"Neste uke"

Re: "Neste uke"

Postby EnTil » 18 Jul 2013, 19:12

Nå skal ikke diskusjonen handle om meg, Hotshot, men første gang jeg brakk ryggen var jeg noe over 30 år. En rygghvirvel ble komprimert til tredels høyde, jeg var på vei fra 195 cm kroppshøyde til nå, enda et ryggbrudd senere, knappe 193 cm. Påvist beinskjørhet, skjelett som en dame på over 70, for over 30 år siden. Så har årene gått, med enda et ryggbrudd, en del ribeinsbrudd mm. Jeg bør ta hensyn, så jeg kan fortsette med aktiviteter jeg er glad i. Det blir en avveining.

Resten burde vel vært i tråden juli-turer, men stemingen skal heves: Første tur i egen Zephyr 155 i dag, tretimerstur i regnvær og uten annen lyd enn vindsus og av og til litt brus fra en og annen brytende vindbølge. For surt vær for cabincruiserfolket som pleier å sitte under tak i båtene sine, bare en enslig jolle med påhengsmotor observert på hele turen, og så skyssbåten mellom Ålesund og Langevåg da, som tok turene sine med forutsigbar frekvens et godt stykke unna. For øvrig helt alene. Lunt og godt inne i tørrdrakta, med ett lags tynnt ullundertøy på overkroppen, et lags superundertøy (langt) under tørrdrakta nedentil og hjelm på hodet (ny vane under innarbeiding i vind fra liten kuling og oppover.) Brynje meraklon nettingundertøy, anbefalt av Seasurfer, ville nok vært enda behageligere, det ble litt varmt, men jeg synes Brynje er dyrt.

Turen? Herlig. Vindstyrke meldt var 13 - 15 m/s noe etter kl 12.00 i dag. Zephyr blir nok ofte mitt valg framover for slike forhold og litt friskere, en allrounder, ikke en ren lekbåt, ikke en fartskajakk, men - som jeg pleier si om NDK Explorer: Ikke best på noe, men god, ofte nesten best på det meste. Zephyr? Myktgående i motsjø og kan, med min kroppsvekt 86, padles og manøvreres uten stress uten bruk av senkekjøl i nevnte vindstyrke der hvor bølgene ikke blir uhåndterlige. I Explorer sliter jeg langt mer, slapper ikke av på samme måte, selv om vellykkede surfer kan bli noe råere i Explorer når det virkelig tar løs. Jeg tror Zephyrs mykhet kan falle i smak hos Nordkapp-elskere som finner NDK-båtene stampete.
EnTil

Postby hotshot » 18 Jul 2013, 20:10

Ja der ser man:
det ene øyeblikket er det snakk om invaliditet, det neste er det vindpadling i Zephyr *hello2*

Og det flotte er at jeg ser for meg en fremtid med stadig flere båter som gjør moroa lettere tilgjengelig for både gamlekarer og nybegynnere. Det var vanskeligere før, krevde mer av både kraft og presisjon og sittekomforten var forferdelig.
Revolusjonen på elva begynte omtrent her:

http://www.youtube.com/watch?v=rJ43amdsHfs

Nå er det på tide at havkajakker blir like lettsurfet.
Legg merke til slutten av videoen; dette er rytme, balanse, presisjon.
Uten åre er det ikke mye kraft ute og går!

En sidegren av dette med skrogdesign er forresten under utvikling i avdeling for "gjør det selv".
Når båtene mine begynte å bli akterutseilt, var tiden moden for litt "modding" :mrgreen:
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby EnTil » 18 Jul 2013, 20:35

Herlig video med elvesurf uten åre!

Trøbbelet med havkajakk er jo at de gjerne også skal kunne padles i motsjø.

Men jeg er på vei et eller annet sted jeg også: Jeg verdsatte retningsstabilitet enormt høyr for noe år siden. Nå er jeg begynt å vekte manøvrerbarhet høyere.

Jeg mener å observere at jeg drømmer om opplevelser i Lettmann Speedliner (eller surfski) for rettlinjet medsjøpadling på rolige raske dønninger, gammelsjø som er forutsigbar og trygg, mens jeg begynner å foretrekke en båt a la Zephyr 155 (Z155) i stedet for NDK Explorer når bølgene er ferskvare og vinden fremdeles bygger dem opp, bare være fint - om det kommer, og kan padles motsjø også. Men det blir ikke lett å forene så motstridende målsetninger! Det er her, i balanseringen av uforenlige kvaliteter, jeg nesten kan begynne å fundere på om det var flaks, dyktighet, eller en kombinasjon, altså "touched by the finger of God", som frambragte Zephyr 155. Den er så spesiell. Jeg kan ikke tro at den bare passer min n åværende kropp så godt, jeg tror den vil passe meg enda bedre i en framtidig lettere utgave, ned mot 80 kg. Når Bradley Wiggins og årets nye gultrøyebesitter klarer matchvekta, må vel jeg også kunne greie det (skal ikke så lavt.)

