Point 65 XP Classic

Point 65 XP Classic

Postby K3- » 16 May 2014, 12:02

Point 65 XP Classic, den best bevarte "hemmeligheten" for padlere? Jeg kom over et pent eksemplar her om dagen, ikke ofte disse er til salgs her i landet - og for en kajakk :D Etter å ha padlet noen mil med denne (glassfiberutgaven, 25 kg) er jeg bare et stort smil. Den er like lettpadlet som Speedliner og Inuk, men har mye bedre sluttstabilitet enn disse, bra lastekapasitet og best av alt - den responderer veldig bra på kantesving også (min har både senkekjøl og ror).
Siste turen (20 km) hadde jeg noe motvind første delen med ca halv meter bølger men farten (vanlig turfart) ble ikke påvirket nevneverdig (holdt greit ca 8 til 8,5 km/t i motvinden). Hele rundturen ble logget til 8,6 km/t gj.sn. Jeg sitter bra i setet, har fjernet ryggstøtten og heller lagt inn en skumkloss bak setet, noe som passer meg bra, legger også på et lag sitteunderlag på setet for å sitte noe høyere (originalsetet er lavt plassert). Padlestillingen blir bra med det relativt lave fordekket med "skråskjæring" for padletakene, Fotstøttene er solide og lett å justere uten å måtte fikle med rorvaierne, vaier er det egentlig ikke men snorer som gir seg litt under bruk og fører til at rorutslaget blir litt upresist, det eneste jeg egentlig har å utsette på båten.
Nøkkelhull sittebrønnen var litt uvant men man kan fint sette seg i setet og føre beina inn (en etter en pga smal åpning forrest) selv forrige eier på 190 cm klarte det. Som sagt sitter jeg bra i setet med lår/knær under dekk og behøver ikke skreve mye heller pga nøkkelhullåpningen. Men pga samme åpningen kan man ikke sitte med knærne samlet ala racer/surfski men det kompanseres med at man ikke beøver å skreve så mye. Inntrykket så langt er at dette er en ypperlig kajakk, skulle jeg hatt bare en båt så måtte det blitt denne (eller noe tilsvarende). Det jeg er mest overrasket av (og fornøyd med) er at en så stø (sluttstø) kajakk kan ha slike fartsressurser, sluttstabiliteten kommer relativt fort og stritter kraftig imot når vannet når sittebrønnen. Hittil har jeg padlet den med lite last, fra tom til noen få kg bagasje.
Jeg veier ca 70 kg og er 170 cm, har tidligere padlet VKV Elite, Inuk, P&H Sirius (har også en P&H Bahiya og Capella for tiden) samt siste kajakk som var Speedliner og som nå er byttet ut med XP. Skal rapportere mer etterhvert.
Image
K3-

Re: Point 65 XP Classic

Postby K3- » 19 Aug 2014, 12:47

Nå er XP Classic'en brukt på endel turer, ca 300 km ila sommeren. For å ta det jeg ikke var fornøyd med etter prøveturen -rorvaierne, så viste det seg å være plastrørene som vaierne går i som ikke var strekt helt ut, etter å ha strekt ut de er rorutslaget bra og går lett.
Jeg har padlet noen turer med ca 25kg bagasje og kajakken går like lett som ulastet, med turfart på mellom 7,5 og 8,5 km/t. Med roret oppe responderer den raskt på kantesving, mye bedre enn det man kan forvente av en så lang kajakk. Dette fikk jeg testet ut under en tur ved Jomfruland der det blåste ganske friskt fra nordøst, jeg hadde akkurat snudd og var på vei tilbake med vind/ bølger på skrå bakfra da en rorvaier røk under en surf (brytende bølger på nærmere meteren). Da var det bare å heise opp roret og få ned senkekjølen og forsette turen, og tross mine bange anelser så sporet kajakken veldig bra med noe kanting og bruk av åra. Jeg kom meg tibake til utgangspunktet ganske fornøyd (dog med høy puls innimellom :o ).
Pedalene ("vippe"typen) virker bra men jeg vurderer å bytte til midtstilte pedaler for å kunne bedre utnytte fartspotensialet i kajakken. I tom tilstand på stille vann matcher den nesten turracerne (Spica o.l.) jeg har hatt den i nesten14 km/t (over 7,5 knop) og det er det samme som jeg fikk carbon utgaven av Speedliner opp i! Inuken fikk jeg aldri over 13km/t.
Alt i alt synes jeg at XP Classic absolutt kan betegnes å være en fremragende tur- og allround kajakk (men noen "rockhopper" vil jeg ikke si den er). Den er relativt tung (ca 26 kg totalt) men er til gjengjeld solid bygget med flott finish i alle detaljer. XPClassic produseres ikke lenger men Zegul 550 som også er designet av Johan Wirsén er nesten identisk men med noe flatere bunn (mindre v-profil). Ellers sies det at nye Point 65 XP18 (deBrito design) er både raskere og støere (om mulig?).
K3-

Return to Anmeldelser