NDK,kvalitet og service

Re: NDK,kvalitet og service

Postby Ringperm » 14 Sep 2018, 06:53

hotshot wrote:Men Ringperm: du bor så vidt jeg skjønner i Stavanger?
Der er det jo bølger overalt. SKK hadde jo nylig samling på Kvitsøy, og Jæren består jo nesten bare av surfestrender.
Har nettopp kommet hjem fra Kvitsøy hvor jeg fikk for lite tid til padling, til flatt vann i Oslofjorden ......
Men mulig det blir litt moro med flom i elva.

Men, en nabotråd fikk meg til å se nærmere på en annonse med lenke tilbake til forumet vårt.
Og der var en direkte sammenligning mellom NDK og Wilderness Zephyr 155 PE. padlet i frisk vind og bølger.
Konklusjon der var at hvis du ikke har noe imot plastikk, så er Zephyr en helt grei "erstatning" for en NDK Explorer.
Den veier mindre, koster mye mindre og har en komfortabel og funksjonell innredning.
Kort sagt: det finnes konkurrenter og Nigel bør ikke føle seg for trygg!

Er helt korrekt det du sier, og jeg har mer enn nok muligheter til å padle i både flattvann og bølger. Kvitsøy er jo ikke mer enn en time unna, hvis man baker inn kjøring, venting på ferje og selve overfarten. Og Kvitsøy er jo en perle på alle mulige måter.
Men det betyr ikke at jeg ikke hadde satt pris på et besøk til festivalen Nevlunghavn. Ikke for at jeg savner noe den festivalen har å by på, men mer for å se meg litt rundt. Treffe litt nye mennesker osv.

Nå har jeg vært mer eller mindre borte fra padlemiljøet i en hel del år. Padlet på det jevne en gang i året, noe som også kan bety to ganger det ene året, og ingen ganger det andre året. Om jeg er tilbake for fullt, er vel tvilsomt. Men jeg har altfor mye glede av padlingen til at jeg er fornøyd med tingenes tilstand.
Det kommer selvfølgelig an på tid, interesse og prioriteringer. Og har jeg et par timer å slå til kan en tur på landeveissykkel være mer interessant enn en padletur på fjorden.

Det er vel litt det samme med både denne tråden og tråden om kortere kajakker for mitt vedkommende. Jeg har lyst til å orientere meg litt om hva som har skjedd i kajakkmarkedet siden sist. Det er ikke slik at jeg står klar med lommeboka for å handle inn en hel rekke kajakker sånn uten videre. Men NDK Explorer har fått såpass gode skussmål fra samtlige hold at det er et interessant emne å lese seg opp på. Og hvis jeg velger å finne ut mer, er det denne kajakken som må sjekkes ut. Om den er så revolusjonerende mye bedre enn de tre brit kajakkene jeg allerede har, tviler jeg vel egentlig på.

Strengt tatt er det vel en ror kajakk jeg mangler i stallen, og burde vel heller rettet min oppmerksomhet mot VKV tråden :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Morild » 05 Oct 2018, 14:30

Fristende å foreslå et bytte en sesong etter som Rockpool Alaw Bach har ligget og lokket siden den gang jeg skjønte jeg måtte ha meg kajakk. (Om det er glamfaktoren eller sjøegenskapene eller begge som lokker er usikkert...) Anyway- jeg har et elsk-hat forhold til min Romany. Med en gyro som ikke funker er jeg avhengig av en kajakk som ikke vimser for mye, som er stabil, og som jeg kan snu på tiøringen sjøl med verdens dårligste svingteknikk, er fin å leke med og grei nok lastekapasitet til en helgetur. Samtidig sliter jeg noe j...vil med å holde samme tempo som de andre på flatt hav iom at Romanyen da skubber på vannet, fremfor å skjære elegant gjennom. De runde lukene som gjør det litt knølete å få store ting nedi setter jeg mer og mer pris på for hver gang jeg snubler borti en kajakk med ovale luker, samtidig som jeg hater dagluka bak cockpit. I et forsøk på egenredning i sommer med en lånt NDK Explorer, hektet jeg buksebaken fast i luka, og dermed spjæra hele tørrdrakta i ræva. Og brått kom jeg på hvorfor jeg byttet til Valley-luke her på min Romany.

Dessuten så tålet den det meste og er fantastisk enkel når det kommer til reparasjon. Og at ikke flere kajakkprodusenter har kopiert den skrå veggen bak setet som gjør den enkel å tømme, nei det fatter jeg ikke. Skjønner bare ikke vitsen med en sarg som hindrer vannet i å renne ut. Men - den store og alvorlige samtalen jeg har med Romany går på rulleegenskapene.Da hender det at jeg kjefter den huden full! Hvorfor i alle dager har ikke en så vanvittig bra kajakk ordentlige LÅRSTØTTER? Jeg ruller det meste bare jeg har lårstøtter jeg kan presse låret mot. Haken ved en rel. flat bunn og stabilitet er at det da skal mer til for å få den rundt. Og når jeg ikke har lårstøtter- eller er en mann på 78/185 med eksplosiv energi som klarer å sitte i froskestilling med knærne spent helt ut i skroget- da sliter jeg litt med å rulle meg opp igjen etter å ha humpet opp ned i 10 sekund når surfen tok meg og ikke omvendt. Dessuten har den det med å snu nesa opp mot vinden i litt for stor grad pga springet, når det blåser heftig og jeg aller helst trenger å bruke energien forover og ikke til å korrigere kursen.