Exploreren blir ikke solgt med det første. Jeg trenger den, bl.a. for sammenlikningens skyld. Jeg må finne ut av hva det egentlig er jeg taper, hvor mye, ved å gå for Z155. Kanskje taper ejg fint lite. Jeg må til å bruke klokke, ta tida på en rundtur i ulike kajakker. Trenger ikke GPS, trenger ikke vita farta, bare observere fartsforskjeller når padleren er jeg selv.

Det er mulig at en Z155 i lett og sterk karbonstøp kan vise seg enda mer leken enn plastkajakken jeg har. Men plastkajakken er allerede veldig leken og morsom. Og kanskje ville en stiv karbonZephyr (som foreløpig ikke finnes) oppleves mindre myk i motsjø?

Komposittversjonene av WS-kajakkene har vært lette og svake. Nå blir de sterkere og tyngre!

De som er interessert i båtkontroll bør forresten ta en titt på Zephyr 155 og 160. Sittebrønnsinnredningen i Zephyr plast ferdigjustert til padler er vel noe i kajakkverdenen som må kunne svare til, i bilverdenen, en BMW tatt ut av samlebåndet for kundetilpasning.
Last edited by EnTil on 19 Jul 2013, 20:13, edited 1 time in total.
EnTil

Postby Sven K » 18 Jul 2013, 21:10

jeg har provd zephyr 155 i composite. ligger litt høyere i vannet, og det er nok visse forskjeller i utforming. jeg FÅRE-trekker plasten. Helt enig..den er en liten genistrek. gled deg til du får utforsket mer av dens potensialet. Explorer er vel mer en langturkajakk til tøffe kystforhold etc.
husk at du kan trene kanting etc like bra eller bedre på flattvann..prøv feks å padle rett frem, mens du holder båten på kant. tren på å svinge med både inn og utover kanting begge veier, kanting bakover etc se hvor mye du klarer å kante den og hold den der i noen sekunder osv osv kun fantasien setter grenser. ikke dumt å legge inn en økt med cowboy reentry innimellom...eller ruller. det er en knallbra rullekajakk. man får så bra trøkk med låret.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 19 Jul 2013, 20:11

Zephyr i kompositt blir tyngre enn tidligere, og det blir visst en annen produsent. Dermed er det mulig det blir nye former, vet ikke. Det kan i så fall godt tenkes at den nye komposittversjonen blir mer lik den i plast.

Min Zephyr har ørlite antydning til "oil canning" under framre del av setet. Jeg er klar over at det ikke har observerbar betydning for egenskapene, og at det med tiden blir mer, på en plastkajakk. men her har kompositt en fordel: Kompositt beholder formen nøyaktig som den er. At kompositt flyter litt høyere pga lavere vekt, for eksempel i kullfiber, vil bare være en fordel for meg, som er en 17-18 kg tyngre enn deg. Den vil få litt (ok, sikkert neglisjerbart) kortere vannlinje enn tyngre plast på kant. At du foretrekker plast kan også ha å gjøre med at plast kan oppleves mer fjærende i sjø, kajakken oppfattes i så fall snillere. Her vil jeg nok i så fall dele dine følelser. Plast slites og får fartsreduserende riper i større grad enn kompositt. Men ok, din er nok godt brukt, og den oppførte seg forbilledlig da jeg prøvde den. Du ser jo at prøvingen raskt fikk konsekvenser.

Dersom komposittversjon fra ny produsent dukker opp, får jeg lyst til å, på en eller annen måte, ta noen tverrsnitt for å sammenlikne, se om skrogformen er lik. En stor profillinjal, eller hva det nå måtte hete, bør i så fall lages, slik at en kan presse inn mot den ene kajakken for registrering, og deretter legge inntil den andre i samme avstand fra baugen, for å se om de er like.

