul 2013, 22:58

Pintail har mye spring og ingen finne hverken foran eller bak!
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 17 Jul 2013, 23:21

Skrog som er skarpe foran og bak er sin egen finne.........
Lekebåter skal ikke styre, de skal styres.

Finner trenger ikke være galt, se på surfebrett, de har doble eller triple finner for ikke å skli ut nå de kantes.
Men de er paddeflate og har spring. Fordelen med brett i forhold til kajakk er at du kan forflytte deg radikalt når du tar av.
Et windsurfebrett har lite sping bak og mister svingeegenskapene, til gjengjeld kan det plane og gå innmari fort på flattvann. .

Jeg tror skeget på en lang kajakk bør sitte langt foran, så det ikke slipper vannet ved surf på bratte småbølger.
I slike situasjoner kan akterenden lett bli løftet opp bak bølgen og ror eller skeg langt bak mister taket i vannet.
Skeg funker da også som "senkekjøl" og ikke bare som ror.
Samme funksjon som de skarpe railene på lekebåter.
Hvis du er interessert i slikt, så sjekk ut Corran Addison; pioner innen dette området.
hotshot

Postby Sven K » 17 Jul 2013, 23:43

ta en titt på "sterling kayaks". de har masse spring og en stor skeg langt fremme de kaller SKEEL.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 18 Jul 2013, 11:02

hotshot wrote:Jeg tror lekebåten kommer en dag, og jeg tror mange kommer til å syns den er STYGG :mrgreen:
Tiden er nok snart moden for å legge ut noen bilder som illustrerer slike tanker..........

Denne tråden befinner seg i et helt galt underforum. Alt det morsomme som det prates om her ligger skjult for dem som ikke går inn i en tråd med tittel "Neste uke". Men til det jeg ville si:

Jeg synes så absolutt IKKE at P&H Hammer er stygg, i alle fall!

HAmmer har et gjennomført design, og jeg synes den er veldig fin å se på. Med den fullstendig flate surfebunnen i skroget innbiller jeg meg at den helst burde være i kompositt, med en "såle" f. eks i epoksy tilsatt karbonstøv, slik at en kunne vedlikeholde den slett og glatt ved å våtslipe med passe fint sandpapir, for maksimal gli i/på vannet.

Ellers bruker jeg ordet "spring" for bananfasong over full båtlengde, ikke bare i framste delen av båten. Jeg forstår også at godt med spring framme vil føre til sving ved innoverlening, fin måte å styre på, selvsagt, i surf. Hadde jeg hatt en kropp egnet for å ta juling, skulle jeg sannelig leket meg med slike farkoster i surf. Det må være utrolig morsomt!
EnTil

Postby hotshot » 18 Jul 2013, 17:26

Jeg har også tenkt at denne tråden har kommet litt skjevt avgårde, og er som vanlig medskyldig :oops:
Den begynte med diskusjon av Oslobutikkenes vilje til å forsyne oss med det vi ønsker.
Nå diskuterer vi lekebåtdesign.
Surfing og skroglengde tråden har mye til felles ......

Ikke la deg skremme av alderen EnTil!
Du er bare noen få år eldre enn meg; jeg får ny elvekajakk i jubileumspresang av meg selv hvert tiende år.
Og så har jeg kjøpt 3-4 stykker i mellomtiden og etterpå fordi jeg lot meg friste.
Den siste var ca 210 cm lang, den forrige 270.
Bare 7 år til neste jubileumskajakk hvis jeg lever så lenge; gad vite hva det blir.

Her er en Youtube 50 års båten min:

http://www.youtube.com/watch?v=5BFTe4qYHHY

Men det går an å ha det INNMARI MORO med surf og elv uten å gi seg selv særlig mye juling.
Det er altfor gøy til at man kan slutte, og nye båter gjør det letter for hvert år som går.

Videoen ovenfor er god padling, med 60 års båten ville dette vært a piece of cake.

Elvepadlerne kaller "endespring" for KICK-ROCKER; typiske ekstreme "Creek" båter har gjerne lengre og "mykere" spring.

Jeg syns faktisk "Hammer" ser litt for "hybrid" ut: baugen burde hatt dristigere linjer og mer volum!
De nye lekebåtene får stadig flatere surfebunn og skarpere kanter *hello2*
Dvs. at de kan PLANE og blir lettsvingte uten å kantes!
hotshot

PreviousNext

Return to Anmeldelser