Men bytte? Finner ingen kajakk som er bedre til meg foreløpig. Zeagul/Arrow Play LV står på lista- og jeg skal love deg at om jeg takler den like bra i surf som Romany, og er rullbar - da lever Romenyen farlig. Men så langt har jeg ikke kommet ennå.

Så der har du det. Har et tilsvarende forhold til min Mac og btw.
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby Ringperm » 05 Oct 2018, 15:07

Jeg har bare et elsk forhold til min Rockpool. Den går snorbeint, bruker sjelden skeg og er i mine øyne nydelig å se på. Er ikke den kjappeste, men kjapp nok. Lårstøttene kombinert med cockpit utformingen er overlegen alle de andre kajakkene jeg har sittet i. Det er riktignok bare en 8-10 stykker inntil videre, men de fleste er jo bygget over samme lest uansett. Den klarer "kunststykket" med å være romslig for lenge bein, samtidig som lårstøttene gir meg god kontakt med kajakken.

Fotbrettet som jeg nevner til alle som er uheldig nok til å trekke inn Rockpool i en setning er helt fantastisk. Spesielt for en med mine pailabber gir den økt bevegelsesfrihet og komfort. Den eneste ulempen jeg har hatt med Rockpoolen er setet. Det falt aldri i smak og jeg kvittet meg det i fordel for en skumsete og en dårlig løsning med pute i ryggen. Jeg må finne en bedre løsning enn dette, men ikke i dag.

Min kvinne har forøvrig en Romany lv og er strålende fornøyd. Mest fordi det var den eneste kajakken hun har prøvd som passet, men den er pen og se på og responderer fint på kanting og diverse. Men også hun klager på manglende fart. Hun må jobbe hardt for å holde følge med meg, selv om jeg knapt padler fremover. Hun sliter også fort hvis det blåser litt og over en viss vindstyrke må jeg frem med slepetauet. Mesteparten av disse problemene er nok mer knyttet til det faktum at hun er en liten dame på 48 kilo med mindre muskelmasse enn en boks med makrell i tomat. Men tror det hadde hjulpet litt med en kajakk med lengre vannlinje og kanskje mindre vindfang. En Rockpool Isel kunne vært en mulig løsning på dette problemet. Men hun er dessverre fri for alle tanker om at N+1 = sant.

Men det blir bedre med ballast. Vi padlet sammen med SVG Kajakklubb inn lysefjorden i 2008. Begge kajakkene var pakket til randen og da hadde hun både bedre driv og fart inn fjorden enn det jeg hadde. Riktignok var min båt tyngre lastet med både meg og fellesbagasjen, men det var meget tydelig at ballasten hadde en god påvirkning på hvordan båten gikk. Det er jo ikke et ukjent fenomen, men noe som ihvertfall vi har en tendens til å glemme når man skal på en kort dagstur.

Selv om jeg er Rockpool frelst, er fremdeles NDK interessante båter. Men det får nok bare blir med tanken. Jeg er nok mer interessert i en Rockpool GT eller Menai når alt kommer til alt, enn en NDK Explorer.
Ringperm

Postby Mareng » 05 Oct 2018, 17:06

Norse Freyja er 550 lang, 53 cm på det bredeste, lite volum, lite rocker og ganske smal foran og bak. Den liggr dypt i vannet, og passer bra mindre personer.

I mindre bølger skjærer den rett gjennom, store bølger kommer lett over fordekket med renner hurtig av.

Det er en type kajakk som ikke responderer på kanting, men den går fint og bent hvis det ikke er sidevind. I sidevind vipper man ned roret. Man trenger noen kraftige manøvre om man skal snu på en femøring, for det er ikke så lett som med en manøvrerbar kajakk.

Det er den jeg har. Jeg nevner det bare siden den passer mindre folk og er ganske rask, kanskje den passer din frue? Til primært bølgelek velger man en annen kajakk. Om den er like rask i mye bølger, det vet jeg ikke, for jeg har inntrykk av at jeg padler fra min kompis inntil bølgene blir store, men det kan ha andre grunner også.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 05 Oct 2018, 17:49

Nei, "jakten på kjærligheten" har lært meg at man får ikke i pose og sekk. Det kommer an på hva slags folk du padler sammen med.
Skal du på langtur med kondisgeriljaen, trenger du en lang tynn ting.
Skal du leke med sånne som meg, har jeg innsett at kortere båter med litt spring har mange fordeler.
Og på kosetur med familie osv. funker lekebåter også bra, samtidig som det kunne dukke opp lekemuligheter på veien. Maratonpadling kommer sjelden brått og uventet.......