Lårstøttene på Zephyr er jo som på en elvekajakk, gir glitrende skrogkontroll ved kanting mm.
EnTil

Postby Kokk » 19 Jul 2013, 20:34

Tøm et par bøtter med det varmeste vannet du får ut av springen, så spretter nok bulken din ut igjen. (bulken må henge fritt når du gjør det)
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Sven K » 19 Jul 2013, 21:58

plast er jo "levende" det påvirkes av temp. jeg har satt kjølstripe "Keel easy" under min..menmen la oss si den er i full gos stand i 10-12 år da..så kjøper man evt en ny på vintersalg..Den tåler å flexe litt, ikke noe delaminering eller likn. har aldri hatt trøbbel med wilderness plasten.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 19 Jul 2013, 23:25

Mht. oil canning, så er dette et gammelt elvekajakk problem.
det har blitt ganske vanlig med en langsgående plastprofil under setet og et stykke i begge retninger.
Jeg har også eksperimentert med litt hjemmebygde slike opp gjennom tidene.
En tynn og spenstig planke eller en tiloversbleven ski har vært typiske råmaterialer, sammen med noen biter av soveposeunderlag. Problemet er ofte at når bulken først har oppstått, går det an å presse den ut, men materialet har ofte forstrukket seg og blitt "et nummer for stort" slik at det blir behov for litt "fyllmasse".

Vi må nok innse at plastkajakker ofte er så myke at de får en annen fasong under vanntrykk enn de har på land.
Men levetiden kan være utrolig lang for kvalitetsplast: min gamle Klepper K3X har vært "uteligger" i årevis og virker fortsatt i grei stand: den er vel fra midten av 70 åra. Dvs. ca. 40 år :o
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby EnTil » 20 Jul 2013, 06:57

Jeg ser ikke den minimale oil canningen som noe problem. Det er nok bare ved mine skrogstudier, med kajakken oppned på bukker, jeg tenker over den, når jeg reflekterer over "det perfekte skrog, polert til nanometertoleranse". (Jada, jeg vet hva en nanometer er.) Pga denne skrogfikseringen min er jeg sugen på identisk skrog i kompositt, slik at det blir og holder seg perfekt, og kan oppleves i sjø i stiv utgave. Sven har jo padlet Zephyr i både plast og kompositt, og foretrekker plastutgaven. Han forteller at komposittversjonen flyter høyere (bare en fordel for tunge meg), men trolig har et litt annerledes skrog. det siste er IKKE bra - siden jeg opplever nåværende plastutgave som "really finetuned". Men:

Jeg tror egentlig ikke det trenger være skrogforskjeller som gjør at Sven liker plastutgaven best i dette tilfellet. Jeg opplever Zephyr å være nær ubegripelig myk i krapp sjø, lander etter bølgepassering helt uten slag, nesten som beskrivelser jeg har lest om gammel Citroen, dere vet hvilken jeg tenker på. Og jeg tror at mykheten i plasten kanskje skal ha noe av æren for denne mykheten. Det er også en grunn til at jeg har lyst å prøve (om ikke nødvendigvis eie) Zephyr i kompositt. Først ved sammenlikning av kompositt Zephyr mot kompositt konkurrenter blir sammenlikningen rettferdig.

Og på en kajakk under 5m tror jeg mykheten i plast gir begrensede ulemper mht farkostens effektivitet (framdriftsegenskaper.) En Rapier 20 i plast, derimot, 6.10m lang, smal og med lavt skrog, som det en stund ble sagt at Valley skulle lage, det hadde (og har) jeg ingen tro på.

Oil canning og mykheten i plast? Zephyr er visst ettlags. Trelags er stivere, oilcanner mindre og er visst lettere å bulke på plass igjen ved varme. Men jeg foretrekker ettlags. Tror ettlags er sterkere, lever bedre med sår fra stein og slikt. Uansett blir en plastkajakk et bruksobjekt til å slite ned, for - i beste fall, men neppe trolig - til slutt å bli utslitt. For hvis en plastkajakk blir utslitt, da er det jo et bevis på at kjøpet var en suksess.

Jeg takker for tipset fra Kokk. Skal prøves, men det gjør ikke noe om det ikke skulle virke. Zephyren kan nok tåle fem ganger så mye oil canning uten at det går ut over bruksegenskapene.
EnTil

Postby Sven K » 20 Jul 2013, 09:02

jeg tror nok denne myke gangen 99%skyldes designet. pintail går også silkemykt i bølger, men feks tempest som jeg har hatt 2 av i plast stamper mer.
King island kajakken i seilduk har en fantastisk gange og den flexer jo en del. jeg får ta med den neste gang entil. den er nok et studium i seg selv med sin
dype svakt konvekse V form (45gr deadrisepå hver side)
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

PreviousNext

Return to Anmeldelser