Så da må du kjenne på hva du liker best, og ikke kjenne for mye på press fra omgivelsene. Vi gjør vel dette fordi det er gøy? Når er det du koser deg på sjøen og får lyst til å padle mer?

OK, er det flere ting? Du skal sitte godt.

For meg har det betydd at "jakten" foreløpig har endt med WS Zephyr 160. Den er lang nok til å gå rimelig fort og rett frem, og kort nok til å gå lett i lave hastigheter, og være lett å snu og få kjapt i gang når det kommer en bølge. Og den er så lett at glassfiber er overflødig.

Som nevnt før: hvorfor skal det koste mer å gjøre det riktig?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Morild » 05 Oct 2018, 18:09

Når det kommer til NDK eller ikke NDK slår det meg at de som umiddelbart faller for sorten ofte er brukbart trente og passe slanke menn. De høye faller for Explorer og de litt lavere for Romany. Jeg mistenker at det er slike Nigel Dennis har hatt i tankene når han har designet kajakkene. Ikke først og fremst sånne som meg (passe utrent kvinne uten eksplosiv rulleteknikk). Jeg kan ikke akkurat påberope meg 48 kg, men sliter i sterk vind fordiom. Igjen er det dette med veltrent som slår meg. Men vet ikke om jeg gidder å begi meg inn på den veien der.......så jeg fortsetter å krangle med min Romany. Om noen vet om en Isel i min nærhet er det bare å rope ut så kommer jeg og prøver tvert.
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

Postby Ringperm » 05 Oct 2018, 19:31

Helt riktig at konseptet pose og sekk ikke finnes og at det ikke finnes en perfekt kajakk til alt. Det er derfor n+1 finnes som livssyn, enten det gjelder kajakk eller andre hobbier :)

Når det er sagt (igjen) tenker jeg at lav profil kajakker med svenskeform kan være til hjelp mot vinden. Om det er godt nok er jeg forsåvidt ikke helt overbvist om, men det har blitt nevnt dette som mulig løsning hjemme.
Problemet er dessverre/heldigvis ikke stort nok til at man ønsker å bytte ut det som tross alt er en veldig god kajakk. Spesielt siden de fleste kajakker med svenskepreg kommer med ror, og det er ikke ønskelig for min halvdel.

Men det hadde vært interessant og undersøkt nærmere.
Ringperm

Postby Ringperm » 05 Oct 2018, 19:42

Morild wrote:Når det kommer til NDK eller ikke NDK slår det meg at de som umiddelbart faller for sorten ofte er brukbart trente og passe slanke menn. De høye faller for Explorer og de litt lavere for Romany. Jeg mistenker at det er slike Nigel Dennis har hatt i tankene når han har designet kajakkene. Ikke først og fremst sånne som meg (passe utrent kvinne uten eksplosiv rulleteknikk). Jeg kan ikke akkurat påberope meg 48 kg, men sliter i sterk vind fordiom. Igjen er det dette med veltrent som slår meg. Men vet ikke om jeg gidder å begi meg inn på den veien der.......så jeg fortsetter å krangle med min Romany. Om noen vet om en Isel i min nærhet er det bare å rope ut så kommer jeg og prøver tvert.

Jeg tror du har helt rett, og tror det er tilfellet for de fleste kajakkdesign over en viss alder. Det er ikke før de siste årene at det har oppstått kajakker for mindre personer. Når vi sjekket ut kajakker for en 10-12 år reiste vi på turne og besøkte samtlige kajakkbutikker på østlandet uten å få napp. Det fantes ikke en eneste kajakk som tok hensyn til mennesker under 170 cm med smal kroppsbygning. Ihvertfall ikke der vi lette.

I dag er det dukket opp mer alternativ, med Pilgrim, Isel, kanskje Scott lv for å nevne noe. Og det er gledelig for både de det gjelder og kajakksporten forøvrig.
Ringperm

Postby Morild » 05 Oct 2018, 22:54

Ringperm wrote:Jeg tror du har helt rett, og tror det er tilfellet for de fleste kajakkdesign over en viss alder. Det er ikke før de siste årene at det har oppstått kajakker for mindre personer. Når vi sjekket ut kajakker for en 10-12 år reiste vi på turne og besøkte samtlige kajakkbutikker på østlandet uten å få napp. Det fantes ikke en eneste kajakk som tok hensyn til mennesker under 170 cm med smal kroppsbygning.

På 80-tallet gjaldt det samme for ryggsekker. Damesekker var i grunn bare herresekker som var litt nedskalert uten hensyn til anatomien forøvrig. På kajakkfronten har vel tendensen vært den samme. Mindre kajakker beregnet for små og lette MENN. Men det er bra det går fremover. Om enn smått.
NDK Romany classic
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
Bloggen min
Morild

Previous

Return to Anmeldelser